Author |
Topic |
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 17:54:13
|
Jag gillar Dynaco ST 35. Om man moddar den litegrann spelar de riktigt trevligt!
Hmmm vad svårt det ska vara!
Ingen som har en Dynaco Stereo 35:a till salu billigt?
Pcb känns som lämpligt för mig som nybörjare eller vad säger ni?
Mvh Magnus Eriksson
|
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 17:56:41
|
Semi OT: Soundbrigade, vi pratade lite löst om Supertriod och jag nämnde att Menno van der Veen också pillade runt med det. Om du klickar på DIY-kits så kommer du till det jag var ute efter.
http://www.mennovanderveen.nl/eng/index.html |
.....where the music comes to die. |
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 19:33:28
|
Någon som kort och enkelt kan förklara hur supertriod fungerar och vad det ger för data?
Beträffande ST-35, är inte det ett rent slutsteg (utan förförstärkare)? Jag har en SCA-35 som jag vill minnas är identisk i slutrörens koppling och utgångsjärnen men att drivsteg och fasvändare är lite annorlunda. I min SCA-35 sitter triod-pentoden 7199 och för ett hiskligt oljud. Mikrofoniskt, rasslande och brusigt. Lär vara dyrt att hitta fräscha ersättare. Jag gillar inte heller att en pentod är inblandad. Tror det finns en hel del moddarpotential i för- och drivsteg. Tror inte heller nätdel och den gemensamma katodavkopplingen för alla fyra slutrören är så lyckade lösningar.
Med hela förförstärkaren och tonkontrollerna urkopplade är ljudet klarare och luftigare, men jag tycker ändå SCA-35 trots den ultralinjära kopplingen har det där vassa och otäcka "skrällandet" av 3:e övertonen. Märks framför allt på F- och S-ljud och slagverk. Har inte provat ännu att triodkoppla, men i ett fristående experiment med en EL84 PP monoförstärkare gav triodkopplingen ett trevligare men svagare ljud än det ultralinjära som i sin tur var lååångt bättre än "vanlig" pentodkoppling. När jag så upplevt ljudet från triodkopplade 6L6 i single-end kan jag bara inte återgå till push-pull! |
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 19:51:58
|
SCA-35 är en integrerad förstärkare, eller bara med volym. ST-35 är ett slutsteg. |
.....where the music comes to die. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8629 Posts |
Posted - 2006/05/23 : 22:15:48
|
Lägger på skoj upp ett schema på den första rörförstärkaren jag byggde den är ritad av Rickard Berglund,Z-elektronik för ca15.16 år sedan.jag använde OPT från en gammal bordsradio,och återgivningen blev oxå därefter.Nästa objekt blev en P-P EL34 tror det var ECC82 eller 83 som fassplitter,EF86 som ingångsrör.Kom även då fram till att jag inte gillade det första röret.Vet ej om det var pentod eller triod kopplat.Men,men skam den som ger sig,har även nu planer på förstärkare med Triodkopplad pentod som ingångsrör.
|
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2006/05/24 : 09:49:01
|
KMJ: Mycket snygga kådor - lite retro men ändå lite spejsade. Menno bygger något som kallas SuperTriode vilket skiljer sig från STC, som bygger på att man spänningsåterkopplar till 100% utgångssignalen (anoden på utgångsröret) via en triod till styret på utgångsröret. Titta på de två konstruktioner jag föreslog ovan så ser man hur det är utfört. Vitsen med STC är att det spänningsåterkopplande rörets karaktäristik slår igenom helt och bestämmer "hur utgångsröret ska låta". Jag har anmält mig till gruppköpte av trafos för att bl a skaffa ingångstrafon till PP-steget. |
Edited by - soundbrigade on 2006/05/24 09:50:54 |
|
|
Topic |
|