HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behöver er hjälp // Akustik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/05/22 :  13:50:43  Show Profile Send kris69 a Private Message
Håller på att bygga lyssningsrum på vinden och har en liten fundering som någon kanske vet svar på?

Min fundering ligger kring trapphålet. Jag funderar på att bygga något slags lock att lägga för när man lyssnar. Detta av flera skäl, dels för att inte störa övrig familj för mycket. Detta är dock det minst viktiga

Tror ni att det finns stora akustikmässiga fördelar med detta

Hur bör ett sådant lock bäst vara konstruerat dvs materialval?.
Efter isolering av vinden har jag en del material över såsom rockwool, isover, plank mm.

Tacksam för råd.

Mvh
Kristian

" Vi borde prata mera om våra öron"

Edited by - kris69 on 2006/05/24 08:57:07

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/05/22 :  13:58:04  Show Profile Send Manga X a Private Message
Ja det är bra med en "lufttätt" rum.
Allt för att inget ska "slippa" ut.

Så gå vidare med idén med ett "lock".
Kolla i tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50997&whichpage=1 där finns det bra synpunkter på vad dörrar eller andra "lock" kan göra.



Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2006/05/22 14:34:24
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/05/22 :  14:31:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ända skälet skulle vara att ljudisolera rummet mot övriga rum.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/05/22 :  18:31:58  Show Profile Send kris69 a Private Message
Fick tipset att använda frigolit och råspånt av en hantverkargubbe. Någon som har erfarenhet av det

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/05/22 :  19:33:23  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
hifi-vind......

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2006/05/22 :  23:46:10  Show Profile Send hal a Private Message
Lycka till med din HIFI-vind, låter väldigt trevligt.

Är lite yrkes-skadad så jag vill gärna att du tänker på att du och andra har utrymningsvägar utifall trappan är blockerad.

Det skadar inte att tänka efter före.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/05/23 :  10:16:15  Show Profile Send kris69 a Private Message
Ja det är en tanke som jag också haft. Skall se till så att det går lätt att öppna och att det finns lämpligt tillhygge att forcera locket med. Den som har kvalitetsansvar för projektet var snabb på att påtala detta och i dagarna införskaffas också pulversläckare och brandvarnare till detta utrymme.

Rummet är ca 7.4 långt och knappt 6m brett med snedtak hela vägen på sidorna. Nockhöjden är numera modesta 2.50. Långsidorna är isolerade med 90mm gullfiber, 16 mm gips och råspånt som synlig del. Detta för att bibehålla en viss vindskänsla. Kanske borde det varit dubbelgips istället men men...

Golvet består av furuplankor som jag tänker slipa och såpa och sedan ha lite mattor typ sisal eller cocos för att dämpa lite.

Kortsidorna som är ca 6m har jag inte isolerat och dessa består av puts på tegel. Hade från början tänkt lägga isover, gips och pärlspånt på dessa men kom på matt jag tycker att dessa väggar är vackra och vill i möjligaste mån behålla den genuina 30-talskänslan.
En klok medlem från forumet sade till mig att vänta med dessa tills allt det andra var klart. Vad tror ni att jag har att förvänta mig för problem och har ni eventuellt förslag på åtgärder som jag redan nu kan börja tänka på. Min budget är minst sagt ansträngd då projektet blivit dyrare än vad jag kunde förutse, så gärna förslag som inte är alltför kostsamma.

Mycket tacksam för svar och synpunkter på detta.

Mvh
Kristian

" Vi borde prata mera om våra öron"

Edited by - kris69 on 2006/05/23 10:22:46
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/23 :  10:32:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Har du bara en stege upp eller en riktig trappa ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/05/23 :  11:11:57  Show Profile Send kris69 a Private Message
Det är en riktig trappa, fast en ganska brant sådan. Hade bara budgeten varit i bättre form hade det nog blivit en spiraltrappa i gjutjärn från qvesarum.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/24 :  10:19:54  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag tänkte på själva luckan , så den inte blir för tung. Lite beroende på hur golvet/taket ser ut så kan man bla bygga in en skjutlucka. Men då måste det nästan vara regelfritt vilket det nog inte är eftersom du har trappan där.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/05/24 :  11:08:26  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Lägg en tjockmatta på utsidan av huset så du kan hoppa ner ifall du vill ut.
vad gör man inte för Hifi:n....... :)

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/24 :  11:15:19  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Kommer bli ett riktigt bra rum det där!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/05/24 :  13:21:09  Show Profile Send kris69 a Private Message
quote:
Jag tänkte på själva luckan , så den inte blir för tung. Lite beroende på hur golvet/taket ser ut så kan man bla bygga in en skjutlucka. Men då måste det nästan vara regelfritt vilket det nog inte är eftersom du har trappan där.



Johan Björklund:

Det går tyvär inte då öppningen är oregelbunden och räcket ovanför är i vägen. Hade också föredragit den lösningen om det var praktiskt möjligt.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000