HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Wave-traps
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/06/03 :  11:49:16  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Jag har försökt skapa mig ett prisvettigt system och därför ägnat mig en hel del åt akustikanpassning av lyssningsrummet. Det senaste tillskottet är två stycken 160cm långa 20cm diameter wavetraps som effektivt tar hand om min förrut ganska bumliga bas. Räknar man på det hela så ser man att dessa agerar som halvvågsabsorbenter på drygt 100Hz (340/3,2). Mina högtalar "spelar" ned till 35Hz men med en ganska ordentlig dipp mot slutet... Då rummet har dimensionerna 3,6*6,1m så har jag rumsfrekvenser på ca: 53 och 95Hz. Med en liten förlängning av mina nuvarande wavetraps så borde jag kunna ta hand om 95:an men vad ska jag göra åt 53:an?

Jag har fortfaranade problem med att saker och ting i rummet har svårt att vara still när man spelar Yello eller Svart Björn (bl.a. spår 5 - mellanspelet) på lite volym. Jag tillskriver dessa fenomen den där 53:an, är det rimligt? Jag vill minnas att frekvenssvaret på högtalarna hade en puckel innan dippen ner mot 35Hz, men om puckeln låg vid ~50 eller ~100Hz kommer jag inte ihåg. Hur stor betydelse har denna puckel jämfört med rumsfrekvenserna, d.v.s. vilket skall jag koncentrera mig på att "bekämpa", högisarnas puckel-frekvens eller rummets 53:a och 95:a?

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/06/03 :  13:54:15  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Instickare... dessa "wave traps" vad är det? Kommersiellt? DIY? En liten bild skulle sitta fint bara för att hänga med på vad som menas

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/06/03 :  18:24:01  Show Profile Send Bubben a Private Message
Gör ett par likadana för 53Hz-prolemet också...avstämda för 53 Hz då.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/06/03 :  19:04:01  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Visade sig att jag fått en del om bakfoten. Röret skall naturligtvis vara 1/4 våglängd för att reflektionen skall komma tillbaka till mynningen precis i motfas. Vilket innebär att mina är avstämda för 53,1Hz medan min lägsta rumsresonans (längsled) är 54,8Hz. Jag skall alltså korta av den ca: 10cm, men nu är det ju så att beroende på hur man mäter: till fönster, foder, gardin eller så varierar rumslängden mellan 6m och 6,2 vilket motsvarar 54,8-56,7Hz så jag vet inte hur exakt man skall försöka få det. Kan man för en rimlig kostnad mäta vilka frekvenser som ställer till det i basåtergivningen? Hur som helst så hade jag ju hyfsad avstämning för den lägre frekvensen. Då mina "traps" är vanliga 80cm gjutrör ställda ovanpå varandra har jag redan provat att ha dem en för sig utan någon större hörbar skillnad vilket kanske innebär att jag inte har så mycket att göra vid ~110Hz.

EuphoniC: Wave traps är i grund och botten rör vilkas längd avstämms för att dämpa en viss frekvens vanligen rummets lägre resonansfrekvenser. Tanken är att ljudvågen som möter mynningen går in och reflekteras i botten och kommer tillbaka precis ur fas med "sig själv" och därmed dämpar. För bilder och mer detaljerad beskrivning se PM med länk jag sänder till dig. Jag försökte klippa in adressen här i forumet men det blev bara pannkaka av allt...

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/06/03 :  19:30:15  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Tack Jag är bekant med vad du menar, jag har bara inte hört uttrycket "wave trap" vilket inte heller ger någon direkt hint om vad det rör sig om, förrutom att det handlar om utsläckning av ljudvågor, vilket kan ske på väldans många olika sätt och ha hur många former som helst!

quote:
Kan man för en rimlig kostnad mäta vilka frekvenser som ställer till det i basåtergivningen?

En uppmätning av hur rummet beter sig i basregionen fixar du lätt med mätmikrofon och gratis programvara till datorn alternativt med en ljudtryckmätare. Sedan finns det förstås även möjlighet att få hem folk som gör jobbet för en slant och med mer precision om det skulle vara intressant

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/06/03 :  21:12:36  Show Profile Send indoles77 a Private Message
okay, miss från mig - jag hade fått uppfattningen av att just den typ av rör som jag exprimenterar med går under namnet wave trap - nåja nu är det iaf klart vad som menades...

Jag är tacksam för all info som kan fås på ämnet: är det ngn som har egna erfarenheter så dela gärna med er!

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/06/04 :  00:53:52  Show Profile Send Bubben a Private Message
Finns en ganska stor tråd om kvartsvågspipor:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45952

Har själv slängt ihop ett par för 39, 41, 78 och 82 Hz. Fungerar bra, men jag tror jag har stämt av dem lite fel. Behöver få till en mätning för att vara helt säker.

Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/06/04 :  01:19:29  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Blir en kvartsvågspipa som består av två eller tre gjutrör ställda på varandra tillräckligt tät utan tejp i skarven? I övrigt hänvisar Bubben till en bra tråd i ämnet.

(Tråden borde kanske bli en av flera givna kandidater till best-of-HF.)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/04 :  07:05:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Japp, såna pipor ligger bakom soffan här hemma och gör stor nytta utan att synas.

Med excelarket i tråden ovan är det enkelt att räkna fram vad man behöver, man skriver bara in rummets mått.

Billigaste mätningen - med örat: Ta hem frekvenssvepet från LTS hemsida och lyssna på det genom anläggningen, notera var det dönar. Det är inte så svårt alls.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/06/04 :  12:41:07  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Tack för all input, men jag är fortfarande lite rådvill även efter att läst den länkade tråden...

Om man dämpar grundtonen samt udda övertoner - riskerar man inte då att ta musten ur mellanregistret om man dämpar för hårt i basen?

Det talas också mycket om rumsdimensioner som något enkelt och entydigt faktum. I mitt rum skiljer längden 20-35cm beroende på om man mäter till elementet, fönsterkarmen, fönstret, betongväggen, eller mina tjocka tunga sammetsgardiner... Jag får en känsla av, vilket kommer visa sig när jag kör svepet (håller på och tankar nu...) att min "problemfrekvens" i realieten är ett relativt brett freknvensbans snarare än en enskild frekvens. Jag fick uppfattningen att med dämpmaterial i röret sä ökar man dess bandbredd men åt vilket håll? (uppåt eller nedåt i frekvens från grundfrekvensen uträknad från rörlängden)

Jag har tidigare räknat med 340m/s som ljudhastigheten men ser att många använder 344, vilket skall det vara för luft, atmosfärstryck och 20grader?

Vilken är den lägsta rumsfrekvensen? Rummets längd = 1 våglängd eller 1/2. Det stod någonstans i tråden att det var 1/2 men jag hade tidigare uppfattat det som om att den längsta stående vågen är rumslängden=1 våglängd. Om man bortser från diagonal-historier då... Spelar kanske mindre roll för om det vore 1/2våglängd motsvarar detta ändå så låg frekvens att det med mina högsiar inte är något problem!

Excelarket som länkas till i den aktuella tråden verkar vara borttaget för jag kan inte tanka ned det, kan någon lägga upp det och länka på nytt?

Hoppfull om att äntligen få klarhet...

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/04 :  12:56:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Just idag har vi fått nya intressanta namn på mapparna på knaak...
Prova så här för att komma åt excelarket:
http://bildarkiv.hififorum.nu/%ffesl%20.%20.%20%3b%20%3b%20%20%20%20%20/Baspipa/Tubecalcorgelpipa_version1.xls

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/06/04 :  14:49:06  Show Profile Send Bubben a Private Message
Läs även originalartiekln det länkas till i ESL´s tråd. Den ger lite mer grundläggande info. Jag förstår inte riktigt korrigeringarna i excelarket som skiljer mot originalet, men annars tycker jag det blir väldigt lättförståeligt att komplettera de båda texterna med varandra.

quote:
riskerar man inte då att ta musten ur mellanregistret om man dämpar för hårt i basen?

Tvärt om skulle jag vilja säga. Basen lir jämnare vilket gör att det blir mer stuns och atackvilja i mellanregistret. Rummet påverkar mindre helt enkelt.

Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/06/04 :  16:03:26  Show Profile Send jerico a Private Message
Vart kan man hitta gratis program för att mäta rummet med????

*nyfiken*

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/06/05 :  20:08:43  Show Profile Send esl a Private Message
Det tål att upprepas igen.

Temperaturen behöver inte kompenseras för då du bygger med någon resonansabsorbent!
Resonansfrekvensen i rummet OCH resonansfrekvensen hos resonansabsorbenten ändras lika mycket!

Så länge det är samma temperatur i både rummet som i absorbenten och det kan man utgå ifrån.

När du ökar Q-värdet (breddar resonanstoppen) så görs det symmetriskt runt resonansfrekvensen. Alltså lika mycket under som ovanför resonansfrekvensen.

Ett sätt att stämma av pipan exakt är att lägga en mikrofon i botten av pipan.
Ställa pipan utomhus, ställa en högtalare nära mynningen och göra frekvenssvepet.

Mikrofonen kan du koppla till ljudkortet och ladda hem ett program som visar signalnivån.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2006/06/06 :  10:54:14  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Jag kom igång lite sent men har läst igenom wavetrap-tråden (och testat Excel-beräkningen).

Vill bara tacka esl för mycket intressant läsning och bra skrivet!!
Känns som att det bara är att åka till bygghandeln nu (om inte Piggen köpt upp alla gjutrör på Halmstad Trä)

mvh

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/06/06 :  13:40:46  Show Profile Send Piggen a Private Message
Dom hade 3st på optimera...2 är hemma hos mig :-)

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/06/06 :  15:00:31  Show Profile Send esl a Private Message
Rörande

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/06/06 :  23:25:00  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Tombstone

Tillägg: Kan vi inte släppa den engelska benämningen och kalla dem kvartsvågs-, rör- eller resonansabsorbenter?

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2006/06/07 11:49:53
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/06/07 :  19:36:51  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Tack för den nya länken Bernt och tack alla andra för era svar och förtydliganden, det känns alltid skönt att kunna komma till forumet och dra nytta av andras erfarenhet och kunskap!

När jag körde frekvenssvepet så visade sig att jag hade en kraftfull ganska bred "puckel" ungefär 45-60Hz med en tydlig topp 52-55Hz som enligt mina beräkningar motsvarar en våglängd 6,54-6,18m alt. 6,62-6,25m beroende på om man använder sig av 340m/s eller 344m/s som hastighet. Det längsta måttet jag lyckats mäta upp är från en kortväggen till fönsterglaset som är 6,2m. Hur kommer det sig då att en stor del av såväl puckeln som den absoluta toppen motsvarar ännu längre våglängd? Är det så att fönsret sviktar och därmed inte ger en helt "stum" reflektion eller vad!?

Någon som har en idé?

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/06/07 :  20:32:59  Show Profile Send MatsT a Private Message
Resonans inträffar då vågländen är dubbla rumsdimensionen, 6.2m ger då 27.4 Hz och andratonen hamnar på dubbla frekvensen som är 54.8Hz. Stämmer väl hyfsat!

Jag räknade med 340 m/s och det är nog det vanligaste.
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/06/08 :  19:42:26  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Mina högtalare generarar dock ej tillräckligt med 27,4Hz-ton för att det skall höras oavsett resonans...

Rummets längd 6,2m=
1/2 våglängd -> 27,4Hz ("ohörbar")
1 våglängd -> 54,8Hz (tydlig bred och kraftig)
1 1/2 våglängd -> 82,2Hz (mkt. svag)
2 våglängder -> 109,6Hz (tydlig men inte mer...)

Rummets bredd 3,56m=
1/2 vågländ -> 47,8Hz (tydlig, bred och kraftig) !!!Aha!!!
1 våglängd -> 95,5Hz (tydlig men inte mer...)

Tydligen så hamnar grundtonen till följd av rumsbredden strax under andratonen till följd av rumslängden varför denna puckel uppfattades som väldigt "bred"...

Sammanfattningsvis:
1st. 1,55m -> 54,8Hz
1st. 1,78m -> 47,8Hz
Dessa bör ta hand om den mesta av den värsta puckeln...

För att ytterligare "platta till" svepet:
1st. 0,78m -> 109,6Hz
1st. 0,89m -> 95,5Hz

Vad tror ni är det en vettig approach för att försöka komma till rätta med det hela?

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/08 :  20:08:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Börja med de två långa och se varthän det bär. Observera att pipan på 1,78 ska stå vid en sidovägg, helst mitt på, och 1,55 vid fram eller bakvägg, helst mitt på.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/06/08 :  20:12:38  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag håller med Bernt. Det är alltid de lägre frekvenserna som ger mer resonansproblem av den enkla anledningen att just ingenting i ett rum dämpar dessa vågor, kortare vågor "bryts sönder" en aning av möbler och annat och ger därför lite mindre problem. Dessutom kommer resonanserna tätare högre upp i frekvens och märks inte på samma sätt.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/06/08 :  21:02:28  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Bernts instruktioner är inte helt riktigt fulländade.

55 Hz/155 cm: Hel våglängd (tre tryckmax) på långa ledden innebär att att röret bör stå antingen vid någon av kortväggarna eller halvvägs mellan dem vid en långvägg.

48 Hz/178 cm: Halv våglängd (två tryckmax) på korta ledden innebär att att röret bör stå vid någon av långväggarna.

Hörnen borde funka, rören påverkar ju resonansen i hela rummet inom 10 ms.

Att sätta 1,78-röret (halv våglängd på korta ledden) mitt på korta väggen skulle göra det praktiskt verkningslöst, eftersom det hamnar i hastighetsmax där tryckvariationen är noll.

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2006/06/08 21:03:52
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/06/08 :  21:27:15  Show Profile Send MatsT a Private Message
Ställ rören i hörnen om det går, där fungerar det alltid.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/08 :  21:44:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Oj, jag ser ju nu att mina förslag blir helt fel om man lyssnar på tvären. Tack guldfisk!

Jag tänkte på placeringsrekommendationerna i den amerikanska artikeln, men i hörnen funkar nog lika bra då.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000