HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Rörförsteg...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2002/07/04 :  18:55:04  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Har tidigare byggt ett par 2-vägshögtalare och tänkte nu ge mig på någon del tidigare i kedjan.

Hade nog tänkt att ge mig på att bygga ett rörförsteg. Då jag inte tidigare har några erfarenheter av detta så tänkte jag starta med ett kit. Har kollat in ett kit på:

http://www.experience-electronics.de/

kit:et som jag har kollat lite närmare på är det med fyra ingångar.

- Hur svårt är det att bygga ihop ett sådant kit? (Har hyfsade lödkunskaper)

- Hur mycket bör sen trimmas in för att det ska bli så bra som möjligt? (Har mindre bra kunskaper i el-lära, men har ett stort intresse av att lära)

- Är det någon som har byggt något från ovanstående firma, kommenterer?

- Finns det förslag på andra kit?

Tacksam för era synpunkter

loovet

//make my day another day/

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2002/07/06 :  15:51:35  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Ingen som vill delge sina synpunkter på byggnationen av ett rörförsteg??
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/06 :  16:06:50  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Ser ju attraktivt ut på bild...Men 220 watt är väldigt mkt...Less kan vara more i vissa fall!

Och varför kolla så långt borta? Vi har ju Rimbo Lasse på http://www.elektroakustik.com (eller .se) som säljer liknande kit (map rör). Här får du någ närmare service och lättare att kommunicera vid eventuella problem/ideer.

Elektro Akustik's Sebastian, triod Single Ended, får man för ungefär samma pengar, men är ju ett slutsteg (i mono block). Effekten ligger på cirkus en tiondel av vad du tittat på...

EA har även PP kopplade maskiner som ger > 40 watt, vilket torde räcka om du inte har för tunga högtalare, "galna" lyssnings vanor osv. Rekommenderar KT 88 röret, lite kvasigrundat, men några lyssningstester har helt klart givit mersmak. Sen kan man säkert få det (och alla andra rör) att låta "kisse-kasst".

300B klarar du dig nog inte med rent effektmässigt - om du inte har typ 4 st per kanal! ;-)

Sen vet jag det finns personer på forumet som byggt egna rörförstärkare.........
(pik till att svara alltså)

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/07/06 :  16:14:24  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Hej!

Att bygga en rörhäck efter ett schema är inte så svårt.
Kommer gärna med förslag på konstruktioner.
Single end-kopplingar sysslar jag däremot aldrig med...
Jag ser inte några fördelar, men däremot en massa nackdelar.

EL34 är ett prisvärt rör som man kan göra bra steg med.
Använder själv EL34 i push-pull.
6550C är ett annat intressant rör.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/06 :  16:25:14  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Nu läste jag igen, ochd et står ju FÖRSTEG!!! Trodde du var ute efter integrerad alternativt slutsteg.

Trioder har några nackdelar, bl.a. värmeutveckling (och som följd låg effektivitet, typiskt knappt 15% eller vad är det?), distortion (och fördelningen). En positiv grej är att det blir otroligt få komponeneter.

Vad man sen föredrar, EL34 (som väll har rätt hög dist i diskanten?), 6550 (med "usa-ljud"?) eller nått helt tredje, tja det är upp till var och envar, som vi alla säkert vet! ;-)

EA har några modeller med de flesta rör (6550, EL34, KT 66 ovh -88)som kan tänkas!

Sen gäller det inte bara att välja "rätt rör" - skiten skall ju spela musik åxå!

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

fenwick
Member

123 Posts

Posted - 2002/07/06 :  16:26:11  Show Profile Send fenwick a Private Message
ohh spännande med kunnigt folk=) Kan en ställa nåra frågor månne...

vad tycker mr morello om el84?
vad gäller pp-kopplingar är det ju rimligen av stor vikt att ha god precision på vissa komponenter (fasvändare heter om jag inte förståtrt det hela rätt)? Vad är din åsikt i denna frågan, jag menar vilken precision kan man anse tillräcklig?

Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/07/06 :  17:59:10  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Hej!

EL84 är ett alldeles utmärkt rör, ehuru med ganska låg anod-effekttålighet.

Fasvändaren är naturligtvis mycket viktig i ett PP-steg.
Jag förespråkar ett riktigt differentialsteg som fasvändare.
Detta kan enkelt byggas med en dubbeltriod(tex 6622, ECC82 med flera) samt en strömgenerator som man gör med tex två transistorer.
Att göra en strömgenerator medelst rör är bara dyrt och krångligt.

Till Epkpeng:
Vad menar du med att EL34 har hög dist. i diskanten?
Disten beroro i huvudsak på hur röret implementeras. Strökapacitanserna i ett rör är strikt geometirskt betingade och beror ej på frekvens, varför disten ej tilltar med frekvens.

Och vad är USA-ljud? Någon fysikalisk term jag missat månne?

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/06 :  18:10:37  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Morello:
Nått jag läst mig till och hört andra säga, därav frågan:
som väll har rätt hög dist i diskanten?
De tre, fyra jag lyssnat på med EL34 har dessutom inte varit några under av renhet.

Notera åxå "?" efter mitt påstående om USA-ljud.
Sen finns det lexikon på nätet - USA-ljud går att slå upp på www.flumig-hifi.ordlista.com

Inte så allvarligt menat, som du förstår...

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2002/07/07 :  12:34:06  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
quote:

Hej!

Att bygga en rörhäck efter ett schema är inte så svårt.
Kommer gärna med förslag på konstruktioner.
Single end-kopplingar sysslar jag däremot aldrig med...
Jag ser inte några fördelar, men däremot en massa nackdelar.

EL34 är ett prisvärt rör som man kan göra bra steg med.
Använder själv EL34 i push-pull.
6550C är ett annat intressant rör.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-

Hej Morello,

efter det att jag byggde mina högtalare. Ett par 2-vägare med element från Thiel & Partner (finns att beskåda på http://home.swipnet.se/lovholm/) så gick mina tankar på att bygga The End Millenium från LC Audio, med tillhörande försteg Sidewinder. Jag har då fått rådet att inte använda denna kombination tillsammans med mina högtalare p g a att det hela skulle kunna låta väl kyligt. Kombinatinen från LC Audio har ju som bekant fått kritiken "klart som en fjällbäck" i H&M. Min tanke var därför att byta ut LC's försteg mot ett försteg bestyckat med rör. Tanken att användas LC's slutsteg finns dock kvar. Min tanke med detta är att få en varmare kombination. Tacksam för synpunkter på detta.

I ditt tidigare svar skrev du att du gärna kommer med förslag på konstruktioner. Jag vore därför mycket tacksam ville komma med ett förslag på konstruktion av ett rörförsteg (kopplingsschema, lämpliga komponenter m m.

Det som lockade lite på det kit som jag hade tänkt mig var att ingångsväljaren var uppbyggd på reläer. Är en sådan lösning svår att bygga upp själv?

Ska man bygga med balanserade in och utgångar, eller inte?

Har du något förslag på grundlaggande litteratur i ämnet???

Som sagt var, om du skulle vilja guida mig vidare i den för mig snåriga djungeln vore jag mycket tacksam.

Hälsningar

loovet

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/07 :  16:03:22  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej loovet!

Om du vill höra vad 1st okunnig har att säga( skriva, ed) i ämnet så fortsätt att läsa, annars... Avsluta!!

Denna:

, är ganska ful(?) samt köp$ i dyra dollar´$ men en byggsats
där alla upptänkliga DIY-uppgraderingar redan går att köpa till i olika små "Upgrade Packages" är ju bara för cool för att kunna kringgås och eventuellt också mkt välljudande,- Price : $299, eller: $512,- fully loaded, with all upgrades, including a DACT CT2-50K Stepped Attenuator:

för vidare info se: http://www.diycable.com/basie.htm

Denna: , var A på väg att ( ohörd)köpa, så den kan ju vara bra .

PRICE assembled and tested : 3550:- , för vidare info se:
http://www.elektroakustik.com/elak.html samt 2 x klicka därefter på: "Velleman Valve Amplifier 8020"

Mvh A
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/07 :  16:27:21  Show Profile Send matson a Private Message
AudioNote har ett "förstegskit" för 400 £, som det också finns en massa uppgraderingsdelar till!
Sen finns ju foreplay hos bottlehead för 149$ i "plain-vanilla" utförandet, men med uppgraderingar kostar det nästan 300 $
http://www.bottlehead.com/et/adobespc/foreplay/foreplay_line_stage_kit.htm

http://www.audionote.co.uk/index.html

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/07 :  19:42:42  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Morello:
Kanske lite OT, men hur är det med rör? Låter olika rör olika? Har de en "inbyggd" klang genom hela frekvensområdet (du skrev nått om att de inte var frekvensoberoende?). Vad skiljer rör åt - bara effekten?

Självklart sätter ju implementationen det största fingeravtryck på den slutgiltiga klangen...

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/07/07 :  20:33:43  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Hej epkpeng!

Det finns olika typer av rör som du säkert vet:
Triod(tex 300B, 845, 6B4G), Tetrod,Stråltetrod(tex 6550) Pentod(tex EL34) med flera(ännu fler elektroder).
Dessa typer beter sig vesäntligt annorlunda med avseende på bland annat överföringskaraktäristika, dvs hur strömmen beror på galler-katod-spänning för en given anod-katod-spänning. Trioden är den mest linjära.

Om vi tex tittar på två populära pentoder: EL34 och EL 84 så har deesa rör tex olika:

1. anodresistans (ra)
2. max effekt Pamax(som du skrev)
3. strökapacitanser (Cgk, Cga, Cak med flera)
4. gallerströmmar
5. transkonduktans (gm)

Hur det låter beror helt på hur röret implementeras.
Man kan inte generalisera och säga att EL 34 låter på ett visst sätt osv.

mvh \MAX GALLERSTRÖM

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/07 :  21:02:25  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
*asgarv*
"Max Gallerström" Good one!

Själv lyssnarm jag till, som du kanske vetm 845 i SET koppling!

Jag säge' de' funka'...

...Men har även goda erfarenheter av PP kopplade 6L6GC.

Tack för input!

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/07/07 :  21:20:14  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Hallå!

Jo, 845:an är en fin triod.
Har många ggr funderat på att bygga ett push-pull-steg med 845:or.
Jag är inte helt road av att 845:or behöver 1000 volt och därtill på anoden.....

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/07 :  23:25:52  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
1kV - kittlar dödsskönt...

PP med 845 ja. Vore väll inte fel? Borde utan problem kunna komma upp i 40 watt, säkert bortåt 60 watt, vilket torde "räcka" för de flesta normala rum, högtalare och lyssningsvanor!

Vilket drivrör skulle du köra till 845? Det kräver ju en del...

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2002/07/07 :  23:37:53  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Denna tråd tog jag ursprungligen upp för att diskutera rörförsteg.

Jag tackar för de länkar som jag har fått till olika kits.

Morello skrev tidigara att han gärna bidrog med förslag på konstruktioner, vilka jag ser fram emot. Om det finns någon annan som vill bidraga med förslag på konstruktion av rörförsetg så är ingen tacksammare än jag.

Tack på förhand

loove
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/07 :  23:40:16  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Som moderator borde jag noterat den tydliga "Off Topic" tendensen...

Kan inte annat än starkt rekommendera www.audionova.nu. Här finns en hel del om rör - du har att läsa några år frammåt! Länkar, kit, rör data, schema osv osv osv...Allt på ett ställe! Som sagt www.audionova.nu

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/07 :  23:47:15  Show Profile Send matson a Private Message
En i mina ögon bättre länk:
http://audionova.nu/docs/audionova_frontpage.htm

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/07 :  23:49:57  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Passa dig....annars kickar jag dig - "Jag vet vad din postlåda ringer"
;-)

Mycket bättre - kunde den inte uttantill och orkade heller inte surfa fram den...

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

fenwick
Member

123 Posts

Posted - 2002/07/07 :  23:57:35  Show Profile Send fenwick a Private Message
tänkte bara inflika ett littet tack till mr morrello som svarae på några frågor jag ställde.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/07 :  23:58:08  Show Profile Send n/a a Private Message
1st i A´s ögon sämre länk:
http://www.digitalvillage.co.uk

Mvh/A
'Mad rabbits may poff in the strong sun
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/07/08 :  00:32:13  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:

1kV - kittlar dödsskönt...

PP med 845 ja. Vore väll inte fel? Borde utan problem kunna komma upp i 40 watt, säkert bortåt 60 watt, vilket torde "räcka" för de flesta normala rum, högtalare och lyssningsvanor!

Vilket drivrör skulle du köra till 845? Det kräver ju en del...

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu

845 kräver i princip inte något förutom stort spänningssving på gallret, pga den låga förstärkningsfaktorn.

Jag skulle köra med 5687 i SRPP tror jag. Alltså ett drivsteg med hög matningsspänning och förmåga till stort sving. Vidare skulle drivsteget vara en differentialförstärkare med transistorbestyckad strömgenerator.

Jag skulle nog vilja ha 4st 845 per kanal för sisådär 100-120watt per kanal. Gillar inte när stärkare klipper bara för att man "gasar" lite.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/07/08 :  00:34:14  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:

Denna tråd tog jag ursprungligen upp för att diskutera rörförsteg.

Jag tackar för de länkar som jag har fått till olika kits.

Morello skrev tidigara att han gärna bidrog med förslag på konstruktioner, vilka jag ser fram emot. Om det finns någon annan som vill bidraga med förslag på konstruktion av rörförsetg så är ingen tacksammare än jag.

Tack på förhand

loovet

Hej!

Åter till ämnet.

Om du specar vad du vill ha, så kan jag skissa ihop något kul

Vill veta följande:

Ballade in och utgångar?
Hur stor förstärkning?
Utimpedans?

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/08 :  00:55:00  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Huruvida A är 1st tillgång för detta Forum eller ej, kan kanske de
vise tvista om Men att Morello "Om du specar vad du vill ha, så kan jag skissa ihop något kul"-Time Further Out- är detta( 1st tillgång för detta Forum, ed) framträder ju nu helt fullkomligt glasklart.

Morello är bäst( ingen protest ;),

Mvh A
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2002/07/08 :  10:24:29  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Hej Morello,

Det är väl nu jag ska blotta mina okunskaper i ämnet.

- Jag hade nog tänkt mig en lösning med balanserade in och utgångar.

- Vad avser hur stor förstärkningen ska vara så har jag egentligen ingen uppfattning. Hur stor brukar förstärkningen i ett försteg vara? Skiljer det sig mycket mellan olika försteg? Tanken var ju som jag skrev tidigare att jag skulle bygga The End Millenium från LC Audio, hur stor förstärkning kan behövas för att driva denna pjäs?

- Utimpedans???? frågetecknen får tala för sig självt.

Hoppas verkligen att du skulle vilja hjälpa mig på traven.

Ska även läsa in lite material, allt för att få lite bättre koll på läget.

Tack på förhand.

loovet
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000