HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Finns intresse för analog kamera utrustning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/06/05 :  18:59:52  Show Profile Send cittroman a Private Message
Länk till bilder på sakerna:
http://bildarkiv.hififorum.nu/Cittroman/Canon/
Canon för hela slanten.
Kommer nog att lägga upp på tradera så småningom men är ngn intresserad så hojta till.
Allt i bra skick om ej ngt annat skrivs.

A-1 svart K-hus.
AE-1 Program svart K-hus med datumbakstycke.
Motordrive MA
Vinkelsökare med rättvänd bild.
Speedlight 188
Soligor mellanringssats
FD 2x konverter

FD 24mm 2,8 med kullagrad bländarring (ytterlinsen har en liten skuggning men inget allvarligt som märks på bilderna)

FD 35mm 2,0

2st FD 50mm 1,4 varav den ena har ngt inuti obj på en lins, ser ut som skräp eller luftbubblor i linsen men inget som märks på bilderna.

FD 85mm 2,8

FD 300mm 4,0 Extremt fint skick med stativfäste.

Priser är svårt






En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2006/06/17 16:17:47

nl
Member

324 Posts

Posted - 2006/06/17 :  16:33:43  Show Profile Send nl a Private Message
Fina gluggar, kör du Canon systemdigital så kanske du skulle kolla här http://www.shiftlenses.com/Shop/Index.php?ArtId=1010
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/06/18 :  11:37:29  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Ujuj, minnen.

Själv har jag ett AE-1 hus med 50/1.4 glugg. Det blev aldrig något mer efter att jag lånade ut kameran till storebror som passade på att doppa kameran i coca cola. Huset blev aldrig sig självt och jag tappade sugen.

Detta var på tidiga 80-tal och brorsan hade ingen drulleförsäkring. Grejerna var ju rätt dyra då.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/06/18 :  11:50:54  Show Profile Send gcs a Private Message
Canon A1 har jag ägt och det var en trevlig kamera men den blev dyr i drift. Det hände ofta att man glömt att stänga av kameran och då kostade nya batterier 100 spänn varje gång man glömt.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/06/18 :  19:57:29  Show Profile Send cittroman a Private Message
nl: Dom är riktigt bra, kör analog EOS 100QD själv och har sigma zoomar till den + att jag har kvar min gamla Minolta SR-7 den första systemkameran med inbyggd ljusmätare.

quote:
doppa kameran i coca cola


Jag har satt fart på en EOS 1000 som fått saft över sig, alla reglage satt fast men som tur var hade innanmätet klarat sig.

quote:
då kostade nya batterier 100 spänn


130:- kostar dom nu.

Om det är ngn som har ngt hum om priser så skicka gärna ett PM.

Skicket är som följer:
A-1 B+
AE-1 prog B+
24mm 2,8 C
35mm 2,0 B
50mm 1.4 C-
50mm 1,4 B
85mm 2,8 B
300mm 4,0 A
2x extender B-
Vinkelsökare B
Motordrive MA B
Speedlight 188A B



En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/06/18 :  20:29:49  Show Profile Send f95toli a Private Message
Problemet med gluggarna är just att det är FD gluggar vilket för att de inte kan använda på nyare kameror. I princip ALLA andra standarder har ett högre andrhandspris än just FD pga det finns adaptrar att köpa; dock finns det inta adaptrar till just FD.

Jag är ex. själv lite sugen på att köpa ett manuellt 24mm objektiv men då blir det nog en modell med M42 fäste då det finns gott om adaptrar att köpa.

Jag har en butik precis intill jobbet som aäljer en del andrahands-gluggar www.andrewscameras.co.uk. FD gluggarna brukar ligga runt
£15-£50.

Räkna med ett lägre pris om du säljer privat.

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/06/18 :  22:55:41  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
dock finns det inta adaptrar till just FD.


Adaptrar finns att köpa till FD så dom passar nyare Canon EOS.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/06/19 :  00:16:56  Show Profile Send f95toli a Private Message
Problemet är att adaptrarna måste innehålla optik om man vill kunna fokusera till oändligheten vilket är dyrt och försämrar kvalitén.

Om jag förstått rätt är problemet rent mekaniskt, FD kamerorna är helt enkelt tunnare än EOS kamerorna.
M42, Contax m.fl. har samma vstång mellan bajonett och filmplan som EOS så där räcker en vanlig adapter.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/06/19 :  00:41:11  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har kört Nikon sedan 1971 då F2:an kom så nu har jag tre sådana hus (2xF2 + F2AS) en 801 och nu en D70. Det bästa av allt är att jag kan använda alla mina 13 Nikkor originalgluggar till D70:an. Jo jag har också några AF gluggar men bara en glugg till D70:an. Jag är nog Sveriges ende digitalfotograf som använder Sekonic-digitalmätare när jag ska fotografera.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/06/20 :  20:38:46  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Jag är nog Sveriges ende digitalfotograf som använder Sekonic-digitalmätare när jag ska fotografera.


Härligt.

quote:
Om jag förstått rätt är problemet rent mekaniskt, FD kamerorna är helt enkelt tunnare än EOS kamerorna


Man får också en liten brännvidds förlängning med dessa adaptrar.



En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/07/05 :  15:15:51  Show Profile Send cittroman a Private Message
Följande har blivit sålt.

A-1 700:-
AE-1 prog 660:-
35mm 2,0 460:-
50mm 1,4 500:-
85mm 2,8 910:-
300mm 4,0 1500:-
Speedlight 188A 220:-

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000