Author |
Topic |
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/06/07 : 20:16:28
|
Jag har tänkt mig att ta med mig mina två bustroll på Dragracing på Mantorp sista helgen i Juli. Efter att ha vistas i mitt horn så är väl deras hörsel härdad nog för vrålet av 6000 hk.
http://www.veidecfestival.com/
Är det nån mer som skall dit och njuta av lite roligt vanvett???
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2006/06/07 : 20:18:45
|
Circlo, med smak för det extrema! |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/06/07 : 21:15:33
|
Ja, "lagom" är så förbenat tråkigt. Vem drömmer egentligen om att ha en lagom lön? Eller en mellanklass CD spelare? Lagom bra högtalare???? Hellre en Volvo från -98 än en Koenigsegg???? Kanske en hyffsad pension på 18000kr istället för att parta på Franska rivieran med stjärnor och social glans???
Noop! Nitro-metan är roligare än en halvsunkig husvagnssemester på Varbergs camping för femte året i rad! 6000 hk är mer underhållande än en gubbkörd Nissan Micra!!! |
|
|
Neville
Member
421 Posts |
Posted - 2006/06/08 : 08:30:19
|
Jag har alltid velat se på en Jetdragster, kommer någon sådan till Sverige i sommar?
|
|
|
govinda
Med nytt namn
2290 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/06/08 : 17:35:35
|
Jag tänkte eventuellt också åka dit och kolla.
Spektakulärt är det helt klart! Min favoritklass är Pro Mod.
Jetdragsters brukar dom inte ha, det är EM-deltävling och där ingår inte såna. Om man inte har nån specialuppvisning, men det tvivlar jag på för programmet brukar vara superspäckat.
Topfueldragsters är lite snabbare än jetdragsters. I varje fall i USA.
Snabbast med topfueldragster hittills är 4.477 sekunder. (Tony Schumacher, Long Grove, Illinois 2005.) I Europa ligger vi efter lite, snabbast hittills är 4.788 (Lex Joon, Mantorp 2005.) Absoluta världsrekordet på kvartsmilen är satt med en raketbil. (0-402 meter på 3.583 sekunder, sluthastighet 618 km/h. Sammy Miller, Santa Pod Raceway 1984)
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/06/08 : 17:47:28
|
Förresten - ta med hörselskydd, gärna både proppar och kåpor! Top fuel är helt skrämmande i ljudnivå och låter dessutom fruktansvärt vasst och ilsket, som om motorn ska spricka när som helst. (De har ju sprängmattor på motorerna också.) Man kan höra från läktaren på Mantorp när Top Fuel provkör motorerna lite försiktigt i depån ett par hundra meter bort fastän det pågår race i andra klasser på banan mitt framför en. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/06/08 : 18:02:59
|
Var o såg Sammy i Malmö på den tiden det fanns en bana. När han drog sin repa så fick man inte blinka för då missade man det. Hur hans kropp pallade med det hela är ju ett litet under |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/06/08 : 19:55:35
|
Ja, 0-600 på 3,5 sekunder blir ju några G. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/06/08 : 21:18:41
|
Han låg på låga 4:or om jag minns rätt , fast det räcker |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
LarsTokyo
100.000-klubben
776 Posts |
Posted - 2006/06/09 : 05:33:27
|
0-100 km/h pa 0.9 sekunder, det maste vara en kansla. Jag sag ett program pa TV for en tid sen ang dragsters, de ar begransade nu till 6000 eller var det 7000 hk. Branslet blev for explosivt nar det var nastan rent nitro de korde pa, sa de fick halla igen lite. Mest imponerad blev jag pa en ombyggd Toyota (tror det var en Toyota, ris kokare i allafall) pa 2 liter med 4000 hk. Det var nan snubbe som ville gora en ny klass som var billigare att kora i. |
Nu i North Carolina, USA. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/06/09 : 08:50:11
|
quote: Mest imponerad blev jag pa en ombyggd Toyota (tror det var en Toyota, ris kokare i allafall) pa 2 liter med 4000 hk. Det var nan snubbe som ville gora en ny klass som var billigare att kora i.
Helt plötsligt kanske man kan få lite lek och glädje ur en Nissan Micra! Kanske bortåt 2000 hk! Jag kanske skall sluta fnysa föraktfullt åt billiga Japsbilar men micromotorer......
Näää, det kommer alltid vara roligare med stora vrålande V8 motorer.... En liten rak 4 kommer aldrig ha samma mäktighet och pondus..... |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/06/09 : 17:03:55
|
quote: Jag sag ett program pa TV for en tid sen ang dragsters, de ar begransade nu till 6000 eller var det 7000 hk. Branslet blev for explosivt nar det var nastan rent nitro de korde pa, sa de fick halla igen lite.
Effekten är inget problem. Det är att få ner hästkrafterna i asfalten som är konsten. Man kan ställa in effekten beroende på fästet på just den banan man tävlar på just den dagen. Säkert har de loggar på vad som funkat bra, sen är det teamets uppgift att optimera bilen efter förhållandena. Sen ska ju bilen hålla hela tävlingen också... Lite fakta: http://web.telia.com/~u33106502/dr/dr-tech1.htm http://www.nhra.com/streetlegal/funfacts.html
Jag har en arbetskamrat som tävlar i Pro Stock Bike. Han berättar ibland om olika problem och hur de löses. Tider när lustgasen skall igång, hur mycket lustgas vid olika tidpunkter under loppet etc. Ställer man in fel spinner bakdäcket loss under racet och då är man borta direkt. Det finns dataloggar på överförd effekt som studeras efter loppen för att veta hur nära gränsen man ligger.
Som här:
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/06/09 : 17:19:46
|
Från en av Bernst länkar
quote: … that from a standing start, NHRA Top Fuel dragsters accelerate faster than a jumbo jet, a fighter jet, and a Formula One race car?
Har för mig att om en dragster startar samtidigt som en F1:a blåser förbi i full karriär så är dragstern först i mål. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/06/09 : 20:46:57
|
quote: Har för mig att om en dragster startar samtidigt som en F1:a blåser förbi i full karriär så är dragstern först i mål.
Inte om det är en kurva på vägen dit...
Jag har stått inne på Indianapolisbanan när de tränade för Indy500. Huga! De kör nästan lika fort i kurvorna som rakt fram... Det går snuskigt fort!
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/06/09 : 21:01:16
|
Du är allt hopplös du
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/06/09 : 21:09:30
|
Finns det någon "obegränsad" klass eller är Top Fuel värst? Det vore intressant att se hur fort det egenligen går att köra den sträckan om man ex. tillåter raketdrift (jetmotor är nog för långsamt på den korta sträckan). Problemet är naturligtvis att bilen helst inte ska flyga iväg, säkerhetesarrangemangen skulle behöva vara rätt omfattande.
F1 är ju som bekant ganska kraftigt "strypt" via ett tämligen omfattande regelverk, de skulle kunna köra betydligt snabbare än de gör nu om de fick använda vilken teknik som helst. Fast å andra sidan skulle sporten troligtvis bli för farlig, dessutom vill nog de flesta att det ska vara förarnas skicklighet som är avgörande och inte tekniken. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/06/09 : 21:14:16
|
Snabbare än vad Sammy Miller har kört är nog svårt , sakerna o förare ska tåla det med. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/06/09 : 21:17:48
|
Kollade lite om just Sammy precis , han är inte i livet längre |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/06/09 : 21:57:55
|
Tja, jag googlade namnet och efter vad jag förstår är rekordet 400 m (1/4 mile) på 3.58 sekunder. Om jag räknar rätt blir det en acceleration på ca 60G
Fast det officiella världrekordet i "antalet G" (som någon överlevt) är på 45G (tåg med raketmotor), och innehas av Dr. John Paul Stapp.
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/06/09 : 22:21:57
|
Var inte Stapp uppe i löjligt höga siffror vid inbromsningen ? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2006/06/09 : 23:48:30
|
Var och kollade lite när de hade en funnycar i globen för några månader sen. Jag stog nere på golvet, hade öronproppar och höll för öronen... ändå blev jag rädd när de gasade!
|
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
LarsTokyo
100.000-klubben
776 Posts |
Posted - 2006/06/10 : 06:11:36
|
Johan; vad jag hört är att om man kör i 180 km/h och en top fuel startar samtidigt är han förbi om 3 sekunder. Någon som är duktig på matte som kan räkna ut hur långt man kommer på 3 sekunder om man kör 180 km/h? Men min dåliga matte blev det 150 meter. |
Nu i North Carolina, USA. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/06/10 : 13:57:33
|
quote: Dr. John Paul Stapp was not only the "fastest human on earth;" he was the quickest to stop. In 1954, America's original Rocketman attained a then-world record land speed of 632 mph, going from a standstill to a speed faster than a .45 bullet in five seconds on an especially-designed rocket sled, and then screeched to a dead stop in 1.4 seconds, sustaining more than 40g's of thrust, all in the interest of safety.
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/06/10 : 17:01:25
|
Har sett det där på Discovery, helt galet! Man kan ju ha mycket kul med raketer.
Dragracing är dock betydligt intressantare problemlösningar och teknik imho.
f95toli, 60G? En nolla för mycket tror jag väl?
Ett par kul videos kanske? Starta motorn. Man hör när det börjar komma nitrometan: http://www.plr.nu/movie/uppstart.mov
Lite däcksrensning/uppvärmning inför loppet: http://www.plr.nu/movie/burnout.mov
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Topic |
|