HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Årens eller tidens påverkan på förförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/05/22 :  20:19:22  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Efter att ha fått ett hårt (och dyrt) uppvaknande efter att ha ersatt min gamla CD-trotjänare HK 7600/II med Meridian G06, började jag också undra om det finns lika dramatiska förbättringar att göra med förförstärkare. Om en CD, som betraktades som bra i början på -90-talet, blir så totalt uklassad av en bra 2006, är det då samma tendenser med förförstärkare? Vad har ni i forumet för erfarenheter? På vilken nivå behöver man lägga sig, om man har hyggliga ambitioner utan att för den sakens skull behöva börja spränga bankomater? Jag har letat efter trådar i ämnet men inte hittat något. Nuvarande förförstärkare är Sansui 2102 från -91. All kunskap och erfarenhet emottages tacksamt.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/05/23 :  09:53:04  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Min egna uppfattning är att CD-tekniken har utvecklats betydligt mer mellan -92 och 10-15 år framåt jämfört med traditionella förstärkare. (ej klass D) Framförallt med bättre D/A-omvandlare och utgångssteg samt förfinade och numera billigare tekniker inom uppsampling. Jag är tom beredd att gå så långt som att säga att det knappast finns någon hi-end-CD från 1992 som totalt sett på ljudet är bättre än en bra CD för 5000 kr idag. Förmodligen kan även hifi-forums kända Denver konkurera och vinna över så gamla maskiner.


Vad gäller förstärkare klass-D så tycker jag besöket hos Anaview visar att klass D står inför ett genombrott på bred front vad gäller kvalité och även kvantitet. Däremot på traditionella förstärkare klass A eller AB så har det nog inte hänt speciellt mycket, men det kanske kommer om några år när teflon-kondensatorer slår igenom?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

lbstr
Member

137 Posts

Posted - 2006/05/23 :  11:01:07  Show Profile Send lbstr a Private Message
Visst finns det förbättringar att göra genom att byta försteg.
Utvecklingen på senare år har, som LeoArietis mycket riktigt påpekar, jämförelsevis gått framåt mest på CD'n.
Å andra sidan har vassare försteg som är jämngamla med ditt nuvarande gått ner i pris, så det går säkert att hitta på något utan att behöva ta till bankomatsprängningar. Känner inte till Sansui 2102, ej heller vilken övrig utrustning du har. Är det något särskilt försteg du funderar på?
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/05/23 :  20:35:28  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Tack för era inlägg. Men vad är klass D? A och AB känner jag till.
Jag har egentlligen inte tittat på något speciellt försteg, utan frågan gäller främst om det finns stora ljudmässiga vinster att göra även i denna länk. Övriga delar i kedjan är Meridian G06, Ultracurve 2496, Rotel 890 (som skall kompletteras med QSC plx2402+Ultradrive senare i år) samt 4-vägs JBLsystem (hemmabygge).
Litet har jag möjligtvis sneglat på Rotel 1068, eftersom jag är lite kluven om jag skall haka på multikanaltrenden, men samtidigt vill jag prioritera 2-kanalljudet.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2006/05/23 :  23:52:38  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Klass D = Digitala förstärkare.
Även kallad Klass Distorsion, speciellt av LTS:are
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/05/24 :  01:09:31  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Nej, klass D står för att de fick bokstaven D... för det var den som var nästa lediga i alfabetet när klass-D uppfanns. källa se http://www.minhembio.com/artiklar/215 , en artikel som beskriver vad klass D är för något.


Vad gäller din fråga om försteg så lämnar jag över till andra att föreslå. Själv skulle jag inte tro att utvecklingen har varit speciellt stor på förstegsfronten annat än att de nu mera oftast har fjärrkontroll. Givetvis bör man ta eventuellt slitage (volym-potentiometer) eller eventuellt åldrande av komponenter i beräkning, å andra sidan finns kanske reservdelar?

quote:
Jag har egentlligen inte tittat på något speciellt försteg, utan frågan gäller främst om det finns stora ljudmässiga vinster att göra även i denna länk. Övriga delar i kedjan är Meridian G06, Ultracurve 2496, Rotel 890 (som skall kompletteras med QSC plx2402+Ultradrive senare i år) samt 4-vägs JBLsystem (hemmabygge).


Det verkar vara ett spännande system!

År det Behringers 2496? Jag anser att en omoddad Behringer DEQ2496 saknar lite upplösning men det kanske inte är samma produkt? Förstå mig rätt nu, jag tycker Behringer är extremt prisvärda och bra, men det finns helt klart möjlighet till förbättringar om än till högre pris. Sök på HIFI och DIY-forumet och du skall finna några trådar om detta ämne.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2006/05/25 :  00:10:51  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Jag känner väl till Sansui 2102, har haft ett själv som jag hade mycket glädje av tills jag skaffade min nuvarande flerkanalsanläggning. Det är ett välbyggt försteg som följer Sansuis byggtradition av robusta och tekniskt framsynta lösningar, det är populärt som moddningsobjekt i Japan och USA (det går delvis under andra namn där) då det finns en del att plocka bort i signalvägen för att mer optimera det för dagens "ideal". Överlag är det i alla fall ett bra försteg, med ett mycket bra RIAA och en hög grad av flexibilitet tack vare många in och utgångar.

Jag sålde tyvärr mitt när jag "uppgraderade" till flerkanal och har idag endast mitt slutsteg kvar (B2102) så om du vill uppgradera och bli av med ditt C2102 kan du gärna PM'a mig, vi kanske kan byta med något roligt eller så kan jag lägga en slant för det?!

Du får också gärna hör av dig om du har funderingar! :)
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/05/25 :  00:25:11  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quixotic (f-n vad svårt utan att kontrollera efter varje bokstav!). Utifrån vad du skriver får du isåfall komma med goda argument för mig att byta ut detta. Men jag lägger det på minnet. Som sagt, roten till min fråga är inte missnöje med 2102an, utan mer en undran om det fanns stora förtjänster på utbyte.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2006/05/25 :  23:46:45  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Hehe, jag förstår det! Jag tycker att du kan låna hem ett bra försteg från någon HiFi-handlare, ex. finns Rotel RC-03 riktigt billigt, ett försteg som jag tycker låter fint och håller ett riktigt bra pris. Finns ett demoex. på Reference Audio just nu för 3500 SEK som jag tycker tål att kika på. Själv använder jag en Pioneer VSX-1014i med separat slutsteg för tvåkanalslyssning. Fungerar riktigt bra, moderna flerkanalsreceivers har faktiskt riktigt schyssta försteg, Rotel 1068 är ju ett mycket kompetent flerkanalsförsteg, men varför inte satsa på en komplett integrerad reciver + separat slutsteg, så har du drivningen av bakkanalerna klara direkt, ingen mening att satsa tiotusentals kronor på superslutsteg til ldem, anser i alla fall jag! :)
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2006/05/26 :  19:59:12  Show Profile Send Tomas a Private Message
Att jämföra en HK med en Meridian ger ett självklart resultat oavsett ålder!! Låt dig ej luras!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000