HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rösten till vänster
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/05/24 :  00:28:46  Show Profile Send f95toli a Private Message
-Eller varför man ALLTID blr lyssna på flera olika skivor när man justerar högtalarna.

Tidigare ikväll satt jag och läste en tidning och lyssnade på en bra skiva: Eels "Blinking lights and other revelations" (rekommnderas!)
På CD 2 finns ett spår jag tycker särskilt mycket om: "sweet li'l thing" så när det började så slutade jag läsa för att lyssna mer koncentrerat.
-Hmmmm, ligger inte rösten (från sångaren) lite till vänster? Den BORDE ju ligga MELLAN högtalarna!

Jag går fram och börjar justera toe-in. Lyssnar igen, fungerar inte: Rösten är fortfarande inte centrerad. Justerar mera, men inget jag gör med högtalarna hjälper.

Jag konstaterar nu raskt att det är fel på förförstärkaren. Det är inte så länge sedan jag bytte rören och ärligt talat så var jag inte helt säker på att de var ok.

För att bekräfta det så dyker jag in bakom racket. CDn kopplas direkt till min receiever som nu får agera försteg och kopplas till mitt Advantage S150 slutsteg.

På med musiken igen, samma spår. Hm, rösten är fortfarande inte centrerad.

Skam den som ger sig. In bakom racket igen, kopplar om så att jag kan spela skivan i DVD-spelaren istället.

Kanske liite bättre men fortfarande inte bra....

Är det slutsteget det är fel på?

Innan jag börjar koppla om så får jag dock den lyssande idén att kolla med hörlurar direkt till receivern.

Den förbannade rösten är fortfarande till vänster!

Nu går min hjärna äntligen igång och jag börjar misstänka skivan. In i datorn, rippar till wav och sedan in i ett ljudediteringsprogram.
Tittar på equalizern. Jodå, inspelningen är gjord så att större delen av sången ligger i vänster kanal....

Testar med en annan skiva i anläggningen:
Cassandra Wilsons röst svävar ut i rummet och kommer definitvt från en punkt MITT MELLAN HÖGTALARNA..
Precis där den ska va.

Och det tog "bara" en timme att lista ut...


Ibland är det jobbigt att vara hifi-entusiast


johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/24 :  00:38:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Tog du chansen o dammade bakom prylarna med

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/05/24 :  00:55:52  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Jo kan vara jobbig ibland !! När man börjar undra om de e fel på grejorna!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/05/24 :  01:00:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Där har man ju varit, en och annan gång.
Numera så har jag några skivor som jag "vet" var rösterna ligger,,, Ibland stöter man på en anläggning där det ITNE är så, och OJ vad fel det känns

Men passar man på att städa eller fixa till kablarna på samma gång, så har man ju inte förlorat så mycket

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/05/24 :  08:38:20  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Lyssna på samlingsskivor där låtarna är plockade från olika mastrar eller studios... Där kan rösterna "vandra" från låt till låt.

Och dessutom kan man ju fråga sig: Vad i hela friden får de ut av att inte lägga rösten i centrerat på en studio-inspelad skiva(så längen det inte finns någon klar musikalisk mening med det dvs)? Förutom då att de retar gallfeber på hifi-entusiaster?!

M
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/24 :  10:21:47  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vet man bara att ens setup spelar som den ska så är det ju smällar man får ta.

Där finns hur många skivor som helst där det har mixats lite lustigt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/05/24 :  11:46:23  Show Profile Send f95toli a Private Message
Problemet i det här fallet är att Eels inspelningar brukar vara bra (eller till och med mycket bra) så det var lite oväntat. Jag kan tänka på många exempel på "live" inspelningar där vokalistens röst inte ligger i centrum, men då brukar man kunna "placera ut" övriga instrument ganska väl så då beror det ju bara på var de olika personerna befann sig (vilket oftast bara är positivt). Jag har också några inspelningar (utgivna demospår) där sången kommer bara från ena kanalen.

Men i det här fallet är det definitivt en konstig inspelning. Det är inte mycket "3D känsla" och ljudet kommer ca 75% från vänster. Det är nästan så att jag misstänker att man använt två mikrofoner för att ta upp sången men att han suttit väldigt nära den vänstra. Tyvärr så är det rätt irriterande vilket är synd på en så bra låt.
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2006/05/24 :  12:34:09  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
För nåt år sedan satt jag och lyssnade och hade också sången lite till vänster i ljudbild. Var lite småsjuk så jag orkade inte göra mer än att försöka tåa in högtalaren lite utan speciellt mycket bättre resultat. När jag sedan frisknade till så var ljudet centrerat igen, på samma skiva. Tydligen gjode sjukdomstillståndet att hörseln försämrades lite på vänster öra. Tur att jag inte började flytta runt och felsöka bland prylarna.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/05/24 :  13:11:08  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Händer ibland att man kan höra en viss snedvridning på olika delar av en låt också när man mixat ihop olika sångspår.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000