HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Rörförsteg...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/07/08 :  19:41:20  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Hej!

Förstärkning på 10-20dB torde räcka.

Ballade ingångar kompicerar konstruktionen avsevärt.
Ballade utgångar kommet "på köpet".

Varför vill du ha ballade ingångar?
Har du väldigt lång kabel mellan CD och försteg?

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2002/07/08 :  20:36:57  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Hej Morello,

läste på LC Audio' produktbeskrivning:

Gain, (max) 2dB (6dB)

Vad gäller de balanserade ingångarna (avståndet till CD är inte långt) så tycker jag nog att vi gör det enkelt för oss. Vi kör obalanserat in.

Hälsningar

loove
Go to Top of Page

hifi
Starting Member

42 Posts

Posted - 2002/07/08 :  20:39:48  Show Profile Send hifi a Private Message
hmm varför inte ngt med ecc88 biaserad med strömkällor i en diffkoppling?...

/micke

"Only the universe and human stupidity is infinite and im not sure about the former" /Albert Einstei
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2002/07/11 :  15:49:52  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Hej Morello!

Har du funderat på någon tänkbara konstruktion till ett försteg.

Tackar på förhand

loove
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/07/11 :  18:50:47  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Hej!

Ja, nästan klar. Ska lägga upp schemat på nätet. Förhoppningsvis under kvällen..
mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/07/11 :  20:07:15  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Hej!

Schema på rörsteg finns här:

http://hem.passagen.se/j.morello/Highend

Filen heter: MORELLO_line.jpg

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"

Edited by - Morello on 2002/07/11 20:08:0
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/11 :  20:53:15  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Tjenna!

Läckert!

Hur är PSpice att använda!??

Har du simulerat nått så du fått lite mätvärden på linjesteget?

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/07/11 :  21:37:51  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Hej!

Det är ritat i pspice.
Visst har jag gjort lite simuleringar.
Vill man ta reda på dist. finns det bara en metod och det är att bygga en prototyp och mäta på den. Jag tänker inte vara så snäll att jag gör det

Förstärkningen är 22.5dB (kan minskas om så önskas medelst lokal degenerering)

28.5dB från de ballade utgångarna.

Bandbredden beror på val av volympotens resistans, men den blir i alla fall ett par hundra kHz.

Trissorna skall vara tex:

T1: BUT11AF
T2: BD138

Nätdelen kommer senare.

mvh

Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/07/11 :  22:39:19  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Morello!

Intressant!
Frågor:

Vi noll signal in (ingången kortsluten till jord), vilken potential är det på ingångsstegets katoder?

Vilket dynamisk resistans beräknar du att strömkällan i utgångssteget har?

Varför inte BJT i konstantströmkällan i utgångssteget?

Var har du tänkt dig att volymkontrollen ska sitta? Vilken impedans ska den ha?

Varför r63,r59,r60, varför inte jorda direkt?

Om du anser att dessa motstånd behövs, varför inte motsvarande på gallret på ingångstrioden?

Vilket rippel anser du vara max innan r42?

Är det inte risk att brus och störningar fortplantar sig i glödströmmen till r42?

Varför 6922 som har my=33?

Vilken livslängd på rören räknar du med när anodförlusten är 0,75W?

Tack på förhand

DrMabuse

Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/07/11 :  23:05:54  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message

Frågor:
** Bra frågor!

"Vi noll signal in (ingången kortsluten till jord), vilken potential är det på ingångsstegets katoder?"
** Cirka 3-4 volt

"Vilket dynamisk resistans beräknar du att strömkällan i utgångssteget har?"
** cirka 2 megaohm

"Varför inte BJT i konstantströmkällan i utgångssteget?"
** Går också bra. Man kan till och med ersätta det undre röret med ett motstånd. MOSFET fungerar också bra.

"Var har du tänkt dig att volymkontrollen ska sitta? Vilken impedans ska den ha?"
*** Räknade med 50 kohm. Löparen kopplas till "AF_in"

"Varför r63,r59,r60, varför inte jorda direkt?"
** Man kan ta bort dessa, men kan då få problem med paracit-självsvängningar i rören om man har otur. Jag har testat utan dessa motstånd i en snarlik koppling och det fungerade fint.

"Om du anser att dessa motstånd behövs, varför inte motsvarande på gallret på ingångstrioden?"
*** Det sitter ett där, R43, ehuru före 220pF. Detta utgör ett RF-filter.

"Vilket rippel anser du vara max innan r42?"
*** Beror på hur kräsen man är
PSR=30dB (power supply rejetion)
Det betyder att ripplet från matniungen dämpas 30dB mätt på utgången.

"Är det inte risk att brus och störningar fortplantar sig i glödströmmen till r42?"
*** Man bör tillse att den matningen är ren. Man kan också tänka sig att öka R42 och koppla den till samma matning som diffsteget.

"Varför 6922 som har my=33?"
*** Why not? Röret har hög transkonduktans samt låg anodresistans.
Det passar i den här kopplingen.

"Vilken livslängd på rören räknar du med när anodförlusten är 0,75W?"
*** 0.75W är cirka 50% av max tillåten förlust. Livslängden varierar mellan olika rörfabrikat osv. Omöjligt att svara på.

mvh

Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/07/11 :  23:47:01  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Morello!

Tack för svaren!

Ytterligare några frågor.

Blir det inte snarare 2-3 V på ingångsstegets katod?

Blir det verkligen så hög dynamisk impedans av en triod i utgångssteget?

Menar du att det finns någon ljudmässig fördel med en aktiv komponent i katodföljaren jmfrt med en passiv (motstånd)?

Kommer inte brytfrekvensen i lågpassfiltret att ändras med volymkontrollens läge?

Normalt skulle man placera en gridstopper mellan c32 och gallret. Någon speciell anledning till att valt att inte göra det?

Varför inte öka r7 och r10 till låt oss säga 47k för att minska anodförlusten och öka linjäriteten hos rören?

Har du övervägt andra rörtyper?

Tror att det är av vikt att r42 förses med en ren spänning. Ev kan en egen spänningsmatning med egen trafo behövas.

Tror säkert att det fungerar bra med att utesluta r63,r59,r60 och jorda direkt

mvh

Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/07/12 :  00:27:43  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message

"Blir det inte snarare 2-3 V på ingångsstegets katod?"
Kan stämma. Ska kontrollera. Å andra sidan spelar det kanske inte så stor roll...

"Blir det verkligen så hög dynamisk impedans av en triod i utgångssteget?"
Jäsiken, ajag läste fel. Jag syftar på strömgeneratorn i diffsteget.
I utgångssteget blir den naturligtvis mycket lägre. 100k cirka

"Menar du att det finns någon ljudmässig fördel med en aktiv komponent i katodföljaren jmfrt med en passiv (motstånd)?"
En anings lägre dist eftersom eftersom ett motstånd ökar den signalmässiga belastningen.

"Kommer inte brytfrekvensen i lågpassfiltret att ändras med volymkontrollens läge?"
Absolut. Man kan tillföra en dominerande pol på annat ställe, men jag ser ingen fördel med det.

"Normalt skulle man placera en gridstopper mellan c32 och gallret. Någon speciell anledning till att valt att inte göra det?"
Ja, annars blir det inget vidare RF-filter.

"Varför inte öka r7 och r10 till låt oss säga 47k för att minska anodförlusten och öka linjäriteten hos rören?"
Då minskar viloströmmen.

"Har du övervägt andra rörtyper?"
Hela skissen är ett förslag till den som startade tråden.
Man kan överväga rörtyper i det oändliga. 6922 har egenskaper som jag sökte samt att det är lätttillgängligt.
Man kan ju föra resonemanget vidare och fråga sig om en enkel OP-koppling gör jobber? Eller varför inte en diskret BJT-koppling?

"Tror att det är av vikt att r42 förses med en ren spänning. Ev kan en egen spänningsmatning med egen trafo behövas."
Man kan ju tex ta 350 matningen och förse den med en extra regulator.
För att vara exakt:
Ripplet förstärks 1.5dB från matningen på R42 till utgång.

"Tror säkert att det fungerar bra med att utesluta r63,r59,r60 och jorda direkt"
Ja, men det kostar lite att ha med dom.

mvh

[/quote]

Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2002/07/12 :  07:38:50  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Hej Morello,

jag vill först tacka riktigt mycket för det arbete som du har lagt ner för att komma fram till denna konstruktion. Ett imponerande arbete, riktigt snyggt.

Nu ska jag göra allt jag kan för att sätta mig in i ditt förslag till konstruktion. Det som gör mig lite orolig är utgångskällan i min grundläggande ellära. Särskilt som DrMabuse kommer med frågon på en nivå som jag känner svindlande. Tycker dock att det är mycket intressant att följa era frågor och svar sinns emellan.

Ser fram emot att få se ditt förslag på lämplig nätdel.

Tack än en gång för det arbete som du lagt ner

Hälsningar

loovet

N
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/07/12 :  14:24:38  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Hej loovet!

Schemat kanske ser krångligt ut, men tittar man lite närmare så är det en enkel konstruktion.

Om du vill analysera kretsen så har jag några tips som kan underlätta arbetet:

1. Betrakta diffsteget och katodföljarna(utgångssteget) var för sig.

2. Transistorerna i diffsteget är bara en strömgenerator. Behandla den för sig.

3. Tillämpa "tudelningsteoremet" på diffsteget. Då blir analysen väsentligt lättare.

Har du frågor är det bara att fråga

mvh

Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/07/13 :  10:59:53  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Visst har unge Herr trumslagare Morello gjort ett gott jobb och förvisso är han väl bevandrad i de fysikaliska teorierna. Jag är övertygad om att han snart kommer att presentera en bra lösning på hur han tänker hantera potentialen mellan glödström och katod i katodföljaren.

DrMabuse
"Jag botar empati"

Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/07/13 :  23:36:52  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Hej!

Hur jag löser problemet med glödspänningen till kommer snart.

mvh

Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2002/07/25 :  21:30:03  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message
Hej Morello,

tackar än en gång för det förslag på rörförstärkare som du kom med.

Sedan du kom med ditt förslag så har jag lagt ner ganska många timmar på att försöka bygga upp ditt förslag i programet Circuit Maker 2000. Det verkar dock som att jag har gjort något fel. Signalgeneratorn som jag har satt upp i mitt schema ligger på +/-1V och 1kHz. I utgången får jag då bara 300mV. Så något måste vara på tok där emellan. Vore mycket tacksam om du skulle kunna ge mig lite data på dina mätningar, allt för att jag skall kunna lokalisera var felet ligger.

För att få en lite bättre uppfattning över hur rörförstärkare fungerar så kan jag bara meddela att jag har beställt boken "Beginners Guide to Tube Amp". Hoppas att den kan ge mig något.

Ser fram emot ditt förslag på strömkälla.

Med vänliga hälsningar

loovet
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/07/26 :  01:11:52  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Hej!

Om du mailar eller på annat sätt tillser att jag kan se schemat kanske jag kan hjälpa dig att hitta felet.

mvh

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/07/26 :  21:57:42  Show Profile Send Flint a Private Message
Till loovet

1V topp till topp blir 353mV RMS.
1 Volt toppvärde är 0.707V RMS.
Du får räkna om med roten ur två för att få den RMS spänning som du vill ha.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000