HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hifi butik som inte vill sälja hifiprodukter...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Prism
Member

160 Posts

Posted - 2006/05/19 :  23:28:27  Show Profile Send Prism a Private Message
Jag blev väldigt förvånad idag när jag idag ringde till en känd hifibutik i GBG området och fick ett lustigt bemötande....

- (Jag) hej hörde att ni har ett ex. av produkt xxxxxxx hemma, har ni den kvar?
- (säljare) Vi har aldrig haft en sådan produkt någonsin hemma, vartifrån har du hört att vi har en sådan hemma? Produkten du tänker på heter yyyyyy.
- (J) jag förstår, har ni en sådan hemma?
- (S) jag det har vi.
- (J) vilket skick är den i och vilket pris hade ni tänkt för den?
- (S) Som ny (beg.), pris xxx.

Här ställer jag flera frågor om produkten och säljare svara med korta svar.

- (J) Det låter bra, nu är det så att jag åker till GBG med jämna mellanrum och vilket som kommer att ske förmodligen i nästa vecka och kommer då att åka förbi för att lyssna på den.

- (S) Du! Dom som köper dessa produkter kommer inte för att lyssna utan dom fundera på hur dom ska transportera hem den. Dom kunderna vet vad det är för produkt och vet vad den går för.

- (J) Så du menar att era kunder inte provlyssnar produkterna som kostar en bit över 50.000kr innan köp, inte heller tittar på dom för att bedömma skicket efter som ni säljer begagnade produkter? Jag kan gissa vad den går för då jag har den mindre modell själv hemma!

- (S)Eftersom den väger mycket så är det inget jag tar fram för en demovisning. Sedan så kommer det att låta helt annorlunda hemma hos dig efter som du har andra förutsättningar.

- (J) Att det kommer låta annorlunda hemma hos mig är väl självklart men jag köper inget speciellt om det är begagnat olyssnat, att transportera hem den 50mil och upptäcka att den är trasig är inget man vill göra. Sedan så vill jag se skicket på den.

- (s) Jo det är klart det händer väl att några kunder vill lyssna....

Här försökte säljaren förklara sitt tidigare svar men en en massa konstiga bortförklaringar och jag avslutade samtalet där efter.'

Gissa om jag tappade sugen på handla och speciellt hos dom. Nu kan säljare ha haft en dålig dag men det kostade honom en kund!

Jag har jag svårt att tro att han bara säljer hela system för enligt honom så är det ingen idé att demonstrera en produkt om man inte har exakt samma förutsättningar som kunden. Då kan man fundera på varför dom har demorum eller tar alla kunder med sig sin anläggning till butiken (fast då blir inte förutsättningar ändå samma då rummen är olika)? Jag brukar inte göra det.

Märkligt agerande måste jag säga.




Edited by - Prism on 2006/05/19 23:31:32

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/05/19 :  23:39:54  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Han måste ha haft en dålig dag, eller ev, hans hustru :-)
Ingen handlare aggerar normalt på det viset,för då hade han inte funnits kvar.
Låter helt otroligt i mina öron!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/05/20 :  00:02:47  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Ja, ibland är man som kund allena till besvär. Har tyvärr fått liknande bemötande. Men, men... De kan säkert vakna på fel sida - som en annan.
M
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/05/20 :  00:37:41  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Känner igen beteendet hos en del hifi-handlare, av någon anledning oftast i sthlm, vill inte dra alla över en kam dock, men skärpning på dem! Jag har effektivt använt word of mouth och inte till dessas favör... Man får ibland bättre bemötande på OnOff - även om kunnandet där inte alltid är på topp..

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/05/20 :  00:52:58  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Den säljaren hade glömt att kunden är KUNG !!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Prism
Member

160 Posts

Posted - 2006/05/20 :  01:24:55  Show Profile Send Prism a Private Message
Det lustiga är att när jag söker på nätet så stämmer inte säljarens uppgifter varken när det gäller modellbenämningen eller specifikationen som han gav till mig.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/05/20 :  01:44:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Skumt, det låter som en riktigt dålig dag, innan första koppen kaffe.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2006/05/20 :  10:31:22  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Tråkigt!

Jag har märkt samma sak hos vissa handlare här i Malmö fast då har det gällt billigare grejor men ändå i dom "seriösare" handlarna. Har blivigt förvånad över hur dåligt med hjälp man får när man ligger i en lägre prisklass än vad du beskriver. Konstigt att dom inte e rädda om sinna kunder vilken prisklass man än ligger i, spec. i ditt fall. Är ju knappast någon "Svensson" produkt du tänkt handla. Jag menar att om nu jag fått dåligt bemötande varför skulle jag då går dit igen när det e dax att uppgradera och gäller mer pengar?

Kanske blev lite OT... Var bara tvungen och skriva av mig lite.

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2006/05/20 :  10:35:17  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Lägger till att många säger man har en dålig dag mm., tycker inte det är en bra bortförklaring, för är man i den branchen med kundkontakt och försäljning etc. och inte fixar det då tycker jag inte man skall vara där! Visst alla kan ha en dålig dag men om någon ringer och är intresserad av en produkt för 50 lock så borde man väl ändå spela trevlig iaf.? Eller?

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

Prism
Member

160 Posts

Posted - 2006/05/20 :  11:23:12  Show Profile Send Prism a Private Message
Håller med dig Henrik, har man en dålig dag så hade det varit bättre att han bara svarade kort på mina frågor och inte kommenterat något för övrigt då hade jag säkert tagit en sväng förbi butiken och då hade han haft stora möjligheter att sälja på mig produkten efter som jag visade ett solklart intresse för den.

Om han tycker att den är jobbig att bära på så kanske ett rullbord vore en lösning för enklare affärer...





Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/05/20 :  11:31:26  Show Profile Send Saro a Private Message
För tung för att ställa i ordning? var han med i skhh? (sveriges klenaste hifi handlare)

Seriöst. Skulle någon hifihandlare bemöta mig på det sättet så skulle jag nog aldrig sätta min fot i butiken igen.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/20 :  11:32:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag hade viftat med Visa kortet framför näsan på han o sagt Hej Då !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/05/20 :  11:37:21  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Som ägare till ett par butiker(ej hifi då) så måste jag säga att man kan ha hemska dagar ibland.
Men att vara rent av otrevlig mot mina kunder är för mig något helt främmande.
Det är bara att trycka ner sitt dåliga humör till man kommer hem till hustrun

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2006/05/20 :  15:44:13  Show Profile Send Jonas a Private Message
Jonas, är du sur på någon och vill hänga ut dem offentligt så välj ett annat forum för vi funkar inte på det viset vilket du borde veta eftersom du varit med oss sedan 2002... /Pac

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/05/20 :  15:50:45  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message

Tack reel för att du hjälper till. Jag tar bort dina quotes för att inte uthängningen skall stå kvar./Pac

Att på detta vis lämna ut en butik samt en privatperson är ganska så lågt tycker jag.
Ta det direkt med butiken/personen ifråga istället,det är mer korrekt tycket jag.

edit: Även skaparen av topic hade god smak nog att inte lämna ut butik eller person.
Något att beakta kanske?



"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - reeltoreel on 2006/05/20 15:53:47
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/05/20 :  15:57:01  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
§.9.3 Påhopp - företag
Att skriva om ett företag eller organisation i nedsättande
ordalag tolereras inte, oavsett om det är en sponsor till
HiFiForum.nu eller ej. HiFiForum.nu skall till exempel inte
blandas in som en del av en förhandling eller tvist
mellan enskilda personer och butiker.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/05/20 :  16:19:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Reel, helt rätt. Här skall vi inte hoppa på/hänga ut någon. Vi är ingen skampåle vare sig för företag eller privatpersoner. Alla har rätt till en dålig dag utan att behöva bli uthängda hos oss.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2006/05/23 :  08:41:53  Show Profile Send Jonas a Private Message
quote:
Jonas, är du sur på någon och vill hänga ut dem offentligt så välj ett annat forum för vi funkar inte på det viset vilket du borde veta eftersom du varit med oss sedan 2002... /Pac

Sorry, tänkte mig väl inte riktigt för. Kan väl tycka att sanningen ligger någonstans mittemellan dock, man borde ju få dela med sig även av negativa erfarenheter men jag tänker inte ifrågasätta ditt modererande Pac. Skärper mig till nästa gång!

MVH J

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/05/23 :  14:16:27  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Jag har faktiskt blivit utslängd från en hifibutik en gång. Jag hann nätt å jämt säga att jag var mycket intresserad av å lyssna å med stor sannolikhet köpa en specifik förstärkare men säljaren bad både ovänligt å bestämt att jag omedelbart skulle lämna butiken annars så.....Hade väl fel klädsel. Jag kom direkt från en fisketur så jag var ju inte direkt finklädd men ändå inte skitig. Det var ingen exlusiv hifibutik, mer säger jag inte...

Nästa gång jag besökte denna stad i södra Sverige så fanns inte butiken längre å man kan ju förstå varför. Dock har den återuppstått under samma namn men andra ägare för jag besökte den i somras å sa att jag ville fördriva tiden lite i väntan på ett tåg å det var helt OK.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/05/23 :  16:57:49  Show Profile Send jerico a Private Message
Trevligt bemötande och demo av fina prylar är ju det som håller lågan tänd för uppdateringar. Blir man behandlad som nått katten släpat in så blir det ju varken eller och då kanske vi missar en frälst själ till. Säljare har ju en stor bit av spridandet av väl ljud. En bra demo kan ju öppna ögonen (eller öronen) på många.

Alla är barn i början och man måste få ställa de dumma frågorna.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Toko
Starting Member

34 Posts

Posted - 2006/05/25 :  18:36:48  Show Profile Send Toko a Private Message
Jag tycker topicskaparens inlägg var gaska harmlöst eftersom han inte angav vilken butik i Bgb-området det rörde sig om. Vill man delge en åsikt i forumet tycker jag att man skall få göra det, oavsett det rör sig om negativ eller positiv kritik. Men eftersom man ej fick veta vilken butik det rörde sig om blir innehållet ganska ointressant eller rent av onödig.
Go to Top of Page

Prism
Member

160 Posts

Posted - 2006/05/26 :  21:13:49  Show Profile Send Prism a Private Message
Toko, välkommen till forumet!

Min främsta tanke med inlägget var att skriva av mig då jag fick en tillfällig temperaturhöjning efter samtalet. Sedan som du har läst så hade mitt inlägg blivit raderat eller redigerat om jag hade skrivit vilken butik det var...


Edited by - Prism on 2006/05/26 21:17:04
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/05/28 :  21:39:12  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
->Krellmaster
quote:
Jag kom direkt från en fisketur så jag var ju inte direkt finklädd men ändå inte skitig.

Dom andra kunderna kanske tyckte det var besvärande med en fiskdoftande herre i sydväst som kladdade på högtalarna?

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2006/06/09 :  11:18:56  Show Profile Send poppen a Private Message
En jordbrukare i en småstad i vårt avlånga land gick in en Hi-Fi handlare och blev utkastad.
Han luktade ladugård och den arogante handlarn betracktade honnom som en okunnig bonnläpp.
Jordbrukaren gick vidare till en annan handlare och köpte sig en stereo för 35 000 kontant.

Hoppas att Hi - Fi handlare lär sig att inte dömma hunden efter håren.

Jordbrukare brukar ha gott ställt och vill de ha något kand de mycket väl handla för stora summor kontant.

Jag vet att denna historia är sann för den andre Hi - Fi handlaren berättade det för mig.

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/06/09 :  11:42:09  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
En polare berättade i morse att han när han var på nere i Stockholm nyligt och fick för sig att gå till en av de större butikerna i stan. Han satte sig ned och lyssnade i ett av de tyngre lyssningsrummen - på blygsam volym. Efter ett tag så kom en säljare in, gick fram till anläggningen medans kompisen satt och lyssnade, stängde av musiken och gick ut igen utan att säga ett enda ord.

Hur reagerar man när man blir utsatt för något sådant? Min polare blev sur och gick utan att säga något.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/06/09 11:42:33
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/06/09 :  12:00:35  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Vilket idiot till försäljare. Försökte han bestraffa den fräcka kund som fingrat på den fiina anläggningen utan lov? Det är ju inte direkt kvantfysik att slå på en stereoanläggning*.

Man måste väl få lyssna i fred utan att ha en säljare bredvid sig som vill ha besked om vad man tycker? Grymt stressande, tycker jag.

---

*Det kan vara en god idé att se till att signal- och högtalarsladdar sitter som dom ska först.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000