HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Angeånde guldsäkringsdisussionen i Nyhetsdelen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/05/28 :  16:59:39  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Mayro, att låna ut till prov är också ett sätt att sälja på, även om det är förmånligt

Men nu återgår vi till guldsäkringens fysikaliska för och nackdelar.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/05/28 :  17:51:53  Show Profile Send Stickan a Private Message
Mayro: prova på bara, det är kul att provaOT, nu får du sluta retas "Stickan"!/Pac

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/05/28 :  17:53:02  Show Profile Send Vox a Private Message
Vad är det för typ av säkringar som ni provat?

Är det gängsäkringar, dvärgar eller sådana som finns i apparaterna?


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/05/28 :  17:54:48  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag stör mig på beteckningen guldsäkringar för det är förgyllda kopparsäkringar

I början på 90-talet rekommenderade min handlare att jag skulle använda säkringar med säkringstråd av koppar och de var bara några franken (jag bodde då i Schweiz) dyrare än vanliga. Jag kommer ihåg att jag upplevde att bytet påverkade ljudet till det bättre och naturligtvis har jag använt kopparsäkringar sedan dess.
- Oj, jag kom precis på att jag inte bytt säkringen till mitt CAT försteg. Jag öppnade precis och den hade en mexikansk säkring som jag nu bytte ut mot en (schweizisk) med koppartråd - får se om jag hör någon skillnad

Numera finns det också silversäkringar där alltså tråden är av silver - är det någon som prövat dessa dyra säkringar

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/05/28 :  17:56:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Mayro:
quote:
Pac skrev

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Det har man försökt sälja på oss HiFI-entusiaster många gånger tidigare
--------------------------------------------------------------------------------



Så varför man skall skriva som tex Pac gör (qotat) här finner jag lite malplacerat också.. Wolfgang har nog så långt som möjligt är undvikit att "sälja på oss HIFI-entiuster" dessa säkringar.. Jag VET och HAR flera flera gggr läst honom erbjuda lån o prov..

Det är INTE vad jag kallar "sälja på" direkt..
Ord som "sälja på" har en mycket negativ klang vilket jag vet att troligen dom flesta här anser i vanliga fall. Även Pac..


Du har helt rätt i att det var oklart skrivet av mig. Första gången jag kom i kontakt med säkringar i esoteriska material för HiFi-ändamål var 1986. Sedan dess har jag stött på dem med jämna mellanrum. Jag provade faktiskt hur det funkade med en guldsäkring i min dåvarande förstärkare(ARCAM Delta90) med klent resultat. Sedan dess har jag inte haft ork/tid/vilja att prova igen.

Nu följer vi Per-G's råd och diskuterar vidare runt ämnet som är:

quote:
Jag läste i nyhetsdelen om guldsäkringar. Se http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50949

Vad kan dessa ha för positiv inverkan för ljudet i min anläggning? Rent inuitivt känns det inte som att just detta är en svag länk. Vad är nackdelen med de mer traditionella säkringarna?




ED: fyllde ut texten för att inte fler missförstånd skall uppstå.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2006/05/28 :  18:00:42  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Jag blev glad när jag kom tillbaka och tittade till tråden och såg att det var en massa svar. Dock gick det snabbt över när jag insåg att det som vanligt bara blir massa pajkastande och tyckande.

Min fråga var enkel: Vad är det som gör att dessa säkringar påverkar ljudet så pass mycket som många gör gällande? En säkrings enda uppgift är väl egentligen att se till att strömstyrkan inte kan överstiga ett visst (då går säkringen sönder/av). Fram tills dess skall den väl bara förmedla strömmen så att säga. Guld är en ypperlig ledare men vi har väl ingen glädje av att strömmen leds extra bra genom just säkringen? Dock vet jag för lite hur säkringar fungerar rent fysiskt, kan olika säkringar uppfattas som motstånd eller är det alltid så att strömmen flyter helt obehindrat så länge säkringen är hel?

Om man nu är lite djärv (och dumdristig) så kopplar man helt enkelt förbi säkringen helt. Borde inte ljudet bli betydligt bättre utav detta (om vi nu förutsätter att just säkringarna är en trång sektor för välljudet)?



SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/05/28 :  18:20:18  Show Profile Send eliot a Private Message
En smältsäkring är i princip ett motstånd som smälter av om strömmen blir för hög. Liksom alla motstånd kan det utformas på olika sätt och det gör att det knappast finns ett "rent" motstånd utan de har även en viss induktans och kapacitans. Detta inser man lätt då många säkringstrådar löper i formen av en långsträckt solenoid (spole). Den 2A kopparsäkringen som jag plockade fram till mitt försteg hade koppatråden lindad runt något som liknade tygtråd....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/05/28 :  18:21:52  Show Profile Send mayro a Private Message

Det ÄR ett sätt att sälja på, ja.. Men inte "sälja på oss" som meningen menade..där finns en stor skillnad anser i varje fall jag..

Att "sälja på oss hifi-entisuaster" är otroligt negativt laddat sätt att i hifivärlden utrycka sig.. Utan att kasta skit så brukar den termonolin användas av en "grupp" hififolk som ofta får just tillsägelse för man föringar andras åsikt o upplevelser.. Samt att denna grupp ofta använder denna utrycksform MOT handlarnas sätt som dom anser dom har..DVS i negativ form..

Funktionen har jag redan beskrivit här som jag upplever den.. Och eftersom dom flesta inläggen mer behandlar vad folk TROR eftersom dom inte VET av egen erfarenhet så blir det ju svårt att föra trådens topic framåt utan att just ta upp detta fenomen att flera skriver inlägg helt utan ens själva veta nåt alls av egen upplevelse.


Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/05/28 21:00:50
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/05/28 :  21:00:08  Show Profile Send mayro a Private Message

quote:
Om man nu är lite djärv (och dumdristig) så kopplar man helt enkelt förbi säkringen helt. Borde inte ljudet bli betydligt bättre utav detta (om vi nu förutsätter att just säkringarna är en trång sektor för välljudet)?


Att koppla förbi är inte alltid en förbättrande sak heller. Många ggr är sakerna sist o syvende lyssnade på subjektivt då mätningar osv är gjorda och ok áde..... och man tweekar där in MED säkringar o allt inräknat. Så det är faktiskt inte alltid ett förbättrande man gör med att koppla förbi dom.. Och även ett rätt farligt sätt att göra som du säger själv.

Däremot kan det vid byten kanske jämföras med att man byter en komponent mot en med högre kvalitet fast annars samma sak så att säga.. Men då måste man ju kanske även anse att spänningen in HAR betydelse hur den levereras..
Där finns det ju flera som anser tex nätkablar vara humbug.. Och andra som jag som anser dom vara att likställa med minst samma värde som allt annat i systemet..

Så min förklaring på att säkringarna kan förändra saker är att dom fungerar såsom en komponent gör. Och olika sådana kan ju ändra rätt mycket. Se bara på rörbyten tex... där kan ett byte totalt byta hela karaktären på det ljud man får...

Jag kom på att jag visst bytt säkringen i en apparat ju.. I mitt Denon POA 3000A steg.. Men där vart inte skillnaden något att tala om. Om den ens egentligen fanns eftersom jag nu inte ens minns hur det blev ens.. Men där satt en sådan säkring som eliot skriver om ju ifrån start.. Om detta var skälet eller inte vet jag inte. Men i högtalarna satt det en sån där tunn tunn tråd i enbart. Och där vart skillnaden mycket mycket stor.. Så troligen är utgångsläget även en aspekt att ta med då man provar.. För som om man byter en nätkabel mot en med liknande konstruktion så kan man ju inte bli förvånad direkt om skillnaden inte blir så stor. eller om den inte alls uppkommer..

Därimot blir man MYCKET förvånad då man tex med en cardas golden reference som ytligt ser exakt lika ut nån annan sort ÄNDÅ låter så solklart bättre i sitt system..Så saker kan endast utvärderas via eget test i sina grejor..

Sedan kan man diskutera sakerna runt om.. Varför en del då får ev resultat. och varför en del andra får det.. Och där får man inte glömma våra vetenskapligt bevisade OLIKA förutsättningar att UPPFATTA skillnader också..

Hifi är inte ett liksidigt verktyg som ger ens oss alla samma uppfattning fast vi är mäniskor allihopa..med öron o näsa mun. Våra hjärnor UPPFATTAR saker olika.. Så att en del INTE hör skillnader har ju tex bevisats i tex tråden om Nils Lofgren där en del INTE ens hörde ringningar fast dom fick exakt reda på sekunden när det ringde.. och andra kunde inte höra andra ringningar på andra ställen i låten.. Tex jag.Men andra hörde det sa dom.. Fast dom hörde inte samma ringningar ändå.... Så att vi är olika är INTE en skitsak i våra samtal om saker o ting.. Men det är en sak som alltid är borta i trådar som handlar om att höra skillnader som inte mäts fram.
Då blir allt ren inbillning ifrån folk som inte hör saker eller skillnader.. Oftast då bedömt från folk som INTE hör dessa skillnader..

Jojo.. Vår hobby är som sagt vidare i sin grund än om saker är dyra eller billiga...framforskade eller endast framprovade utan dokumentation..osv osv..

Jag vet folk som inte ens hör att en motor låter konstigt fast den skurit ihop.. Jag är en av dom som hör om soppapumpen inte "klonkar rätt" i förhållande till övrigt motorljud fast masinen är i toppskick...Och soppapumpens "klonkande" är inte lätt att urskilja om man INTE vet vad man letar efter exakt i alla ljud en v8a ger ifrån sig..

Så.. erfarenhet. Egna egenskaper o förmågor.. det är saker som tex man ev måste ha med sig för ens KUNNA få ut skillnader med även säkringar..

Det betyder att för en del betyder säkringar mer troligen. och för en del andra är dom totalt helt ointresant eftersom man inte ens skulle höra just det ändå aldeles oavsett om ens polare direkt kunde höra skillnaden..

Sedan måste man komma ihåg att vi alla har totalt olika nivåer av ljudkvalitet.. Och där måste man även vara ödmjuk o kunna erkänna att alla vi INTE har så direkt högupplösta system.. Med fullrange till 20 hz osv.. Vilket ofta OCKSÅ är skälet till att man hör olika.. För en burk med dålig djupbasåtergivning har ju annat signum på aven rumsinfo mot en annan som spelar denna rumsinfo via diskanterna osv..

Så. NU har jag vidgat detta ämne till mer rätt nivå OM man skall diskutera hurvida säkringar kan göra skillnader eller ej (enligt mitt sätt att se saken iofs)... och tar man med ALLA aspekter som KAN inverka så inser nog var o en att detta är ett totalt omöjligt ämne att "tala" sig fram inom troligen.. man måste besöka varann och lyssna o skaffa sig egen bredare erfarenhet tror jag.

Men man bör nog akta sig noga innan man kopplar förbi säkringar som finns i apparaterna.

men Joakim99. Prova du en säkring bara.. och får du inte prova från wolfgang. Eller inte vill fråga om det så kan du få låna min en sväng.. DVS om du har 10 amp.. samt skruvsäkringar i ditt proppskåp..

Det är ju sådant forum är till för. Att samsas o ta råd o tips.. Samt dela erfarenheter.. Så helt ok för mig.. Du kan få låna min säkring som sagt..skulle faktiskt vara skoj att se hurvida du får skillnader eller ej..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/28 :  21:55:46  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Det är nog viktigare att säkringen sitter ordentligt i säkringshållaren än vilket matrial själva smälttråden har.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/05/28 :  23:18:56  Show Profile Send mayro a Private Message


rätt kaffekoppen.. Det är bra om man börjar med att drå åt säkringarna.. det är nog inte någon som anser annorlunda tror jag..

bevisade det något som topic frågade efter?Eller motsa det att säkringar INTE kan utgöra en förändring? eller vad menade du med det?

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/29 :  02:17:14  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Mayro,

Gäller ju inte bara propparna i proppskåpet utan även säkringshållare i apparater. De tenderar att inte greppa om säkringarna ordentligt.

Jag är tveksam till att byte till guldsäkringar påverkar ljudet positivt. Jag tror samma effekt kan uppnås av att snurra på säkringarna ibland. Den upplevda förbättringen KAN bero på att man tillfälligt tar bort kontaktkorrosion. Den effekten hade kanske kunnat erhållas genom att snurra på säkringen.

Att blanda olika material är att be om problem. Se bara på alla datorer som man satte in minneskretsar med förgylda kontaktstift i tennhållare - de slutade fungera och blev skrot med tiden. Elektronvandring mellan olika ädla metaller sker alltid och går fortare om man lägger spänning över. Således skulle jag inte sätta guldsäkringar i en apparat om inte säkringshållaren var förgyld. Men om de som provat upplever förbättringar är det väl bara kul.

Så visst, det är kul om ni upplever förbättringar, men likt andra väljer jag att inte prova eftersom jag vet att i min anläggning, i mitt rum får jag garanterat bättre resultat av andra åtgärder. Jag ville bara påpeka vikten av att alla kontaktytor skall vara övergågna och att det är påfallande ofta jag hittat säkringshållare som medför viss glappkontakt.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/05/29 :  09:50:45  Show Profile Send Stickan a Private Message
Mayro:jag menade inte att vara ironisk när jag skrev:prova på mayro....utan att jag tycker du skall prova och se vad som händer.

Testar man inte får man ju inga svar, min skepsis i början beror väl på att ibland letar vi som söker efter ytterligheter och kanske det omöjliga och frågan är om vi verkligen uppnår förbättringar eller bara förändringar.
Har jag uppfattats som otrevlig ber jag om ursäkt det har aldrig varit min avsikt.

Testa på, sökandet är ju en stor del av vår lilla hobby.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/05/29 :  12:20:17  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Jag är tveksam till att byte till guldsäkringar påverkar ljudet positivt. Jag tror samma effekt kan uppnås av att snurra på säkringarna ibland. Den upplevda förbättringen KAN bero på att man tillfälligt tar bort kontaktkorrosion. Den effekten hade kanske kunnat erhållas genom att snurra på säkringen


Du samt andra TROR rätt mycket.. Jag VET att jag samt andra HÖRT det dessa säkringar gör live...

Dessutom har jag hört att dom resultaten IBLAND berodde på vad som sitter i ifrån start och kan ge nollresultat.. I alla fall resultat som jag INTE kan urskilja.. Medans med andra sorter av säkringar som dessa med mycket tunna trådar direkt kunde ge skillnad... Och i högtalarna stora stora skillnader. Så ifrån noll till stora skillnader har upplevts..

Och det är ingen "tro" utan live utprovat jag talar om. Vilket skiljer en hel del ifrån en del andra som utalar sig här..

Och Pac...
Har du provat idag? Tex dina magnepan har väl säkringar om jag inte har fel.. Har du dessa tunna trådsäkringar i dom så gissar jag att även du skulle omgående få rätt märkbara skillnader..

edit.
Som tidigare skrivits finns den ju VANLIGA säkringar av annan kvalitet som ev kan även dom göra skillnader.. Dom där tjockare med lindad spolform tec som tidigare eliot skrev om om ja inte minns fel. Mitt Denonsteg hade ju sådan säkring som utseendemässigt såg ut att vara "rejälare".. och där blev ju som sagt inget bestående minne av förändring kvar ens i minnesbanken.. Så ev går även andra saker av "vanlig" typ att exprimentera med där konstruktionen är anorlunda än den enklaste typen av smala smala trådsäkringar..slut edit.

Du kan ju kollaFör att med en arcam för länge sedan säga att klent resultat blev är endast ETT prov.. Vad säger att du idag INTE skulle få skillnader då ditt nuvarande system har andra förutsättningar...?

Att prova saker en gång och få nollresultat bevisade endast att just där gjorde det inget.. I andra fall o förutsättningar kan helt andra resultat ske..Men det vet du säkert själv om du tänker till..

För övrigt . tack för du förstog min markering "rätt" pac.. För det är verkligen negativ klang i det sättet att skriva .. Så nu vet man att du ändå inte menade så....Vilket är bra. För det ser onekligen underligt ut om ledande personer inom forumet skriver som en del andra gör och dom andra får tillsägelser omgående för detta..

För god fikastämmning är ju forumets polycy ...inte negativa bedömmningar av andras upplevda skillnader som man delger osv osv...

MVH
Tobbe

edit
rättat samt lagt till text

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/05/29 12:46:27
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/29 :  14:10:48  Show Profile Send CC a Private Message
OT!
Hinken74,
"vilka kablar som skall inkluderas i anläggningen"

- Får jag föreslå Fadel? ;-)


Tilbaka till ämnet,
Jag har ännu inte testat detta med säkringsfrågan (utav någon obegriplig anledning?) men jag har hört av dem som testat att det har gjort gött mos. Så nu någon gång under sommarn så ska även jag ta tag i saken å låta mitt DP-steg får en dos nya säkringar. Återkommer då med mitt bud på sakfrågan!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/29 :  14:39:32  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Mayro,

Snoffsar du av mig? Bara undrar eftersom du markerar tror med fetstil. Som om mitt ställningstagande att inte prova är korkat och tyder på att jag inte är öppensinnig.OT/Pac Om du anser att du får bättre ljud med säkringar såm är av guld så är det väl bra för dig.... Tycker du kan visa mig lika mycket hänsyn som du kräver att man skall visa dig.

Anledningen till att jag inte vill prova finns förklarat i texten. Det är två huvudorsaker.

Jag skrev bara i den här tråden för att tala om att det kan vara bra att kolla så de säkringarna man har sitter fast ordentligt. Jag TROR att det är många som aldrig tittat efter och kontrollerat det. Vilken typ av säkringar folk använder är väl upp till dem. Låt mig använda de säkringar jag vill ;-)


Har du någon kommentar till det övriga jag skrev?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2006/05/29 14:41:09
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/29 :  14:47:35  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Per G Jeppsson,

Visst är det så. En försäljare har ju naturligtvis hemlån eftersom denne hoppas att man skall köpa produkterna.
Jag tror hemlån är en mycket effektiv försäljningsmetod.

Att det dessutom är ett trevligt sätt att få prova på produkter i sin egen omgivning är ju en bonus, men framförallt är det en försäljningsmetodik.
OT/Pac

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2006/05/29 14:48:46
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2006/05/29 :  15:11:25  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Mayro, allvarligt talat börjar det bli tjatigt med långa utlägg om de som prövar och de som inte prövar. Vi har hajjat grejen nu! Jag håller i stort med dig om det du skriver men det behöver inte sägas fem gånger i samma tråd!

Vill också påpeka att du har haft några av de inlägg ovan som varit mest på topic, så det så! :-)
OT/Pac

Själv har jag inte provat säkringar - men tycker att de borde spela roll när de sitter *i* apparaterna. Det har faktiskt mätts upp i några tester jag sett och jag vet att tillverkare bytt säkringar på inrådan av första ägare och testare (t ex Kora gjorde det i sin lilla integrerade - en s k långsam säkring försämrade ljudet märkbart). Hur säkringen i källaren kan påverka ljudet har jag dock svårt att förstå.

mvh

S
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/05/29 :  15:33:44  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
joakim99: Guld är INTE nån ypperlig ledare faktiskt mycket sämre än silver å koppar. Så nån guldtråd lär det inte va i säkringen utan bara en förgylld koppar eller silvertråd eller vad det kan tänkas va.

Guld skyddar bra mot korrosion så därför kan det va ide att ha en tunn förgyllning på säkringens kontaktytor å då ska naturligtvis även säkringshållaren va förgylld annars korroderar den fortare än med en vanlig säkring. Om tråden är förgylld oxå är nog mest ögongodis.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/05/29 :  16:46:10  Show Profile Send mayro a Private Message
Stefaeri2001 skrev...

quote:
Mayro, allvarligt talat börjar det bli tjatigt med långa utlägg om de som prövar och de som inte prövar


Håller med.
Men då "mantrat" i "troende" fortsätter ifrån folk som INTE provat men som "tror" inkommer så blir det tyvärr nödvändigt...tyvärr...
OT/Pac


Stefaeri2001 skrev
quote:
Hur säkringen i källaren kan påverka ljudet har jag dock svårt att förstå.



håller med här också. men ändå kan det bli så.

olika konstruktioner???? Ev tunn genomföring i en "vanlig" mot en ev mer tjockare spolformad tråd?? Som i apparatsäkringarna??

Kan så vara fallet tro? bara en ren hypotes detta så ingen tror annat..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/29 :  18:04:40  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
"Men då "mantrat" i "troende" fortsätter ifrån folk som INTE provat men som "tror" inkommer så blir det tyvärr nödvändigt...tyvärr..."

Klart man skall tjata ihjäl dem som inte har samma åsikt :-)
Tur att det finns personer som ställer upp och förklarar för dårarna!
OT/Pac

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/05/29 :  18:23:56  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Klart man skall tjata ihjäl dem som inte har samma åsikt :-)
Tur att det finns personer som ställer upp och förklarar för dårarna!


Kaffekoppen.
Har du ens intresse för att försöka inse att om du samt andra som inte ens har provat utan helt basserar era inlägg på vad ni tror. Eller vad ni tror er veta.. och samtidigt sveper med andras omdömen som rent Skitprat. Folk som faktiskt själva provat och delger det i topic där man frågar efter den erfarenheten bland annat.

Ja då är det relativt lätt att inse att som jag gör går in med mina inlägg som jag gör som svar på dina samt andras inlägg där man "beteer" sig på liknande sätt..

Och jag har aldrig kallat dig eller er för som du skriver "dårarna"..

Jag förstår inte ens hur du kan få till det till så.
Och "tjata ihjäl folk med annan åsikt"

Vilken "åsikt" menar du då? Att du samt snudd varenda en som skrivit er tro?? Skall jag ta er tro som det som är gällande ÖVER min egen erfarenhet samt uppfattning menar du?

Jag har försökt hålla mig till topic. och har besvarat även otrevliga inlägg med vänlighet.

men ok. Jag skriver väl så här så blir alla nöjda då kanske..

Säkringar är rent bluff.. Jag har helt hört fel.. och jag har endast inbillat mig vid BT jag o lena utfört... Så.. är ni nöjda nu? Mer kan jag inte göra för er då mina ord ändå inte gäller såsom återberättande av mina erfarenheter vid riktiga utvärderingar..

Tack för mig.
OT/Pac

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2006/05/29 :  18:37:38  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Saxat från LTS frågespalt:

" jag har en fråga om de skyddsäkringar som sitter vid högtalarutgångarna ("speaker
protection"). Är dessa "olinjära" och degraderar kvaliteten på ljudet? Detta har jag
hört sägas på vissa nätsites, och att en del antingen ersätter säkringarna med kabel
eller sätter kondensatorer parallelt med säkringarna för att få en linjärare respons
(fungerar det?).

Att säkringar och reläer är olinjära är sant. Säkringar är dock mycket
värre än reläer. Det behöver däremot inte betyda att säkringarna gör
någon skada om återkopplingspunkten från förstärkaren är lagd efter dem.
Då är (de jämfört med transistorer små) olinjäriteterna mer eller mindre
eliminerade av återkopplingen.

Om man störs av de små 'biverkningarna' säkringarna eventuellt
åstadkommer så kan man koppla förbi dem med någon enkardelig kabel eller
kopparspik. Ska man koppla förbi dem med kondensatorer så behöver de
vara rejält stora (olinjäriteterna finns långt ner i frekvens) och då
blir de av sådan kvalitet att man inte vill använda dem ändå.
Detta gör man naturligtvis på egen risk. Går förstärkaren sönder så kan
stora (beroende på vilken förstärkare man har naturligvis) likspänningar
matas direkt ut till högtalarelementen och de kan då förstöras. Det kan
bli dyrbart.
Men notera man behöver bara åtgärda säkringarna om de sitter utanför
återkopplingsslingan om ens då."

Dvs säkringar i förstärkare skulle potentiellt kunna degradera ljudet beroende på hur förstärkaren är implementerad. Dock kanske lösningen inte är en gludpläterad säkring utan någon annan lösning.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/29 :  18:44:49  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
mayro,

Jag vill inte prova att stoppa förgyllda säkringar i oförgyllda säkringshållare. Inget av mina säkringshållare är förgyllda. Jag har provat att byta säkringar mot andra kvalitér dock ej förgyllda. Ingen skillnad i min utrustning.

Jag har ingenstans i hela världen kritiserat någon för att byta säkringar. Du läser ju bara vad du vill..förstår inte hur du kan få att man inte prövat till kritik mot er som har prövat. Jisses grabben - tagga ner - det är väl som jag skrivit till dig hela tiden bara bra om du hittat sätt att få sakerna hemma att låta bättre.

ps... Du missade helt mitt inlägg oinnan där jag frågade om du hade några synpunkter/tankar just kring kontaktkorrosion...men fick inget svar.

Tjohej!
OT som blivit sönderediterat.../Pac

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2006/05/29 18:49:31
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/05/29 :  18:55:43  Show Profile Send mayro a Private Message
För det första är jag inte "grabben" för dig eller någon annan.... Och det är inte förhandlingsbart..

För det andra så är topic inte oxideringar..

För det tredje ja har jag gjort avbön ovan redan ifrån det jag trodde jag upplevt och hört både öppet o i bt med lena som hjälp i källaren.Dumt av mig att tro jag hört skillnad...
OT/Pac

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000