Author |
Topic |
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/06/01 : 14:17:51
|
Jag har funderat lite på det och har en fråga eller två, surprise. :) Vertikal biamping eller horisontell biamping? Erfarenheter?
Om man kör horisontell biamping så kan man ju använda en annan stärkare till basen. Mina högtalare delar vid 160 Hz mot basen, så har jag då en annan stärkare än till mellan och topp, blir det lite problem då? Ljudmässigt alltså.
Är det att rekommendera alls att använda olika förstärkare i biamping? Om det fungerar är det bra, går ju att köpa lite "billigare" steg för basen. I mitt fall kan jag ju komplettera mitt EC120 med säg deonon poa 4400 eller 6600 i basen, båda har ju "volymkontroll" så känsligheten går att justera lätt. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/06/01 : 14:48:59
|
Det du bör tänka på (som många missar) när det gäller biampning är att det är det svagaste steget som kommer sätta begränsningen. Du kan inte få ut mer effekt ur förstärkarna än det svagaste steget kan lämna ensam. Detta eftersom det i 99.99% av fallen är spänningen som sätter begränsningen. Samma spänning förstärks ju i båda stegen.
Sedan bör du tänka på att båda stegen har samma gain och polaritet (om de är inverterande eller inte). Har de inte samma gain så måste du kunna justera ner volymen in till det ena steget på något sätt och har de inte samma polaritet så måste du koppla ena paret högtalarkablar med omvänd polaritet. |
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2006/06/01 : 15:52:50
|
En annan sak att tänka på är inimpedansen på slutstegen. Är den samma så är det inget problem mer än att den sammanlagda impedansen blir hälften mot om man har ett steg så klarar bara försteget den högre belastningen detta innebär så är det frid å fröjd. Är båda stegen relativt lågimpediva så kan det bli problem för försteget om det är lastkänsligt.
|
nyfiken skeptiker |
|
|
Karnaa
Member
614 Posts |
Posted - 2006/06/01 : 16:31:41
|
Jag kör själv aktiv biamping med ett 2 vägs aktivt delningfilter och har även kopplat förbi de passiva i högtalarna,det mest optimala borde vara att (om möjlighet finns) köra aktiv triamp. Tänk att köra tex ett rörsteg till diskanten,ett som fungerar grymt i mid samt kanske ett lite kraftigare typ Rotel steg i basen.Då kan man själv anpassa volymen efter eget önskemål... |
Nybliven husägare :O)
Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m. http://www.minhembio.com/Karnaa http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/06/02 : 14:08:41
|
Kan någon ge ett svar på om delningen? Mina burkar delar vid 160 Hz, så är det relativt riksfritt att köra andra slutsteg i basen jämfört med mellan och hög? Det är passiv delning så att säga, ingen aktiv drift. Så, det delas vid 160 Hz, är det ok om man kör andra slutsteg till basen?
|
|
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/06/02 : 14:31:15
|
marens har svarat dig :-) Läs...
Det går bra, det är inga problem eftersom du kan justera känsligheten med de slutsteg du nämner. Det är bi-amping och fungerar utmärkt. Det är inte alls säkert att det blir någon ljudförbättring. |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/06/02 : 14:35:09
|
Neje Kaffekoppen, det har han inte alls, jag har ju sagt att känligheten kan justeras, sen att det svagaste steget begränsar, det är ju helt rätt det med, men den spelar en mindre del av frekvensregistret, då det går då att spela högre, vilket inte är mitt mål just nu. Så, jag får försöka specificera min fråga då. När man ska köra en subba säg, då säger folk att man ska dela lågt. I det sammanhanget är 160 Hz högt. Så, kommer jag att få problem, att jag "hör" att det är två olika stärkare, på grund av att delningen är så hög som 160 Hz, det var mer frågan. Jag som var otydlig, hade faktiskt läst. Tack i alla fall kaffekoppen. Hmm, har precis druckit ipanema blend här, via en moccamaster, gott. |
|
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/06/02 : 15:30:53
|
Då förstår jag dig! Nej, jag tror inte du kommer höra att det är olika karaktär på stärkarna. Det är förhållandevis små skillnader mellan olika förstärkare om de är välbyggda. En förstärkare skall ju helst inte låta alls (även om de faktiskt gör det mer eller mindre).
Anledningen till att man vill dela en sub lågt har inte med att de olika förstärkarna låter olika, utan det har med rummet att göra. En sub står ju oftast en bit ifrån högtalaren och om den delas för högt och/eller med för liten branthet så kommer man höra att ljudet kommer från olika platser och det vill man inte.
Om du menar att dina högtalare delar av vid 160hz mot EN sub kommer du få problem. Det är alldeles för högt och det kommer inte vara en bra lösning. Du behöver 2 basmoduler (subbar), en per kanal - alltså en för vänster och en för höger kanal. De kan dessutom inte stå längre ifrån dina högtalares element än 80cm och du bör ha en brant delning mellan basar och toppar. Alltså bör du ha en bas ståendes vid varje högtalare.
Om du däremot har basarna i högtalarna, en per högtalare och din tanke är att köra bi-amping - kvarstår mitt svar. Det går utmärkt!
Vad är det för högtalare du har? |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/06/05 : 10:36:34
|
Basen är i högtalaren. Kef reference 2.2 om det säger något. Det sköna är att mitt slutsteg nu har en utgång med, så från steget, som står nära golvet redan, kan jag dra korta xlr till nytt bassteg. kan blir bra, och ganska snyggt. Tack för svaret kaffekoppen. Det var som jag misstänkte själv, men alltid skönt att få en bekräftande dunk på ryggen. :) |
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/06/05 : 12:05:56
|
quote: ..men den spelar en mindre del av frekvensregistret, då det går då att spela högre..
Nej det stämmer inte, det spelar ingen roll eftersom båda stegen förstärker samma spänning. Du kan bara få samma maxeffekt vid biampning som det svagaste steget kan lämna ensam. |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/06/05 : 12:15:14
|
Precis!
Det är också tveksamt om ljudkvalitén blir bättre...
Det han kan göra, är ju att låta basdelen spela lite starkare genom att justera där, och det kanske är det han menar, även om det "hifimässigt" inte är optimalt.. |
|
Edited by - kaffekoppen on 2006/06/05 12:16:32 |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/06/05 : 12:21:39
|
Nej, det är inte det jag menar. Det jag trodde var att visst är det "samma" spänning de förstärker, men tänk efter lite så kommer ju den totala strömmen vid en viss volym vara samma, oavsett om du använder en eller flera stärkare. Men, eftersom den "tillgängliga" strömmen är högre, då borde ju risken för "strömklippning" vara mindre, right? Alltså går det att spela högre, om den enda stärkare förr klippte vid en viss volym, för att den inte kunde peta ur sig tillräckligt med ström. Eller, har jag tänkt fel här? P=U*I och om p begränsades av I förr, så har du nu tillgång till mer I, alltså mer P. Right? Eller fel? Hmmm. |
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/06/05 : 22:49:05
|
claes: Som jag sa tidigare så spänningsklipper nästan alltid hififörstärkare först i de laster man brukar använda till dem. Strömkapaciteten är nästan aldrig en begränsning för max-effekten om man inte parallellkopplar typ 10 fullregisterhögtalare på samma kanal.
Man luras ofta av sådana strömmätningar av förstärkare. Det är egentligen totalt ointressant eftersom det är en helt overklig situation för en förstärkare, den kommer aldrig att ens vara i närheten av att lämna så mycket ström i hela sitt liv. Vilken audiofil (eller normal människa för övrigt) lastar en hififörstärkare till nära kortslutning och spelar musik på?
Det är därför man bara "förlorar" effekt på att biampa. Dels krävs det ett extra slutsteg som inte gör någon riktig nytta, sedan kommer du ändå aldrig upp i högre effektuttag än svagaste steget kan lämna ensam så vad är poängen?
Jag tvivlar på att det blir någon ljudmässig förbättring heller, varför skulle det bli det? |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/06/07 : 12:39:31
|
Marens, i teorin så får ju i alla fall "frekvens" registrena mindre chans att störa varandra, eftersom de delas upp i olika steg, om det nu ger något. Men, då är ju frågan, vad ger biamping? Är det en förbättring? Nu menar jag ljudmässigt, strunta i det andra. Marens hävdar att det inte blir någon förbättring heller, jag har läst många som hävdar att det blir förbättring när de har provat. Jag har inte provat, Marens verkar inte ha provat heller, några som har provat och kan dela med sig av erfarenheter? Blir det bättre eller sämre? Jag hade ju trott att du kunde uppnå bättre baskontroll till exempel, med ett "stort" slutsteg i basen för att sen kunna ha något mer "finstämt" högre upp. |
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/06/07 : 14:30:39
|
Jo, de finns ju de som tycker att det blir bättre av att biampa. Det finns även de som inte tycker det. Svårt att veta vem man ska "tro" på förutsättningslöst.
Jag har inte provat för att jag inte ser någon direkt anledning till att prova. Jag tycker det är intressantare att prova sådant som har en rimlig teoretisk chans/förklaring till att göra en förbättring på ljudet.
En förstärkare kan ju vara finstämd i hela sitt register och samtidigt ha bra kontroll i basen. Jag ser inget direkt motsatsförhållande till dessa två egenskaper, tvärtom. Jag tror istället att anledningen till att folk provar biampning bygger på något slags tekniskt missförstånd av vad det gör för skillnad. Man brukar ju ha någon slags hypotes om varför något skulle bli bättre när man väljer att prova det även om den inte bygger på korrekta antaganden* sas.
*Det kan ju tex handla om att man tror att man får mera "kraft" eller effekt med två slutsteg tex. Eller att de avlastas i vesäntlig grad stömmässigt, vilket de typiskt inte gör då strömresurserna brukar vara långt mer än tillräckliga i alla lägen. |
Edited by - marens on 2006/06/07 14:33:31 |
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2006/06/09 : 07:51:47
|
Jag har testat bi-amping med 2 Dynacosteg (ST70 & ST35) å passiv delning. Funkade alldeles utmärkt. Blev det nån ljudmässig skillnad eller förbättring då jämfört med ett steg? NEJ det blev det inte. Det lät lika bra med ett ensamt steg. Men testa gärna det är ju alltid kul.....
|
nyfiken skeptiker |
|
|
|
Topic |
|