HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Myter om trummor och trummisar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2006/06/01 :  08:17:13  Show Profile Send matså a Private Message
Illy du som är trummis. Är det sant att trummisar är totalt värdelösa på att dansa, eller är det också en myt?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/06/01 :  09:28:23  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Jag har spelat trummor sedan 1982.
Jag har haft dubbla kaggar, dubbelpedaler m m

Men jag har nästan aldrig använt dom för att spela "kulspruta".
Utan mer för trioler, "quads" och synkoper.

Ofta har super-trummisarna en(utav två)kagge lite uppstämd för bättre
dynamik. Tex Simon Phillips, Billy Cobham etc.

Kuriosa: Jag har haft ett 6-piece DW Collector i pärlemor.
Virveltrumman(DW "Edge")kostade 14000:- bara den!
Alla cymbaler var Zildjan A-Coustom förrutom hihaten som var
Zildjan K "Dark Hats"

Ett annant kit att nämna var ett Yamaha 9000 25 years anniversary!
Kitet bestod av 5 pukor(alla på RIMS)och färgen var Blue Sunburst(så j-a läckert!)

Pearl MLX(Grey Sunburst), endast ett halvår.
Jättemysiga, men fula..

Efter det så vart det digitala trummor..
Roland TD-10, sjukt bra ljud men noll känsla.
Köpte det för att bandet jag spelade i hade ingen backline
samt gjorde 60 gig om året. Lite lättare roddning då.

Det sista trumsetet av klass jag ägde var ett Premier Genista!
6(!)pukor(6, 8, 10, 12, 14, 16) Också det i blue sunburst.

Men jag har använt Tamas "Gongdrum" mååånga år. Hur coolt som helst!
Men i början var det bara för att Simon Phillips har det..

Sen så har man ju haft en massa skräp som knappt är värt att nämna.

Trummisen till basisten:
-"Det låter ju skit om din bas!!"
-"Vaddå..? Jag har ju stämt alla strängar lika hårt!"

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/06/01 :  15:02:12  Show Profile Send Stickan a Private Message
Fräck tråd detta!!

Spelar inte själv men har alltid velat. Drummersworldsidan är övercooool, hittade en av mina favorittrummisar där:Ron Tutt, lirat med Elvis bl.a Häftigt!!!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/01 :  18:09:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hmmm, apropå Zappas musiker: Stämmer det att Ruth Underwood spelar slagverk på Metropolitanoperan i New York? Jag har för mig jag läst det nånstans.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/06/01 :  19:20:03  Show Profile Send ILLY a Private Message
Ruth Underwood vet jag inget om, så det kan jag tyvärr inte svara på...

matså: Jag kan bara svara för mej själv och i mitt fall stämmer det! Säg så här, jag har inga problem med rytm och koordination, värre är det med hållningen... Man blir ju lätt lite kutryggad av att sitta och stirra ner i en virveltrumma.

Muse: Hoppades att du skulle bidra till denna tråden, med tanke på din gamla avatar. Det var ett trevligt gäng trummor du varit ägare till. Själv har jag ägt samma Pearl-set sedan jag var sex år, vi har liksom vuxit ihop och utvecklats tillsammans. Egentligen är dom skit, så jag borde byta ut dom, men det är svårt att skiljas från gamla vänner... Dock är alla stativ, cymbaler, pedaler o virveltrumma urbytta sedan dess. Som tur är, allt annat hade ju varit katastrof.

Drömmen är ett Pearl Mahogany Classic som jag spelat på en gång, med 18" kagge, 12" häng och 14" golv. Gillar små jazzset. Åsså lite Paiste 2002 som grädde på moset. Iofs är jag väldigt nöjd med de Sabian AAX som jag använder i dagsläget. Bosphorus är rätt najs också.

Simon Philips är jag faktiskt inte särskilt förtjust i, om jag ska va ärlig (och det har min mamma lärt mig att man ska vara). Han ger mig lite samma känsla som den mänskliga metronomen Thomas Lang, über-teknisk fast med lite avsaknad av känsla, fantasi, sväng och groove. Jag får intrycket att de båda är ganska omusikaliska killar som enbart lagt enormt mycket tid och möda på att lära sig allt som står i alla böcker de lyckats hitta. Inget fel i det, absolut inte, jag klandrar dem verkligen inte, men det ger mig inte mycket att lyssna på dem.

När vi ändå snackar om sevärda trumset så bör ju de som Danny Carey i TooL använder nämnas. De är byggda i mycket begränsad upplaga som jubileums-special av cymbaltillverken Paiste. ALLA delar på hela trumsetet är handgjorda i samma bronslegering som de använder i sina cymbaler. Större delen av upplagan var förhandsbokad till muséer...

Finns även en film där han använder dem: http://www.drummerworld.com/Videos/dannycarey.html

Johan: Jag har inte lyssnat så mycket på mr Bungle, men om jag minns rätt så låter de mer som Primus än Faith no more? Har läst någonstans att Mike Patton har ett behov av att ständigt förnya sig och aldrig göra två skivor som låter likadant. Den beskrivningen stämmer ju iaf bra på Faith no mores vilt skiftande katalog.

Stickan: Ja, drummerworld är milt sagt beroendeframkallande. Har nog besökt den dagligen sedan jag upptäckte den i februari.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/06/01 :  19:42:02  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Danny Carey..The Mother Of All Anger!
Har avgudat honom sedan "Part Of Me" på Opiate!

Här har man mycket att lära..
Hans sätt att maskera olika texturer och spela intressant HELA
tiden är ta mig f-n otroligt!

Sabian AAX är riktigt najs, hade en hel uppsättning till mitt sista kit(Genista). Speciellt gillade jag en 19"(!)crash som hette "Thin Crash"

Slänger in en bild på min hus-gurus kit: SIMON PHILLIPS!


Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/06/01 :  19:44:02  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
quote:
Jag får intrycket att de båda är ganska omusikaliska killar som enbart lagt enormt mycket tid och möda på att lära sig allt som står i alla böcker de lyckats hitta.
Våra meningar går ganska mycket isär där..

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/06/01 :  20:28:28  Show Profile Send ILLY a Private Message
quote:
Våra meningar går ganska mycket isär där.


Kunde just tänka mig det. Inser även att jag kanske bör kolla upp lite mer fakta innan jag kommer med så drastiska uttalanden. Hittade just ett filmklipp med Thomas Lang som jag faktiskt uppskattade, annars tycker jag att han är ofta är lite känslokall och odynamisk i sitt spel. Hårt och bländande fort hela tiden. Sen kan jag iofs garantera att han har total kontroll på dynamiken i vartenda slag han slår. Läste lite om hans övningsrutiner och blev i det närmsta mörkrädd. Han spelar minst tusen timmar om året och har gjort det de senaste 32 åren, så det är ju inte så märkligt att han har kontroll och hastighet som ytterst få kan mäta sig med. Läste någon som kallade honom "android-drummer" och jag tycker det stämmer ganska bra.

Klippet jag pratade om: http://www.youtube.com/watch?v=7p-zkhlwGvA&search=Thomas%20Lang

Jag har förresten en 30-sekunders mpeg på hårddisken, som jag inte kan minnas var jag hittade, men som är ganska rolig. "Behind the scenes" från Meinl-promotion turnén 2005. Thomas kommer hem på kvällen efter några pilsner och går lös på en soptunna på hotellet med ett par trumstockar. Johnny Rabb och Marco Minnemann kommer in och håller för öronen och skakar på huvet. Har sett ganska mycket filmklipp från den turnén och jag tycker allt som oftast att den som spelar mest intressant och underhållande är Rabb, hans stil är helt unik.

Allt du skriver om Danny Carey håller jag med om till fullo. Lateralus har gått varm här senaste månaden, fantastisk skiva.

Kul å se att Philips fortfarande kör med octobaner, det måste han vara ganska ensam om?

Slutligen lite musiknörderikuriosa: Vad står YYZ för?

Edit: TooL kommer till Göteborg i sommar!

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2006/06/01 20:30:08
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/06/01 :  20:43:15  Show Profile Send ILLY a Private Message
Nejnej, jag blir inget exalterad när jag snackar trummor, hur kan ni tro något sådant???

Hursomhelst, apropå Meinl-turnén så bör ni kolla in den här, det är underhållning på hög nivå:
http://www.youtube.com/watch?v=yfl3aR4bVTI

Militant cyklist.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/06/01 :  21:12:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
YYZ ?
Rush , Moving Pictures där finns den med men vad det betyder har jag inte en susning om

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/06/01 :  21:16:56  Show Profile Send ILLY a Private Message
Första poängen plockad av Johan, vi avvaktar någon timme och ser om någon vet något mer.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/06/01 :  22:28:59  Show Profile Send ILLY a Private Message
Nää, det kanske var lite klurigt.

Har vi ingen flygintresserad telegrafist som lyssnar på Rush här på forumet?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/06/01 :  22:40:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det är kanske att begära lite förmycket

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/06/01 :  22:48:48  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jo, men det är väl en rejäl ledtråd ändå, för alla som är bekanta med Neil Pearts förmåga att hitta inspiration till rytmer på de märkligaste platser?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/02 :  00:53:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Morse?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/06/02 :  01:40:34  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
-.-- -.-- --..

Är inte det Toronto som den IATA-koden?

Pb Syte, HMS Mjölner, Kungl Flottan

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/06/02 :  12:28:06  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Ingen aning..

Men här kan ni lyssna på den!
http://hometown.aol.com/rockinwavs/yyz.html

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/06/02 :  12:30:16  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
quote:
Kul å se att Philips fortfarande kör med octobaner, det måste han vara ganska ensam om
Ja det tror jag.
Simon har använt octobans och Gong Drum sedan Krita..

Det är en del av hans signum!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2006/06/02 :  16:25:15  Show Profile Send mikethebike a Private Message
Helt rätt Zalve, det är Toronto Airports IATA-kod

Såg en cool datoranimation (glömt var) på Pearts trumspel till just YYZ och som gammal telegrafist (HMS Strömstad, Ystad och PTK Umeå) kan jag "bekräfta" att det är morsekoden Rush använt i inledningen (kanske inte strikt, men ändå) -.-- -.-- --..

Appropå P Collins ... lyssna på hans husgud Bill Bruford - en av mina favoriter!

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/06/02 :  16:41:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Just inledningen av YYZ har satt grillor i skallen då det inte liknar nått annat i låten. Rush bara var sååå jäkla bra en gång i tiden !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/06/02 :  21:56:49  Show Profile Send ILLY a Private Message
Visste väl att Hififorums samlade kunskap skulle knäcka den nöten inom loppet av några timmar. Ni är ju fantastiska! Har svårt att tro att någon av mina vänner irl skulle komma på det överhuvudtaget.

Zalve var först: Grattis Zalve! Du har vunnit en begagnad sejarmatta och en jamsession på valfritt instrument (inklusive mina trummor) i min replokal nästa gång du befinner dig i Göteborg, medtag egna hörselskydd!

Det var ingen som nämnde att Toronto är Rushs hemstad, men det är lugnt. Jag nämner det ändå, mest för kuriosans skull.

Kvällens filmtips blir en lång battle mellan tre av vår tids vassaste jazztrummisar; Pete York, Charly Antolini och Huub Janssen. Varsågoda att njut!
http://www.drummerworld.com/Videos/CharlyAntoliniyorkjanssen.html

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/06/03 :  01:33:34  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
Zalve var först: Grattis Zalve! Du har vunnit en begagnad sejarmatta och en jamsession på valfritt instrument (inklusive mina trummor) i min replokal nästa gång du befinner dig i Göteborg, medtag egna hörselskydd!


Det ser jag fram emot. Keyboard eller kanske gitarr blir bra. Håller mig så långt bort i från trummor som möjligt.

Antog att alla visste att Rush var från Toronto [:]
(Hur skulle de annars komma på iden om just DEN i])ata koden?)
((Själv hade jag ingen aning om de var ifrån Toronto))

Även PTK Tordön!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/06/03 :  10:45:54  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Måste bara nämna en trummis som jag kranade (jobbade som ljudtekniker) nämligen Jeff Sipe, eller APT.Q-258 som han kallar sig. Han spelade ihop med vår Svenske basfantom Jonas Hellborg och Shawn Lane på gitarr. En mycket duktig trummis med en bländande teknik och känsla. Han spelade på ett minimalistiskt jazzset medans herrar Jonas och Shawn släpade runt ruggigt med prylar. Vill minnas att Jonas till och med hade ett Lesley till sin bas på scenen som han inte använde 'bara för att det såg coolt ut'

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

yngwie
Starting Member

42 Posts

Posted - 2006/07/12 :  13:18:20  Show Profile Send yngwie a Private Message
Lite sent nu, men tyckte det var kul att ni diskuterade Mike Patton och Mr Bungle. Vill bara förtydliga att Mr Bungle var Mike Pattons första band, som han bildade med några polare från college, eller high school eller nåt sånt. I början spelade nån slags humoristisk death metal, med ganska bra potential, varefter de gick över till att spela mer, ja kanske som ni sa, lite likt Primus, men med mer ska inblandat. Tre demoband producerades innan deras första skiva 1991, på vilken många av de äldre demolåtarna spelades in igen men med bättre inspelningsteknik (dock kan jag tycka att bortsett från den usla ljudkvaliteten på demobanden kan några av låtarna vara bättre på de tidiga inspelningarna). Sedan dess har de väl gått igenom varenda musikstil som finns, och på deras senaste skiva, kan man hitta allt ifrån flamenco till metal till hawaii-plonk till spaghettiwestern till noise hardcore. Mike Patton är en av mina största förebilder när det gäller att själv utvecklas i låtskriveri, och om ni är intresserade att analysera låtstrukturer är alla deras skivor att rekommendera!!

Edited by - yngwie on 2006/07/12 13:18:32
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2006/07/12 :  23:10:55  Show Profile Send arcam a Private Message
Sen har vi Ian Paice i Deep Purple och Jeff Porcaro i Toto,
dom är verkligen bra. Även trummisen i Earth wind & Fire,
kommer tyvärr inte ihåg namnet...Larry Dunn kanske...




Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000