HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 2 frågor om en subwoofer, konstruktion Proson
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Robbex
Starting Member

7 Posts

Posted - 2006/06/03 :  00:59:41  Show Profile  Visit Robbex's Homepage Send Robbex a Private Message
Hej hifiexperter!

Jag går en snickarutbildning och vi har en dag i veckan då vi får syssla med eget arbete, vi får ej ta hjälp av lärare. Då tar jag hjälp av er istället.
2 frågor. Först, jag har tänkt att göra en kopia av denna subwoofer: Proson Stratego Sub 10+ - http://www.fynda.se/index.php3?prodid=486 Men den ska vara i ek-fanérad spånskiva, elementet och slutsteg köper jag separat.
Är det någon som vet diametern och längden på basreflexröret på denna modell, samt vart det är placerat under lådan? Kan man räkna ut detta på något sätt om man inte har just denna subwoofer att kontrollera på?
Jag har ju som sagt tänkt att fanéra lådan i ek, och sedan olja. Jag måste fanéra bitarna innan lådan monteras, här uppstår ett problem, dom fyra bitarna - sidorna, botten och toppen - kan man gera och sedan foga ihop så att skarvarna ej syns. Men sedan med bak och framstycket, hur ska man göra där? Gera alla 4 sidorna på alla bitar och på så sätt foga ihop allting? Jag kan ju inte ha raka snitt på bak och framstyckena, det ser ju inte klokt ut. Jag kan tyvärr inte fanéra lådorna efter montering, det hade annars varot smidigast, då hade det varit raka snitt överallt och bara att foga ihop så enkelt som möjligt, sedan fanera runtom. Men så kan jag som sagt inte göra.

Hoppas ni förstår hur jag menar, är inte världsbäst på att utrycka mig i ord... Fråga gärna om någon är oklart.
Mycket tacksam för råd och tips.

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/06/03 :  09:56:21  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Det är svårt att kopiera något utfrån en bild.
Lite svårt o veta hur lådan ser ut inuti.
Sedan måste du har lite uppgift om elementet, avstämningsfrekvens osv....

Tror att det bästa är att du kollar runt efter lämpliga element sedan räkna på olika lådalternativ.
Låter Proson subben vara en design inspiration men kopiera inte måtten rakt av.

Det här är en bra sida om man vill läsa om högtalarkonstruktion.
http://www.drkrupp.se/hifi/

Angående fanering få är det nog bara att gera hela lådan.
Ett alternativ är att fanera kanterna på bitarna men då kommer du att få några extra skarvar o det kanske inte ser så snyggt ut.

Lycka till

Nu ska jag gå o slipa hötalare

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Robbex
Starting Member

7 Posts

Posted - 2006/06/06 :  00:41:49  Show Profile  Visit Robbex's Homepage Send Robbex a Private Message
Jag menar kopiera Proson-subben genom att bygga lådan i samma mått som den färdiga, jag räknar med att det är 19mm tjocka skivor dom byggt den i. Att elementet ska passa ihop med lådan behöver jag inte bry mig om eftersom jag köper ett exakt likadant som sitter i Proson-subben. Problemet är att få reda på dimensionerna på basreflexröret och dimensionerna på det inbyggda slutsteget... Proson är väl inte så sugna på att avslöja detta, eller vad tror ni?
Om ni verkligen inte rekomenderar detta bygge så måste jag få tag på ett bra beräkningsprogram där jag kan räkna ut lådvolym, längd och diameter på basreflexröret och vart det ska sitta. Har ni några tips?
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/06/06 :  11:12:27  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Vore det inte enklare att hitta en sub som finns med DIY-ritningar på nätet?
Finns utförliga beskrivningar på både hur man bygger lådorna och väljer komponenterna.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/06/06 :  12:17:53  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jag håller med vemsom i den här frågan - du får troligen ett bättre resultat med :-)

Det finns massa riktigt bra DIY-byggen, och om du ger oss en tänkt budget för element och slutsteg som du kan leva med - är jag säker på att du kan få riktigt bra tips!

Klart vi hjälper dig!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Robbex
Starting Member

7 Posts

Posted - 2006/06/06 :  16:10:38  Show Profile  Visit Robbex's Homepage Send Robbex a Private Message
OK, superscysst att ni vill hjälpa mig! Elementet jag gärna vill använda mig av är detta: http://www.fynda.se/index.php3?prodid=926. Tyvärr finns det inga data-uppgifter om det elementet, jag mailade butiken och frågade om dom kunde ge mig lite mer data eftersom det finns till den mindre modellen (8"). Men om ni vet nåt element (10") som ligger i samma prisklass (600-700:-) som är lika bra eller bättre så är det ju toppen! Vill gärna ha basreflexkonstruktion på lådan för jag har fått för mig att man kan komma djupare ner i frekvens då!? Slutsteget kör jag externt, jag struntar alltså i att bygga in det i lådan. Material till lådan blir nog spånskiva 19mm, 22 blir kanske lite för maffigt för en så pass liten låda, eller vad tror ni? Har ni någon lösning på mitt problem med ihopsättningen av lådan här uppe så är det ju ingen nackdel heller.

Tack på förhand treviga människor =)
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/06/06 :  17:41:58  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det finns flera element i prisklassen som är långt bättre skulle jag tro. Kaffekoppen vet..

För lådan skulle du kunna bygga en innerlåda i t.ex. 12 mm. Utan på denna låda limmar du ett fanerat ytterlager i lämplig dimension (t.ex. 8 mm) men du lämnar plats i hörnen för kvartsstav i samma träslag som faneret. DÅ får du inga synliga ändbitar och du får fint trä runt om.

Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/06/06 :  18:15:23  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Hej!

Jag skulle också tro att du skulle kunna lyckas riktigt bra om du gör som Ursv föreslår. Jag har sett lådor på det viset och de är ursnygga!

Vad gäller det föreslagna elementet så skulle jag välja ett annat. Än bättre vore kanske om du kunde berätta ifall du har några vanliga högtalare som du kommer använda tillsammans med din subbas. Det kanske skulle vara kul om man kunde hitta på något som passar bra ihop?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Robbex
Starting Member

7 Posts

Posted - 2006/06/06 :  19:37:11  Show Profile  Visit Robbex's Homepage Send Robbex a Private Message
Ok, Jag förstår inte exakt hur det skulle funka med det du nämnde UrSv. Men jag antar att man sätter fast fanéret efter att lådan är färdigmonterad? Isf. så kan jag inte använda mig av den metoden eftersom jag bara kan fanéra plana skivor.

kaffekoppen: Kan du ge nåt exempel på nån element som du tror är bättre än Proson-basen? Jag brukar skifta högtalare då och då så det är inte nån störré ide att försöka matcha subben med alla mina högtalare, en enkel 10"-tums basreflexlåda duger nog gott.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/06/06 :  22:52:03  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Robbex,

Han menar att du först bygger en inre låda - ofanerad och tät. Sedan lägger du dina fanerade raka skivor utanpålådan. Det kommer ju saknas material precis i hörnen då - och där fyller du ut med gediget trä, tex kvartsstav av samma material som faneret.

Det är nog så att många element är bättre än den prosonbasen...återkommer med förslag!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/06/07 :  08:38:03  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Man skulle kunna ta o göra något liknande den subben som jag precis har gjort

Tangband 8W-740C i en ca 22L låda avstämd till 30Hz.

Funkar riktigt bra, men det skadar nog inte med en något större låda

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2006/06/07 :  10:02:24  Show Profile Send Zei a Private Message
Tobbe_L

8W-740C verkar inte finnas längre..(i alla fall inte på hifidistro) Skulle man kunna göra en likadan konstruktion fast med 8W-740E istället?

Signatur..
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/06/07 :  11:40:28  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Troligtvis så funkar den också
Man får räkna lite på en lämplig lådvolym o lämpligt basreflexrör.

Tittade som snabbast på det o det blir en rätt liten låda ca 15L o avstämd till 33Hz. Kan bli problem att få plats med basreflexröret.

Nu är inte jag någon expert på högtalarkontruktion så jag garanterar inget

Min sub är byggd i 26mm stavlimmad ek.
Baffel på 26mm ek + 12mm mdf.
Stagvägg i 15mm björkplywwod.
Den kan man få o vibbrera en del...

Så bygg stabilt...
19mm Mdf känns för tunnt i en sub....

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/06/07 :  12:04:43  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Tangbandelementet kan man absolut använda -särskillt som flera här har erfarenheter och kan tipsa. Personligen har jag inte använt TB i någon konstruktion.

Är inte priset på dem så lågt att man skulle kunna föreslå dubbla subbar (vilket är 4 ggr så bra som en tycker jag)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Robbex
Starting Member

7 Posts

Posted - 2006/06/07 :  12:43:35  Show Profile  Visit Robbex's Homepage Send Robbex a Private Message
Jag har hittat detta element, de tror jag passar mig bra: http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=803 Räknade lite på lådvolymen på Ljudias sida, deras beräkningsprogram för basreflexlådor. Fick fram att en låda på 122L är iptimalt, det verkar lite stort. Men om jag gör lådan på 100L borde de väl duga rätt bra de med eller? Röret ska jag ännu räkna lite på hur långht de ska vara osv. Vad säger ni om detta?
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/06/07 :  13:10:09  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
100L blir ingen liten låda..
Det blir lite drygt 50cm i fyrkant (materialtjocklek inräknat).

Elementet kan jag inte uttala mig om, har ingen erfarenhet av Audes.



Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/06/07 :  14:20:35  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Robbex,

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=9392

Lite mer än din budget, men du får två subbar som kommer prestera fint!

Kanske inte jordens mest omtummlande bas, men kvalitén är det inget fel i..

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Robbex
Starting Member

7 Posts

Posted - 2006/07/01 :  15:57:43  Show Profile  Visit Robbex's Homepage Send Robbex a Private Message
Vad tror ni om detta element till min subwoofer: http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1109
Jag har föresten börjat fanéra skivorna till subben nu, det blir honduras mahogny som jag sedan ska olja, ni ska få se bilder sen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000