HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 EL84 PP ???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/05/23 :  16:44:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Testa något riktigt udda med EL84/6BQ5??

Single end i STC-koppling (SuperTriode Connection):
http://www2u.biglobe.ne.jp/~hu_amp/6bq5.htm
eller i PushPull:
http://www2u.biglobe.ne.jp/~hu_amp/bq5sspp.htm
PushPull-steget är riktigt simpelt. Undras hur det är med ingångstrafon??
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/05/23 :  17:54:13  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag gillar Dynaco ST 35.
Om man moddar den litegrann spelar de riktigt trevligt!

Hmmm vad svårt det ska vara!

Ingen som har en Dynaco Stereo 35:a till salu billigt?

Pcb känns som lämpligt för mig som nybörjare eller vad säger ni?



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/05/23 :  17:56:41  Show Profile Send Kmj a Private Message
Semi OT:
Soundbrigade, vi pratade lite löst om Supertriod och jag nämnde att Menno van der Veen också pillade runt med det. Om du klickar på DIY-kits så kommer du till det jag var ute efter.

http://www.mennovanderveen.nl/eng/index.html

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/05/23 :  19:33:28  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Någon som kort och enkelt kan förklara hur supertriod fungerar och vad det ger för data?

Beträffande ST-35, är inte det ett rent slutsteg (utan förförstärkare)? Jag har en SCA-35 som jag vill minnas
är identisk i slutrörens koppling och utgångsjärnen men att drivsteg och fasvändare är lite annorlunda.
I min SCA-35 sitter triod-pentoden 7199 och för ett hiskligt oljud. Mikrofoniskt, rasslande och brusigt.
Lär vara dyrt att hitta fräscha ersättare. Jag gillar inte heller att en pentod är inblandad.
Tror det finns en hel del moddarpotential i för- och drivsteg. Tror inte heller nätdel och den gemensamma
katodavkopplingen för alla fyra slutrören är så lyckade lösningar.

Med hela förförstärkaren och tonkontrollerna urkopplade är ljudet klarare och luftigare, men jag tycker ändå
SCA-35 trots den ultralinjära kopplingen har det där vassa och otäcka "skrällandet" av 3:e övertonen. Märks
framför allt på F- och S-ljud och slagverk. Har inte provat ännu att triodkoppla, men i ett fristående experiment
med en EL84 PP monoförstärkare gav triodkopplingen ett trevligare men svagare ljud än det ultralinjära som i sin
tur var lååångt bättre än "vanlig" pentodkoppling. När jag så upplevt ljudet från triodkopplade 6L6 i single-end
kan jag bara inte återgå till push-pull!

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/05/23 :  19:51:58  Show Profile Send Kmj a Private Message
SCA-35 är en integrerad förstärkare, eller bara med volym.
ST-35 är ett slutsteg.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8505 Posts

Posted - 2006/05/23 :  22:15:48  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Lägger på skoj upp ett schema på den första rörförstärkaren jag byggde
den är ritad av Rickard Berglund,Z-elektronik för ca15.16 år sedan.jag använde OPT från en gammal bordsradio,och återgivningen blev oxå därefter.Nästa objekt blev en P-P EL34 tror det var ECC82 eller 83 som fassplitter,EF86 som ingångsrör.Kom även då fram till att jag inte gillade det första röret.Vet ej om det var pentod eller triod kopplat.Men,men skam den som ger sig,har även nu planer på förstärkare med Triodkopplad pentod som ingångsrör.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/05/24 :  09:49:01  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
KMJ: Mycket snygga kådor - lite retro men ändå lite spejsade. Menno bygger något som kallas SuperTriode vilket skiljer sig från STC, som bygger på att man spänningsåterkopplar till 100% utgångssignalen (anoden på utgångsröret) via en triod till styret på utgångsröret.
Titta på de två konstruktioner jag föreslog ovan så ser man hur det är utfört.
Vitsen med STC är att det spänningsåterkopplande rörets karaktäristik slår igenom helt och bestämmer "hur utgångsröret ska låta".
Jag har anmält mig till gruppköpte av trafos för att bl a skaffa ingångstrafon till PP-steget.

Edited by - soundbrigade on 2006/05/24 09:50:54
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000