HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Linda trafo med vaxpapper?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8476 Posts

Posted - 2006/06/08 :  18:36:49  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Läste på http://www.livinginthepast.demon.co.uk/vtheory/vxformers.htm
att man skulle linda sek. högvoltslindningen (355v) med vax papper mellan varje varv,går det inte bre ändå utan papper?Eller nåt annat papper?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7801 Posts

Posted - 2006/06/08 :  19:12:03  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag brukar använda papper från Willys papperskassar när jag lindar trafos. För att få allting att stanna på plats penslar jag shellac på vaje lager, vilket betyder att hela lindningen måste torkas i ugn bra länge för att inte bli eldfängd.
Att linda en 355V-lindning utan isolering mellan lagren är nog inte att rekommendera, dock räcker det nog att använda papper mellan vartannat eller vart tredje trådlager.
Bakplåtspapper är en annan variant som jag brukar använda, det är så tunt att det inte duger mycket till som isolering men om det bara gäller att få till en snygg lindning funkar det bra sålänge man kör med tunn tråd.

Papperet kan man förbereda på två sätt,antingen skär man till remsor som är precis lika breda som lindningutrymmet eller så gör man dem några mm bredare och klipper fransar längs kanterna (jobbigt) så att kanterna viker upp sig och skyddar ytterligare mot lindningshaverier.
Det man vill undvika är att tråden skär ner i ytterkant och kommer i kontakt med ett annat ställe på lindningen som ligger på en annan spänningspotential. Emaljen på tråden klarar nämligen inte särskilt hög spänning utan överslag.

Ska man dessutom göra flera sekundärlindningar är det förstås viktigt att man isolerar ordentligt mellan dessa så att det inte blir överslag, speciellt om man gör glödlindningar till rörlikriktare då dessa brukar hamna på samma potential som högspänningen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8476 Posts

Posted - 2006/06/08 :  20:59:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ok,får prova med kasse,utan shellac kanske.Tyg då,lakanstyg kanske?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7801 Posts

Posted - 2006/06/08 :  21:27:52  Show Profile Send Fuling a Private Message
Utan shellac eller liknande kommer lindningarna att ligga löst och rassla som de vill, det blir inte kul den dag isoleringen skavts bort på tråden och du har en kortis.
Om du inte vill fixera lindningarna med lack så använd någon sorts tejp med klister på, det finns några varianter på Elfa bland annat.

En annan poäng med att använda ett ganska kraftigt papper är att man får ett slätt underlag att linda nästa lager på, när man väl fått runt pappret ett varv och dragit åt så att det sitter ganska tajt mot det underliggande lindningslagret vill det ogärna dubbelkröka sig och bli knöligt, den effekten har man nog inte med tyg.
Dock har jag sett trafos som lindats med någon sorts vävtejp.

Trafolindning för hand är någonting mitt emellan en konstform och ett personligt helvete, räkna inte med perfekt (eller ärligt talat inte ens dugligt) resultat på första försöket.
Jag har lindat åtskilliga och det ser fortfarande ut som om kriget dragit fram, men det blir i alla fall bättre för varje gång

Ta dig tid att bygga någons sorts rigg där bobinen siter fast på en vev och trådrullen på en pinne så att den kan rulla fritt, det är inte så svårt att åstadkomma något av träbitar och lite gängad stång och det är definitivt värt besväret.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8476 Posts

Posted - 2006/06/23 :  20:00:13  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Min första egna lindade Trafo..Tyvärr gick det inte på så många varv som jag behövde så jag får beställa en större.230v Ac och 6,3v ac blev det får hitta på något annat roligt med denna.Jag gjorde en enkel lindnings annordning av några brädor och gängad stång,använde dubbelhäftande mattejp som isolering.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2006/06/24 :  09:16:49  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Jag vill inte säga att Fuling har fel men många eller kanske de flesta äldre nät och utgångs trafar som man hitta i tex radioapparater var lindade torrt utan shellac eller vax, undantag finns tex amerikanska apparater och speciellt militär elektronik hade ofta lackade eller vacuum impregnerade trafar och då ofta utan bobin. Gamla trafar av god kvalitet har alltid papper mellan varje varv.

När jag själv lindade utgångstrafar så använde jag papper från stora metallkapslade papperskondensatorer som mellanlägg. Det viktiga när man lindar är att man får rätt spänning på tråden så att den inte kan röra sig, detta kan vara svårt att göra hemma utan rätt utrustning men det går, man håller tråden spänd med vänster hand mellan pekfinger och tumme och så vevar man med höger. Jag använde ett drillborrskaft som jag satte upp horisontellt i ett skruvstycke, i bobinen satte jag ett rektangulärt trästycke med en lång skruv i centrum, skruven sattes fast i chucken på drillborren. Jag tycker man får mycket bättre kontroll med en drillborr som har utväxling än att veva direkt på bobinen.

Detta fungerar förvånansvärt bra men det tar förstås tid, trådarna får inte korsas utan skall ligga parallellt sida vid sida, är det tunn tråd så är det ganska jobbigt att få till. Mina utgångstrafar är lindade med 4000varv 0.25mm tråd på primären och det tar lång tid att linda en sån traf men det går att göra.

Igentligen är det mindre kritiskt att linda en traf nu än tidigare eftersom isoleringen på tråden har mycket bättre kvalitet, det är därför det i dag finns många nättrafar som är lindade utan isolering mellan lagren, för utgångstrafar är det lite högre krav eftersom peak spänningen kan bli högre.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7801 Posts

Posted - 2006/06/24 :  11:55:12  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ja, lindar man tillräckligt tight så kan man nog komma undan utan använda lacker och annat. Vax vet jag användes ibland i utgångstrafos i radioapparater, jag har lindat om några och då har jag sett att det lossnat vaxflagor när man lindat av tråden.
Har provat vax själv också men jag tycker shellac funkar bättre.
Jag tror Lord här på forumet har nämnt nåt om nån modernare värmehärdande lack, men jag minns inte vad den hette.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8476 Posts

Posted - 2006/06/24 :  19:28:42  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja alldeles bredvid varandra hamnade väl inte tråden på dom sista varven,men tight blev det i alla fall.Provade med belastning(motstånd)och det verkade brummfritt,eller är det på längre sikt kanske?PM:ade Lord om lacken.Om jag provar shellac eller annan lack på nästa objekt,är det bara att pensla på mellan varven och in i ugn efteråt då?Vilken värme-hurlänge?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2006/06/25 :  08:52:27  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Det är viktigt att tråden är spänd oberoende om man använder lack eller inte, annars så får man dålig fyllnads grad vilket ger sämre prestanda tex lägre primär induktans och högre läckinduktans, man brukar sträva efter en fyllnadsgrad av 85% eller mer dvs tråden upptar 85% av utrymmet.

Tråden skall idealt spännas så att den nästan töjer sig, i en profesionell lindningsmaskin så justeras trådspänningen automatiskt men det är svårare att göra ett bra jobb hemma men när tråden har gått av några gånger så lär man sig.

Att korsa trådarna ger också dålig fyllnadsgrad och ger större risk för överslag, tom bara ett kortslutet varv ger lokal värmeutveckling och kan göra att trafen överhettas.

Sundbergs transformatorfabrik som tex lindade utgångstransformatorer för Williamson förstärkare som såldes på ELFA använde aldrig lack eller vax i bobinen, (i alla fall inte i någon av de trafar jag har eller tagit isär) och inte heller mellan transformator bläcken, dessa trafar som är vanliga i Sverige i gammal industri och hemma elektronik är perfekta för DIY eftersom de är lätta att ta isär och man kan också återanvända bobinen utan problem.

Exempel: Williamson traf från Sundbergs http://www.tubetvr.com/bellander.bmp

Nätraf och drossel http://www.tubetvr.com/bellanderps.bmp

bilderna från "Grammofonavspelning" av Jan Bellander

MVH Hans

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000