HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Dörrmonterad IB
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2006/06/11 :  15:53:29  Show Profile Send AndersP a Private Message
Hej allihopa.

Behöver sub, men har inte plats för ordentliga lådor och ska därför bygga en sk. "infinite baffle" i en av lägenhetens dörrar. Coolast skulle vara att använda någon av lägenhetens väggar, men tegelväggar i en gammal hyreslägenhet? Jag vet inte.............

Hade tänkt mig nånting i den här stilen:





Mina dörrar är dock betydligt större, framför allt bredare, än den amerikanska skåpdörren på bilderna.
Det kan därför bli aktuellt att bygga en specialdörr och spara originalet på vinden.

Vet någon här hur små man kan göra manifoldens "utblås" innan man drabbas av kompressionseffekter eller oljud?
Finns det tom. teorier och formler för eventuellt räknearbete?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/06/11 :  20:38:51  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
COOOOOOL

Edit: trodde det var dina

Montera på en massa MDF dörren så kansked det fixar sig? Kolla annars de reeltoreel gjorde här på forumet. blev tydligen jäkligt bra

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2006/06/11 20:40:01
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/06/13 :  19:45:42  Show Profile Send esl a Private Message
Hade inte gjort ett "veck" på konstruktionen även om den reducerar reaktionskrafterna ifrån elementen (mindre vibrationer).

Om du vill ha ett veck i alla fall så skall du låta djupet på "vecket" variera, alltså botten skall inte ha samma djup till framkant på dörren, då det skapar en tråkig resonanstopp (jämför kvartsvågspipa)

Du kan också lägga dämpmaterial i botten för att sänka Q värdet på resonansen.

Nästa kommentar är att finessen med att använda denna typen av högtalarelement är att köra dipoler.
Dipoler har fördelen att eliminera stående vågor mellan golv-tak samt sidovägg-sidovägg.
kvar är bara den längsgående resonansen.

= en reduktion av resonanserna med 65%!

Det låter bra dessutom. och det är ju det som är det viktigaste. eller hur??

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000