Author |
Topic |
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2006/06/08 : 23:12:01
|
Fungerar verkligen hörnen lika bra? Jag placerade mina nr-2-rör i hörnen till en början, och fick viss effekt. Men betydligt bättre effekt när de placerades bredvid nr-1-rören, altså mitt på angiven vägg. Jag tycker det borde bli som MatsT säger, men praktiken stämde inte riktigt. |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2006/06/09 : 07:14:37
|
Alla frekvenser har tryckmax i hörnen men kanske kan avstämningen av röret påverkas lite om det blir för mycket vägg runtomkring. Experiment tycks vara lämpliga och då kan man kanske göra som ESL gjort när han förevisat effekten av rören. Om man dunkar röret mot golvet i olika positioner i rummet hör man mycket tydligt hur mycket det kopplar till rumsresonansen och man kan därmed rätt enkelt söka upp en lämplig position. |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2006/06/09 : 20:13:30
|
Har funnit att rören faktiskt funkar bäst ju närmare mitten av väggen dom är. Har du två exakt likadana rör så kan du flytta isär dom för att få symmetrisk dämpning.
Detta är mindre kritiskt om det är grundtonen i rummet du jobbar med då den har lång våglängd.
2a 3e (har jag inte så stor erfarenhet av) där är det viktigare att ha dem mitt på.
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
indoles77
Member
87 Posts |
Posted - 2006/06/09 : 21:29:07
|
Tack för all hjälp - nu skall jag skarva, täta, limma, för att få rätt längder och täta rör... |
Min anläggning: XTZ 99 W2MT XTZ Class A-100 Pioneer DV-380-S SAP Cables |
|
|
linoll
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2006/06/14 : 08:29:04
|
Jag vill passa på att tacka ESL och ni som varit aktiva i den här tråden med tips mm. Det är bara en sak jag inte riktigt fattar , enligt Excel arket så skall man ha 9 tuber (!)? Dvs 3 st längs långsida, kortsida och tak? Eller går det bra att bara ha 3 st längs den vägg man sitter och lyssnar? Jag har ett par högtalare som för tillfället inte går mycket djupare än 40 hz och första resonansen ligger strax under 30hz , när jag gör ett ljudsvep så är ju självklart inte 30hz speciellt hörbar hos mig dock är andra resonansen kring 50hz mycket hörbar och störande , Att fixa första resonansen är dock omöjligt pga att röret skulle bli högre än taket . Inom snar framtid kommer jag att bygga en highend subwoofer (2*12 slavad 400w classD) och jag antar då att 30 hz resonansen kan bli ett problem , går det att bygga ett kortare rör för att fixa 30hz? |
|
|
esl
2578 Posts |
Posted - 2006/06/14 : 20:43:22
|
Skissade på ett dubbelvikt rör för just detta ändamålet. Röret skulle kunna ha rektangulärt tvärsnitt i mynningen och se ut så här från sidan i genomskärning: l l-l l l l l l l l l l l l l l__l
Du behöver inte ha alla 9 tuber. Jag har kört med 3 st på dom tre resonanser som varit mest dominanta och störande.
|
|
|
linoll
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2006/06/14 : 22:35:50
|
Tack för infot! Även min käre kollega Deerhunt har förklarat oralt för mig hur var och varför så nu bär det iväg till bygghandeln :=) Jag kommer bygga två rör avstämda till 47hz ett på var sida om soffan (nära väggen och nära soffans kanter) vad skull det innebära i sänkning i DB vid lyssnings positionen nån som vet? Det jag skulle behöva är 3-4 db sänkning där jag sitter kring 47hz ( 45-50 hz) |
|
|
esl
2578 Posts |
Posted - 2006/06/24 : 11:45:23
|
linoll hur går det? |
|
|
Topic |