Author |
Topic |
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 20:06:29
|
Har problem med en rejäl nod på 40 Hz som släcker ut all infrmation därunder. Frågan är bara hur jag får bort den. Jag funderar på en (eller 4) Helmholtz-resonator på 100 liter med ett 3"-hål, byggd i 19mm-material. Denna skulle enligt mina beräkningar ha en bandbredd på ca 10 Hz och en resnansfrekvens på 40,6 Hz. Q-värdet (som jag inte förstår) är 4,18. Men hur mycket dämpar en sådan konstruktion? Hur mycket min resonans ligger på vet jag inte riktigt, men det kanske rör sig om ca 10dB. Så om en Helmholtz-resonator har möjlighet att dämpa under 1dB, så blir den ganska verkningslös. |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2006/05/22 : 20:50:36
|
Resonansen byggs inte upp vid första vågen som studsar mot väggen, utan den byggs på allt eftersom. På en tiondels sekund har alltså 4 st vågor kommit (vid 40 Hz) och om bastonen ligger kvar i musiken ett tag så byggs den på mer och mer.
En absorbent behöver precis som du skriver inte "ta bort" 10 dB vid första studsen (det kan den inte göra rent teoretiskt om den inte är aktiv.
Men ett par dB är ganska enkelt och räcker väl. Titta på resonansabsorbenter här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45952
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 07:33:48
|
I Esl´s tråd beskrivs en enkel och effektiv absorbent som är otroligt lätt att bygga. För den som är intresserad finns också en länk i tråden till faktiskt där någon gjort mätningar i rum med absorbenter byggda enligt Esl´s recept. Med tre absorbenter har han i mätning ändrat sitt problemområde från ca +/- 6dB till ca +/- 2dB. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 08:35:26
|
40 Hz är inte så svårt att bygga dämpning för men det måste vara Helmotz eller membranabsorbenter. Andra lösningar dämpar inte så lågt. Jag har byggt en membranvariant som jag upplever funkar bra. Har ritningar om du bor Stockholm (bara på papper)
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 09:47:18
|
Får tacka för ideerna, men lite av problemet är att rummet är 4,4x4,2m. Lägger in en bild för att förtydliga.
De platta sakerna bakom högtalarna är 50mm markskivor med 45mm luftspalt mellan golv och tak. Det ska även komma upp draperi framör dem, och vinklade isoleringsbitar på markskivorna för att få mindre paralella väggar. Hörnen utanför markskivorna är tänkta at användas till någon basabsorbent. Kommer kanske även att komma upp diffusorer på bakväggarna omkring surroundhögtalarna. Nu förstår nog de flesta att min elaka ton på 40 Hz är altså både bredd och längd i rummet som samverkar och gör det hela mer måndagslikt (=tröttsamt). Så det är altså en rejäl topp det handlar om (med flankerande dippar). I ESL´s tråd hittar jag inte några värden på hur mycket en sådan konstruktion dämpar, har läst tråden ett par gånger tidigare. Jag vill inte gärna sätta igång och göra någon/några absorbent bara för att efter halva tiden komma på att jag behöver dubblera rumsytan för att få rum med dem. |
|
|
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 10:03:56
|
Under/bakom sofforna samt mellan bokhylla och vägg - det finns flera ställen att gömma helmholtzresonatorer. |
...perspektiv... . |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 10:05:53
|
Micke_Y> Får tacka för erbjudandet, men tyvärr tror jag inte att jag får rum med någon panelabsorbent. Det är därför jag har tittat lite på helmholtz-principen istället. Men det kanske skulle vara effektivt med snedställd markskiva i hörnen för att få en bredbandig basabsorption och samtidigt använda ESL´s rör för de mer jobbiga resonanserna? |
|
|
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 10:43:25
|
Rören lär ha mindre volym än lådor, men de är enkla att bygga. |
...perspektiv... . |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 13:06:12
|
Dina rumsmått är nästan exakt samma som jag har. Vad spelar du på för högtalare? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 17:25:46
|
Bernt> Högtalarna är pi60, hur har du löst dina basproblem..för jag antar att du också lider av lite rumsnoder?
Guldfisk> Du har ju lite erfarenhet av de här rören, något som jag uppfattar som de flesta verkar missförstå är var man ska placera mynningen. Eller finns det något enkelt sätt att hitta tryckmaximum? Förresten är det nog inte någon större skillnad i att bygga rör eller helmholtz. Resonatorn kräver ju bara ett hål i en låda... Du har rätt i att det finns ställen att gömma resonatorerna på, inga problem alls. Men vad jag inte riktigt förstår är åt vilket håll man ska vinkla dem. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 19:41:03
|
Jag spelar på dipoler så bekymren blir inte riktigt desamma för de sprider ju inte i sidled och kör inte igång den stående vågen i den ledden på samma sätt som en vanlig lådhögtalare. Men det är klart jag känner igen bekymret. Jag har två absorbentrör som beskrivs i Esls tråd bakom soffan, de fångar en stor del av den stående vågen i längsled. När det gäller digitalljud så kör jag ett insticksprogram (Izotope Ozone) i HTPCn som kompenserar för resonanstopparna. (Se http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45391 ) Men det är ju fusk egentligen. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 22:17:34
|
Tryckmax hittar du vid väggen.* Porten kan vara riktad parallellt med väggen så kommer man nära utan att luftflödet störs. Resonatorn verkar sedan globalt i rummet när den dämpar den stående vågens ringning.
*I ett hörn är det tryckmax för två eller tre ytor (om man räknar tak/golv) och resonanser. I ditt fall sammanfaller nästan två resonanser, så effektivast för dig vore nog hörnplacering vid bakväggen. |
...perspektiv... . |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 23:55:08
|
Jättetack! Ska nog ge mig in i det röriga ämnet med bas-rör och röra runt. Det verkar förhållandevis billigt och enkelt. Återkommer om någon vecka... |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2006/06/01 : 21:23:41
|
Nu ligger det ett 30cm-rör bakom ena soffan, ett 25cm-rör bakom den andra och på dessa står det ca en meter långa 20cm-rör. Lite frågor kom upp, men jag fortsätter nog i den andra tråden om dessa konstruktioner. Någon mätutrustning har jag inte tillgång till, så dämpmaterialet i rören blev lite handdukar efter behag. Men i ursprungsartikeln nämns att röret bakom lyssningsplats även kan läggas ner mot akvägg, varför korrigerar ESL´s program den rörlängden för att det ska vara närmre väggen? Det blir ju inte närmre väggen än i ursprungsartikeln. |
|
|
esl
2578 Posts |
Posted - 2006/06/10 : 00:00:09
|
I ursprungsartikeln räknar man inte med:
1 Ändkorrigering (röret är längre för luftmassan som är i resonans, därför måste röret kortas beroende på rördiametern) 2 Impedansen vid vägg (väggen fungerar som ett stöd, impedansökning, röret skall kortas..) 3 Lufthastigheten i dämpmaterial är lägre.. = röret skall kortas.
Om röret ligger nära ett golv så har man två väggytor att kompensera för... korta röret lite extra om det ligger mot golvet.
/esl |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2006/06/10 : 10:31:22
|
Tack för att du delar med dig av ditt kunnande, ESL. Det är bidrag som ditt som gör forumet värdefullt.
Har inte rörmaterialet en betydelse? Det hela bygger väl på reflektion och papp släpper väl igenom en hel del ljud i dom låga frekvenserna? |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/06/10 : 13:15:37
|
Pappen i såna rör är stenhård och hyfsat tjock. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2006/06/10 : 15:34:19
|
Tack för förklaringarna ESL, men angående punkt 2...
quote: Om röret ligger nära ett golv så har man två väggytor att kompensera för... korta röret lite extra om det ligger mot golvet.
Även i originalartikeln placeras vissa rör liggande, eftersom rumslängdens rör ibland inte får rum stående pga takhöjden. Borde i så fall inte de beräkningar du har gjort vara mer korrekta, än originalet? Inget dåligt betyg till ESL iofs... Men man undrar hur stor skillnad denna korrigering gör eftersom det inte ens nämndes i "The revenge of the giant toiletpapertubes".
Anledningen till att jag tjatar om dessa detaljer är att jag har svårt att få till längden exakt för resonansfrekvensen för ett av rören. Jag har som sagt ingen mätutrustning utan lyssnar bara. |
|
|
esl
2578 Posts |
Posted - 2006/06/10 : 17:04:15
|
Om du skaffar en mikrofon till datorn, och kopplar till ljudkortet så har du en perfekt mätutrustning. (gratis...)
Finns en hel del freeware program att ladda ned. Du behöver inte ha en superkalibrerad mikrofon då du skall hitta en resonanstopp bara. Sveper gör du antingen med ljudfilen som finns i absorbenttråden eller så genererar du toner med datorn (också freeware)
Vägen är halva målet :-)
/esl
|
|
|
|
Topic |
|