HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Får man sälja DIY?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2006/06/16 :  14:29:14  Show Profile Send poppen a Private Message
Friskr kopplat , Hälften brunnet.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/06/23 :  00:49:07  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Jo nu kommer äntligen mitt inlägg.
Vadå äntligen förresten , är det nån som väntat...

Jag lovade att kolla med kollegan på mitt jobb som arbetar med EMC och elsäkerhet och gör det jobb som slutligen resulterar i CE-märkning av våra produkter.

Det PAC skrev om CE stämmer, med CE-märkning lovar en tillverkare att hans produkt är säker och tar ansvar för den. Det finns egentligen inte några krav på vem som testar produkten, och till en viss del inte heller krav på hur man testar.
Men det normala är att använda någon accepterad norm, t.ex. EN 61010 för elsäkerheten, vilket betyder att en massa detaljkrav ska vara uppfyllda.
Men om vi t.ex. bara bytte ut nåt motstånd eller diod i nätdelen eller bytte kabelställ på någon av våra redan lanserade produkter så betyder det knappast att vi gorde om alla tester igen, utan då räcker det ofta med en kompetent bedömning /deltestning.

Sen är det sant att man egentligen kan märka med CE, helt utan testning, men egentligen är det i princip ändå ett lagbrott, för om något ändå händer med produkten som skadar nån eller nåt, så gäller det att kunna uppvisa ett underlag till varför man har ansett att CE-kraven har uppfyllts. Och i såna här fall är det extra finessrikt att ha låtit någon tredjepart testa och godkänna, för det har givetvis bättre tyngd än om företaget har provat sina produkter själva.

Så långt var det lätt, nu var det här med privatpersoner, och då blir det direkt lite svårare.
En sak var iaf säker, att om någon produkt modifieras (så det kan påverka elsäkerhet eller EMC) så tappar den prylen direkt sin CE-märkning, dvs företaget som tillverkat den har inte längre ansvar för vad som händer.
Men någon måste i rimlighetens namn ändå ha ansvar för prylen, och det kan antagligen inte vara någon annan än just den som gjort modifieringen.
Men här kom alltså kunskapsgapet, för även om han är expert på dessa frågor så har aldrig behövt ta reda på vad som gäller för privatpersoner, har lixom legat litet utanför arbetsuppgiften.

Så den kvalificerade gissning jag till sist fick var att antagligen sitter man pyrt till om man modifierar sin stereo, säljer den och någon sen dör pga av det modifierade .

Han kände iaf inte till någon lagtext eller liknande som direkt förbjuder försäljning av elektriskt modifierade produkter, men sånt här regleras ofta väldigt luddigt i lagtexter, och istället så gäller diverse normer som praxis istället.

/Mikael
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/06/23 :  01:00:27  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Hrmm, nu läser jag hela tråden igen från början, och inser att jag glömt att topic var att tillverka själv, inte att modifiera

Ja, men då måste det vara ännu mer solklart, då är man ju tillverkare och måste CE-märka och ta ansvar för produkten i all framtid.
Om man sen gör EMC och elsäkerhetsbedömningen själv eller låter någon annan göra det (för sisådar 30-100' kr) är väl valfritt.

OK, det enda kryphålet som finns kvar är väl vad som händer om man skickar med en nätdel där strömsladden måste monteras av köparen, är det köparen som har byggt den då???
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/06/25 :  20:59:13  Show Profile Send linnar a Private Message
hmmm...
intressant!

Jag talade med en jurist om att lämna över
ansvar till någon annan, dvs bygga en elapparat och sälja
den med avtal att den som köper den tar över ansvaret
för prylen.

Hon sade att ett skrivet avtal gäller om det inte bryter
mot lagen eller att man inte lurat någon och lite andra
saker som jag inte riktigt kunde förstå.

Kort sagt finns det ingen lag som säger att man inte kan
överlämna eller sälja ett ansvar för en produkt är det
tillåtet.

Om jag bygger ett slutsteg och sedan säljer det till en
medlem på forumet med kopplingschema och diskusioner
kring konstruktionen innan överlämnadet och att han
skriver på ett papper att det är han som nu tar ansvaret
för stärkaren så är det köparen som har tillverkaransvaret.

Om man inte avtalar något och köparen själv öppnar apparaten
och byter lite delar till annan sort och kanske någon ny
ledningsdragning. Då har köparen automatiskt tagit på sig ansvaret
för produkten.

...tror jag...
Ingen vet förrän det testats i domstol och deeet tänker inte jag testa.



Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/06/25 :  21:17:55  Show Profile Send f95toli a Private Message
Fast vad händer om tredje part blir skadad? Jag är hyggligt säker på att det inte går att "skriva bort" ansvar hur som helst, särskilt när det gäller säkerhetsfrågor. En arbetsgivare kan ju ex. inte strunta i säkerhetsföreskrifter oavsett hur många papper de anställda skriver under. Jag misstänker att samma sak kan gälla i detta fall.

Nu spekulerar jag bara, men jag tror det är skillnad mellan ett civilrättsligt bindande avtal och regler/lagar som faller under brottsbalken. Jag kan ex. sälja ett hus med mögelskador till dig om jag i kontraktet uppger att dessa finns och du accepterar det och tar på dig ansvaret för att fixa det.
Men elsäkerhetsreglerna faller väl under brottsbalken(?, dvs. du kan i alla fall teoretiskt åka i fängelse om du bryter mot dem även om ingen blir skadad och jag tror inte man kan avtala bort den typen av ansvar.

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/06/26 :  21:33:43  Show Profile Send linnar a Private Message

Du har säkert rätt, jag tycker bara det låter fel.

"En arbetsgivare kan ju ex. inte strunta i säkerhetsföreskrifter oavsett hur många papper de anställda skriver under."
Nej, det är sant. Men om han säljer företaget har han också sålt
ansvaret.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000