HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Pa Horn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2006/06/05 :  12:33:05  Show Profile Send Dustman a Private Message
Hej nu när sommaren är här och det blir allt tätare mellan grillfesterna så är det bara att konstatera att mina fina partyhögtalare inte flyttar mycket till luft då man ställer dom utomhus.
Så ett par bashorn borde vara en utmärkt lösning.
Har ett par Audax15" basar som jag tycker borde funka.
Har lite ont om parametrar men i alla fall dom viktigaste?
Vas 211 Fs35 Qts0,32
Har förstått att man ska hålla sig borta från scoop varianterna.
Men vad ska man egentligen välja?
En nedskalad variant av det här kanske?
http://zmatek.jinak.cz/diy/PD/186horn/img27.jpg
Mvh/ Micke

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/06/05 :  15:09:45  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Det är ungefär en sådan jag har byggt,(http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=49435) mycket fläsk för pengarna kan jag lova, se bara till att allt, speciellt lådan bakom och toppdelen ovanför elementet är fruktansvärt ordentligt stagade! Annars komer det låta som om någon "sitter och skiter" i lådorna, så blev det för mig och det låter inte vackert...men nu efter uppstagning av toppdelen låter det betydligt bättre!

De var även lagom lättbyggda, så det bör inte vara något problem!
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2006/06/05 :  16:50:34  Show Profile Send Dustman a Private Message
Stod att 186 hornet var att föredra om man hade element med ett EBP på runt 110 eller lägre. Audaxarna har 109, så det borde vara helt okej.
Men du körde också med 15" basar om jag förstod det rätt? Tog du ner hornet på bredden eller anpassade du bara den slutna kammaren till rätt f-3dB?
Kan tänka mig att locket kan flexa utan extra stag. Trycket bör bli ganska högt i början på hornet.
Jo det ser rätt lättbyggt ut. Men det som lockade mest var att det stod nått om ofärgat hornljud, mot HiFi hållet.
Är det tillräckligt mycket djupbas föresten? nu gick ju inte 186hornet lika djup som 1850 hornet. Men man kanske kan få en ungefärlig uppfattning.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/06/05 :  19:20:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
http://www.decware.com/imperial.htm


Allt du kan behöva i basväg!!!!
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2006/06/05 :  20:46:12  Show Profile Send Dustman a Private Message
Jovisst, det är ju lagomt stort för att kunna flytta bra luft. Men vad krävs för elementparametrar för dom där ska funka? Sen tycker jag ju att konstruktionen påminner lite väl mycket om superscoop hornen. Så då får man dras med ojämn impedans och fasfel..eller?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/06/07 :  12:52:50  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
"Trycket lär bli ganska gögt i början av hornet"
-Jo, det kan du skriva upp! Mycket större än man först tror tyvärr. Därför finns inget som heter overkill då det gäller stagning...

"Men det som lockade mest var att det stod nått om ofärgat hornljud, mot HiFi hållet"
-Kan jag inte svara på än då det delningsfilter vi hade var fast på ca 150 Hz. Basarna bör inte pressas över 100 enligt mina uppskattningar. Det blev alltså resonansbetonat i övre basen.

"Är det tillräckligt mycket djupbas föresten?"
-Det beror mycket på var de skall användas. Vi spelade på dem i en publikal, ca 150-200m2 takhöjd på 3,5 meter. Då stog basatna vid väggen och fick då bra stöd i de lägre registren. Vi hade även en större konsert med åpföljande disco i en betydligt större lokal. Basarna fick inte lika mycket stöd som innan och det hördes...i just lågbasen. Slutsats: Har du inte inte allt för höga krav på djup basåtergivning så kommer det fungera suveränt.

I din bifogade länk har han med all sannorlikhet simulerat hornet för hörnplacering. Ska du använda hornet utomhus (som du skrev) skulle jag istället sumulera hornet i 2pi-läge (halva rymden) för att få det anpassat för utomhusbruk. Jag kan lägga upp en jämförelse på hur samma horn spelar från hörn jämfört med 2pi så ser du skillnaden.

Vil du ha mer djupbas (med konstant lådbruttovolym) skulle jag rekomendera en 6,5" eller en 8" istället för 15" men eftersom du har 15" så kanske det inte är aktuellt, eller?
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2006/06/07 :  21:45:04  Show Profile Send Dustman a Private Message
-Jepp jag har 2 horn på mitt samvete sen tidigare så jag vet ungefär vad man kan vänta sig
-Kör steglös aktiv delning. Så jag ska nog hitta nått som funkar..

-Kommer egentligen att spela i en vanlig glestimmrad hölada. Ger möjligen lite reflexer tillbaka från golv och tak men i övrigt ingenting av det rummstöd man är van vid. Kanske borde man skruva upp väggar bakanför hornen för att få lite bättre stöd.. En bra basnivå ner under 50Hz skulle väl vara önskvärt. Så 186 hornet jag länkade till kanske inte är det bästa för mig?
Körde ett ensamt Rila15" horn ifjol och det gav rätt bra djup. Men kanske inte riktigt den rätta sparken imagen. Men med 2 horn borde man ju kunna lyckas bättre Rila hornet gav dock usel bas med Audax element. Så jag måste hitta nån design som passar dom bättre.
Finns ju en uppsjö av lådritningar på nätet men det är ju oftast lite vagt vilket element som det är designat för och väldigt sällan presenterat med en mätning på frekvensgången.

" Jag kan lägga upp en jämförelse på hur samma horn spelar från hörn jämfört med 2pi så ser du skillnaden."

-Vill du lägga upp en bild så gärna det.

Här fanns det ett lite intressant horn med dubbla 10" basar(the horn sub jr). Har dock inget jättelager av sånna just nu. http://diy.cowanaudio.com/index.html
Är inte rädd för lite lådvolym men till Imperial hornen som Circlomanen länkade till gick det ju inte nådigt med material.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/06/08 :  13:23:32  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Just nu ligger mitt internet nere hemma och jag kan inte lägga upp bilder från skolan då jag inte tillåts komma åt knaak men jag åker hem om ett par dagar och kan nog fixa detta.

Jag provade i morse att simulera fram ett horn gjort för en 18" bas. Därefter bytte jag ut den mot en 15" i samma horn. Där det händer mest är slaglängden som ökar med ca 30% dessutom blir frekvensgången rakare än med 18". För att komma till rätta med slaglängen kan utrymmet bakom basen minskas med ca 30%. Då blir slaglängen nästan densamma, däremot tappas ca 2 Hz i botten. Alla andra mått hölls konstanta.

Jo, länken ser väldigt intressant ut, speciellt för hemmabruk. Han har i sina simuleringar räknat med rummets utvidgning från hörnet och en meter ut. Det är ju väldigt klipskt att utnyttja rummet på det sättet! Man slipper ju lådvolym. Tyvärr i ditt fall kan du inte räkna med det stödet och får således bygga "hela" hornet själv.

"En bra basnivå ner under 50Hz skulle väl vara önskvärt. Så 186 hornet jag länkade till kanske inte är det bästa för mig?"
Om du ska spela som du beskriver skulle jag personligen inte rekomendera detta. Skulle det däremot stå i ett hörn på en nattklubb passar det säkert perfekt!!

Ska du bara använda hornen utomhus eller i ladan (=inte flyttas)? Isåfall kan det bli riktigt roligt...för om lådvolymen kan ökas till 1-2 m3 så lär du inte sakna djupbas...

(Edit: Stvaining)

Edited by - PetterPersson on 2006/06/08 13:25:16
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2006/06/08 :  15:15:05  Show Profile Send Dustman a Private Message
Hallå ingen fara åker bort en sväng ett par dagar för egen del.

Nej ladan används inte till nått annat. Står mitt ute i skogen så vi kör med Elverk. Så hornen går bra att lämmna bara man kommer åt att plocka ur och ta med sig elementen..

Men som sagt det kanske är bättre att bygga riktiga väggar i hörnen på ladan istället för större horn. Stora horn behöver ju ännu mera stagning för att låta bra.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/06/09 :  15:21:23  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Jo, för enkelhetens skull är det så. Ett regelverk med skivor på är ju lätt att sätta upp. Isåfall skulle jag strarkt överväga länken till hornet med dubbla 10". Den verkar riktigt lättbyggd, mäter bra, är tillräckligt mobil och lär skaka om ladan så det räcker till!
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2006/06/09 :  18:28:33  Show Profile Send fidelityn a Private Message
En liten tråkig benägenhet med horn utomhus är ju att närområdet inte blir så där jättebra utan oftast behöver kompletteras för närområdet med ordinära lådkonstruktioner. Men hornens kastlängd och verkningsgrad gör gött utomhus.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/06/09 :  19:24:01  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Den där med två 10"-are var ju så söt att man nära npg fick faderskänslor för den, frågan är väl vilka 10" element man skall använda?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/06/10 :  13:23:30  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Vilka 10-tummare?

Eminence kappa pro 10 borde göra susen! BL ca 18 och rörlig massa på 38 gram Pris, omkring 1400:-

Eller kanske satsa på enkel 12" sammanlagda arean (SD)blir då endast 100-150 cm3 mindre. Där borde Eminence kappa 12 pro vara ett bra alternativ.

Edited by - PetterPersson on 2006/06/10 13:25:57
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/06/10 :  14:50:23  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message


det är inte en viss ryckning i ögonvrån och fammlande efter skruvdragaren när man lägger ögonen på denna lilla goding.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000