HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra CD ur en DVD-spelare, H/K eller Pioneer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2002/11/10 :  11:10:21  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message
Hallå, tjena hej.

Jag vill utröna vilken DVD-spelare jag ska köpa. De två kombatanterna är Pioneer DV-656-A & HarmanKardon DVD-25.

Pioneer 656 spelar SACD, DVD-Audio, DVD/RW, CD/RW, VCD, MP3.
Blev i tidningen Hifi & Musik "Mest prisvärda DVD-spelare" men med det vet man inte hurdan den spelar CD-skivor. Fick den betyget för att den är fullproppad med format...? Jag känner så här; Det ställs höga krav på en transport. Spelar det någon roll att den har alla dekoders om den inte är musikalisk?

H/K DVD-25 spelar DVD, CD/RW, VCD, MP3. Alltså inget utöver det vanliga. Däremot verkar den vara mer välbyggd som CD-spelare. 5,4 kg mot Pioneers 2,7 kg. Storleken kanske har betydelse? Den är 20 cm djupare än konkurrenten. Storleken kanske innebär att spelaren kan ha en inre isolerad spelare från det yttre chassit och på så vis slipper vibrationer. Vad vet jag? Det är er jag ställer frågorna till

Jag undrar också om det finns någon ÅF som säljer bägge märkena i Stockholm, så att man kan jämföra på plats?

MVH KJELL TG

Steve
Member

261 Posts

Posted - 2002/11/10 :  11:14:16  Show Profile Send Steve a Private Message
Reference audio har både HK och Pioneer.Om de är trevliga är väl lite tveksamt.
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/11/10 :  11:18:00  Show Profile Send n/a a Private Message
HK DVD 25 spelar vanliga CD lite bättre än Pioneer 656, framförallt i basen är det ganska stor skillnad. Om du söker så lite hittar du mer utförliga kommentarer i andra trådar här på forument och på minhembio.com. Varför inte försöka låna hem båda spelarna och prova själv?

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

deerhunt
Member

365 Posts

Posted - 2002/11/10 :  11:39:40  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Jag har precis lånat hem DVD-25. Några 5 kg väger den inte...Man tar den i en kanten som en frisbee :)
Men ljudet är härligt, inte grym detaljupplösning men spelglad och rapp. Får "dåliga" inspelningar att låta trevligare än via CD-fix t.ex.
Sen är ju allt en smaksak...

Oxå intresserad av Pioneern - men hur många (bra) titlar finns det i de nya superformaten???

mvh

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2002/11/10 :  14:58:16  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message
quote:
Originally posted by Steve

Reference audio har både HK och Pioneer.Om de är trevliga är väl lite tveksamt.

Jag borde ha lagt till INTE REF.AUDIO...

Jag har en allergi mot just den butiken med dess personal. "Synd" att de har så bra utbud bara.

Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra".
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/11/10 :  22:34:20  Show Profile Send n/a a Private Message
Bör också tillägga att jag tyckte att Pioneer 656 var lite bättre på DVD-A än SACD uppspelning.
Eftersom jag prioriterar SACD framför DVD-A så slutade det med Sonys nya spelare NS905 istället för min del. Bra CD-ljud och rikigt bra SACD-ljud. T o m i klass med Sonys vanliga SACD spelare.
Men ingen DVD jag har hört hittills under 15000:- kan matcha min NAD C541i på vanligt CD-ljud.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2002/11/11 :  10:51:10  Show Profile Send matså a Private Message
quote:
Jag har precis lånat hem DVD-25. Några 5 kg väger den inte...Man tar den i en kanten som en frisbee :)

Eller Deerhunter, är det du som är väldigt stark.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

deerhunt
Member

365 Posts

Posted - 2002/11/12 :  00:00:08  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Ha Ha

Nej, stark är jag inte.
Få kilo är kanske (troligen) en besparing för tillverkaren i form av ytmontering, små effekter och låga fraktkostnader...eller så kan man se de som ett alternativ till serveringbricka (snubbla inte på nätsladden bara )

,mvh

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2002/11/12 :  04:30:02  Show Profile Send pesa a Private Message
Andra spelare att overvaga kan vara Primare V20 som fatt lovord i tester, Rotel 1080 eller den nya Philips 963SA som har stora forvantningar pa sig.

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/11/12 :  07:57:24  Show Profile Send niklass a Private Message
jag tycker nad, men det kanske inte var ngt alternativ....

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/11/12 :  12:13:57  Show Profile Send Robis a Private Message
quote:
Originally posted by pesa

Andra spelare att overvaga kan vara Primare V20 som fatt lovord i tester, Rotel 1080 eller den nya Philips 963SA som har stora forvantningar pa sig.

Instämmer, jag blev positivt överraskad av den maskinen. Nu står jag iofs i färd med att provlyssna "rena" CD-spelare men den är klart värd en rekommendation.

Just nu känns CDFIX eller Audio Analogue Bellini som ett par heta kandidater. Ska försöka låna hem dom här framöver (om jag vågar dvs)

Edited by - Robis on 2002/11/12 12:16:00
Go to Top of Page

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2002/11/12 :  23:09:01  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message
quote:

Men då rör det sig om en helt annan prisgrupp, iaf vad gäller Primare. Då väljer jag hellre Denon DVD-2800 MkII för 9.000.-

Jag kommer aldrig köpa något av märket Philips, vare sig det gäller Ljud, bild eller rakapparater.

Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra".
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1554 Posts

Posted - 2002/11/13 :  10:51:34  Show Profile Send tian a Private Message
min cd-spelare Pioneer PD-s707 väger 7.2 kg
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2002/11/13 :  16:37:37  Show Profile Send Per100 a Private Message
quote:
Originally posted by kjellen

quote:

Men då rör det sig om en helt annan prisgrupp, iaf vad gäller Primare. Då väljer jag hellre Denon DVD-2800 MkII för 9.000.-

Jag kommer aldrig köpa något av märket Philips, vare sig det gäller Ljud, bild eller rakapparater.

Jag hade Denon 2800 mk2 hemma i två veckor och hade förhoppningar om att cd ljudet skulle vara i klass med min 5 år gamla arcam alpha 7.
Det blev en besvikelse. Arcam var märkbart bättre. Har nu Denon 3800
och tycker den spelar OK cd ljud. Men riktigt nöjd med den som cd spelare är jag inte. Basen är inte fast och diskanten lite för utslätad.
Mitt råd är att ha en separat cd spelare. Man kan hitta en hel del begagnat för 3000kr som är bättre än cd ljudet i en dvd spelare för 10 000kr. Köp sedan en dvd spelare som har den bild du föredrar.
En del menar att Arcams dvd spelare är mycket kompetenta som cd spelare. De går på minst 15 000kr.

Mvh
Per S
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000