HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur genomföra köpet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/22 :  13:10:06  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Mikael2,

Jag är hellre än besvärlig köpare än blir blåst.... Det finns fler säljare ;-)

Tycker för övrigt inte man är besvärlig för att man vill ha en transaktion som är säker för båda parter. En säljare som inte kan hjälpa till med det är inte en säljare jag vill köpa av.

Tycker förövrigt det är rent skitsnack när det förs fram argument som att man måste lite på någon och ibland måste man våga chans. Finns absolut ingen anledning att göra det, och det eskalerande antalet bedrägerier torde inte locka till "chansningar". Det finns alltid säkra betalningsmetoder - bara idiotiskt att inte använda dem!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2006/05/22 13:12:24
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2006/05/22 :  13:32:06  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Kaffekoppen,

Ja ibland måste man chansa för att hinna vara med på ett klipp eller på en ovanlig produkt som sällan finns att köpa begagnad. Varför skulle det vara skitsnack? Köper du bara skitsaker?

På en dussinvara som legat ute i 6 månader kanske man kan sitta och tjafsa om transaktioner och få ner priset till en skamlig nivå och tycka man har varit duktig som utnyttjat en medmänniskas trångmål
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/05/22 :  13:44:04  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Tycker förövrigt det är rent skitsnack när det förs fram argument som att man måste lite på någon och ibland måste man våga chans


Kul att veta att du anser mig (bland ev andra) sitter o för ut skitsnack kaffekoppen..

Men jag har trotts allt erfarenhet av internationell handel sedan 80 talet mitt / slut.. Och ger mina tips utifrån den erfarenheten..

Och kollar man upp feedbacken hos flera KÖPARE så man ser dom handlar med bredd och med dyra grejor so är chansen att DOM skulle vara riggade liten.. Inte helt säker men ändå liten.

Har säljaren sedemera god feedback från flera.Inte tre st med andra ord. Utan i alla fall ett sju-tiotal. Ja då finns där kvar i stort bara den chans man får lov att ta då man väljer formen näthandla som sitt köpesätt..

Och gillar man inte läget så skall man aldrig någonsin handla ifrån annan plats än välrenomerade butiker...

OM detta jag skriver är att bedömma såsom "rent skitsnack" kaffekoppen så är det i så fall en väldigt frispråkig åsikt du anser dig ha utrymme för här mot tex mig och andra..

Men jag anser mitt inlägg tex här och tidigare såsom högst seriöst och ej innehållande någon form av "skitsnack" någonstans.. Orden är baserade på som sagt rätt lång handelserfarenhet utifrån världen utanför oss i Sverige..Och av olika produkter också.

"chansen" är den man får ta vid all form av handel där man vill göra klippen eller en bättre affär...Annars skall man som sagt ringa den lokale handlaren och beställa sin pryl..handel utifrån börjar ju likna rena rama mantrat om hur man "alltid" blir blåst...Så är det ju inte. Man KAN alltid bli blåst.. ALLTID..ALLA begköp innehåller en form av risk.. JÄMT..även inlandköp ...

Jag har handlat massor över gränser. Och har väl inte ännu blivit blåst.. Medans jag har handlat i Sverige "en del" också och kan väl anse mig blivit mer eller mindre blåst massor av ggr...Så hurvida det är lättare att bli blåst utifrån än här vet i katten...


Hinken74
med ett pris på 55 torde det ändå vara ett klipp aldeles oavsett OM du åker ner o avslutar en affär där för upp till 10 lapp...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/22 :  13:50:41  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Mikael2,
Mikael2,

Jag köper naturligtvis bara skitsaker.

Kan ju tillägga att det är just i de fallen du beskriver som blåsningarna sker, surprice?

Vill inte påstå att jag är en duvunge på att hitta fynd, men jag ser alltid till att betalningsmetoderna är acceptabla. Det har aldrig varit ett hinder. De säljare jag har varit i kontakt med uppskattar snarare en seriös köpare.


Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/22 :  14:02:02  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Mayro,

Det gör jag faktiskt. Det är ju inget bra råd direkt - att handla på osäkert sätt över internet...

Japp, jag tycker det är vansinne att chansa. Att blint titta på feedback när man skall komma till avslut är en chansning som du säger. Men det är ditt val, dina pengar och du får skicka dem med flaskpost och hoppas de kommer fram om du vill. Jag tycker det är vansinne när det finns säkra metoder.

Trist att du blivit blåst. Det är nog ingen skillnad på inhemsk eller intyernationell handel vad gäller riskerna med köp. Man skall vara medvetna om dem.

I Hinken74 fall håller jag med dig om att det är värt att hämta grejjerna på plats.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/05/22 :  14:30:32  Show Profile Send mayro a Private Message


Läs igen mina råd i mina inlägg. Och anse gärna att DU inte tycker det är tillräkligt för dig.. Och återge gärna detta såsom din åsikt.. Men säg inte att andra sprider "skitsnack"... DÄR är en rätt stor skillnad i beteende på ett forum enligt mitt sätt att se saken..

Jag har gett mina råd utifrån det som gäller för att handla via nätet. Dom saker man kan kolla och därigenom få så god översyn där går att få. Sedan gäller enkla saker såsom att ha ett fast telnummer där personen är skriven o lever osv. Vilket går att kolla med medborgarkontoret säkert även i palermo..

Och att adressen inte är ifrån "igår" då saken annonserades ut. Utan verkligen det är en fast adress..

Sedan OM man inte vill ta den chans som ALLTID finns vid näthandel eller ej är ändå en annan fråga helt o hållet... Och där påstår jag att man får lov att ibland ta en chans.. Detta är nog inte heller direkt basserat på "Skitsnackk" som du säger. Utan utifrån den verkliga sitts man har OM man nu SKALL köpa eller ej...

Och alternativet att INTE köpa och ta chansen står även det i mitt inlägg...Och att då gå till sin handlare och köpa...

Så du torde verkligen läsa igen samt sluta säga att folk har "rent skitsnack" för sig.. Det är inte direkt trevligt sätt att aggera på .. Du f¨år gärna komma ihåg vad topicfrågan är också. Den är ju om ev en affär som söks svar på. Inte dina åsikter om dom tips som inkommer...Som dessutom ÄR svar på topic enbart o inget annat...

Att man OM man skall handla sedemera då man valt sin handelsform får ta chanser är ju en naturlig konsekvens man ALLTID tar vid all handel.. Det finns ingen 100% säker affär någonsin någonstans tyvärr..Även seriösa bolag finns då o då hos "plus" för "soptunneresa" som sagt..

Fast dom kan ha 10000 affärer som INTE gått fel..den 10001 gjorde så med resultat det var en chans att välja just den produkten o leverantören..

jaja.. Sak samma. Gillar ändå inte ditt sätt att säga att jag far ut med "rent skitsnack" som du gör här..Och tredje gången gillt hoppas jag. Du kanske ev tar IN nu vad jag säger...Mina inlägg är svar på topic o inget annat..






Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/22 :  14:36:29  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Mayro,

Jag nämde ingen specifikt och du får handla hur du vill. Du får ta åt dig av min kommentar om du vill. Jag tycker om att du berättar hur du går tillväga när du handlar. Du beskriver även de risker du tycker dig se. Det fungerar säkert bra för dig, uppenbarliggen rätt ofta, om än inte alltid - du har ju blivit blåst.

Finns inget mer att tillägga än att lycka Hinken74 till med köpet :-)Det verkar ju iallfall som Mayro tycker du gör ett ordentligt klipp.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2006/05/22 14:47:32
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/05/22 :  14:45:42  Show Profile Send mayro a Private Message
det handlar INTE om vad och hur jag handlar kaffekoppen.

Det handlar om hur DU kallar andra som ger sina tips och råd o ev bara inlägg o tankar såsom topicsvar...och denna gången även mig..

Så därmed har jag sagt mitt och lämnar detta ämne nu.. Sorry för delvis ot då jag sagt ifrån till kaffekoppen. Men det vart tyvärr tvunget då MINA inlägg varit högst seriöst menade. Samt försök att ta topicsvar som huvudmål..Och inga "Rent skitsnack" främjande inlägg..

Och vill du hinken74 ha mer tips hur du kan kolla så kan du gärna höra av dig så tar vi det via pm o tel i stället.. så slipper man få glåpord efter sig för man ger tips.
MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/05/22 :  14:58:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Maryo: Nog har det hänt ETT och annat sen det glada 80-talet. Internet handel var inte var man sak då. Det var YTTERST få som visste om det då,,, (Då troligen iform av usenet)
Rent Skitsnack ? Var finns det i tråden?? Två olika erfarenheter kan väl knappast räknas som skitsnack. Lär dig andras erfaranheter och åsikter som INTE stämmer med dina, INTE behöver vara skitsnack.

Jag tycker att Kaffekoppens råd är klart vettiga. Jag skulle hellre kolla upp en affär En gång för mycket, och kanske gå miste om den, än att falla offer för en bluff. Bara för att vara först (och kanske bli blåst)


OM det gäller en deal på en pryl man vill ha för typ 55k, när nypris är ÖVER 100k, så tycker jag att det känns snålt att inte lägga 10k på att åka och hämta prylen.

Själv körde jag 110mil, istället för att få det skickat med bud.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2006/05/22 :  15:05:16  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Zalve skrev:
quote:
Rent Skitsnack ? Var finns det i tråden??


kaffekoppen skrev

quote:
Tycker förövrigt det är rent skitsnack när det förs fram argument som att man måste lite på någon och ibland måste man våga chans


Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/05/22 :  15:19:41  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Njae. Iom att en resa ner kostar minst 3700 plus övernattningar.Iofs kanske man skulle kunna bort där.
Men jag kan ändå inte ta med mig varan hem så då tilkommer kanske 3000:- i frakt. Det innebär att det skulle bli 55tkr plus ungefär 10tkr allså 65tkr.
Då är det inte ett klipp längre utan istället ett bra köp.

Men jag anser att det köpet jag är på väg att genomföra nu med paypal är minst lika bra. Lite mindre pengar marginellt sämre? tror jag.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/05/22 :  15:21:45  Show Profile Send mayro a Private Message

quote:
Maryo: Nog har det hänt ETT och annat sen det glada 80-talet. Internet handel var inte var man sak då. Det var YTTERST få som visste om det då,,, (Då troligen iform av usenet)
Rent Skitsnack ? Var finns det i tråden?? Två olika erfarenheter kan väl knappast räknas som skitsnack. Lär dig andras erfaranheter och åsikter som INTE stämmer med dina, INTE behöver vara skitsnack.

Jag tycker att Kaffekoppens råd är klart vettiga. Jag skulle hellre kolla upp en affär En gång för mycket, och kanske gå miste om den, än att falla offer för en bluff. Bara för att vara först (och kanske bli blåst)



Jag vill markera att JAG inte sagt att någon har "rent skitsnack" för sig..Det ser ut som du vänder dig till mig nämligen Zalve..

Sedan har nog ingen sagt heller att man INTE skall kolla upp allt man kan kolla.. Därför gav tex jag konkreta tips om HUR man kan kolla upp lite om seriositeten hos säljaren via att se VILKA som är feddback lämnare och ifrån VAD man köpt. Är det trasor för 1 euro o tio affärer så kallar jag den feedbacken INTE tillförlitlig. Men har säljaren kunder som gjort spridda MÅNGA affärer med olika saker och priser.. Samt ej är nyanlända osv. Då kan den givna feedbacken troligen ej vara bluff.. para det med säljarens egen feddback o se samanhanget ger en god bild om man kan utläsa så...Annars kan man pm någon eller några som man sett har erfarenhet o fråga mer privat OM dom känner obehag eller ej inför sitt eget ev chanstagande...

Sedan igen så är det till sist o syvende alltid en chans man tar vid ALLA köp. oavsett var dom görs...även inom svenska gränserna..Jag reser som zalve hellre långt o kollar än tar ONÖDIGA chanser...

Och igen då till zalve.. Jag har min sista bil i GBG nu den 30/5.år 2006. Så mina erfarenheter är inte ifrån 80 talet.. Men dom är i utsträckning ifrån 80 talet och fram till o med den 30/5 2006. Och däri även datorålder o internethandel som en del av detta..På slutet...Och däribland även då hifihandlande o även annat.. Att handla över nätet behöver ju inte enbart gälla hifi för att kunna ge tips o råd. Man kan bli likaså totalblåst vid handel av bilar. Bildelar.. stärkare eller kablar...

Jag har gjort dom alla såsom egen erfarenhet. mest importerat iofs... Sedan att jag ångrar jag försökte ge tips i tråden är den följd jag känner just nu..Men det är ju en annan femma det.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

DVDHUSET
Member

75 Posts

Posted - 2006/05/23 :  12:23:36  Show Profile  Visit DVDHUSET's Homepage Send DVDHUSET a Private Message
Min håll i.....
Jag har en dröplig historia att berätta...
Måste bara hitta den på nätet först.....
Men vad du gör.....köp inte under dessa omständigheter....
Mvh
Mathias

En parasit överlever inte utan sin värd.
Go to Top of Page

DVDHUSET
Member

75 Posts

Posted - 2006/05/23 :  13:30:53  Show Profile  Visit DVDHUSET's Homepage Send DVDHUSET a Private Message
Nu fick jag äntligen länken....
Läs först denna.
http://www.p-p-p-powerbook.com/files/thepowerbook.pdf
Sedan kolla bilderna på:
http://www.p-p-p-powerbook.com

En parasit överlever inte utan sin värd.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/05/23 :  15:51:12  Show Profile Send ljud a Private Message
Otroligt kul läsning! Man vill ju veta slutet, bara.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/23 :  16:20:12  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
dvdhuset,

Sanslöst :-)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2006/05/23 :  17:39:37  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Ja jag sa ju att escrow är dumt och inget jag skulle orka hålla på med som säljare


Edited by - Mikael2 on 2006/05/23 17:41:21
Go to Top of Page

DVDHUSET
Member

75 Posts

Posted - 2006/05/23 :  17:59:18  Show Profile  Visit DVDHUSET's Homepage Send DVDHUSET a Private Message
Ja visst är det en kul story....
Den är så "jevla" bra att jag lägger in den på off topic.

En parasit överlever inte utan sin värd.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/23 :  19:45:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
He he he

Den var bra

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/23 :  23:15:41  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Ljud,

slutet är väl att "köparen" aldrig hörde av sig igen. Han som skulle blåsa blev blåst (betalade ju en hel del skatt/tull)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

DVDHUSET
Member

75 Posts

Posted - 2006/05/24 :  09:04:07  Show Profile  Visit DVDHUSET's Homepage Send DVDHUSET a Private Message
Det "Ljud" menar är att det vore riktigt kul om lirarn hörde av sig eller att det skulle finnas bild bevis när
psyket öppnade lådan....

Jag skulle personligen ge en riktig stort belopp för att få se facet på lirarn när han öppnade...
Hahahahahahahaahahahahhaah.............

By the way....kolla in http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51177

En parasit överlever inte utan sin värd.
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/05/24 :  13:16:57  Show Profile Send kris69 a Private Message
Fantastisk berättelse. Detta reportaget borde få något slags pris.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/05/24 :  13:26:09  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag tycker också att berättelsen var "rolig" MEN...
jag gillade inte slutet.

Är det rätt att begå brott på samma sätt som det köparen tänkte göra?
D.v.s. bedrägeri.
Vart går gränsen?
Mord för ett mord?

Jag tycker det är attt sjunka till samma nivå som bedragaren.
Och det kan aldrig vara bra!

Mina 5 öre ang. P p p powerbook.



Mvh Magnus Eriksson

Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/05/24 :  13:35:18  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Då tar vi och återgår till topic tack!

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000