HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kantskurna och avmagnetiserade skivor??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/05/20 :  16:08:54  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Samuelrönnqwist:

Har eg inte med tråden att göra, men jag upplevde 1090 låta bättre uppåt, men 208 bättre nedåt.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/05/20 :  16:29:55  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
HiFi Consult. Vilka är "Tramsgubbar"?

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/05/20 :  16:52:02  Show Profile Send lindvall a Private Message
En tanke som jag vågar mig på är att det kanske handlar om MDI, Micro Discharge Interference. Det är alltså statisk elektricitet i plasten man tar bort, det har i första hand inte med aluminiumen att göra.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/05/20 :  17:27:59  Show Profile Send esl a Private Message
Jag har mätt upp lägre jitternivåer hos CD mediet efter det att en skiva blivit behandlad med polish samt målad kant.

Förklaringen kan fås av att avläsningssystemet inte bara registrerar 1 och 0 utan när omslaget skall ske.
Togglingen mellan 1 och 0 blir mer exakt och det är samma sak som jitter, alltså tidsbrus.

Om man har re clocking eller fifo gissar jag att ljudskllnaderna blir minimala.
Har man en "vanlig" CD spelare blir skillnaden större.

Har provat på både klockmoddade och icke klockmoddade spelare och det är en förbättring på båda.
Jag och MatsT köpte High Fidelity (på den tiden det fanns en skiva med... inte nu)
Då hade vi tillfälle att direkt jämföra våra skivor, med och utan Pledge.
Det fungerar! Och jag skulle plocka skillnaderna på BT

Det finns massor av trådar här på forumet om detta!

Läs också på MatsT sida där han skriver om vad vi hör för skillnad:
http://user.tninet.se/~vhw129w/mt_audio_design/index.htm
Kolla under TWEAKS

Att fasa kanten är också en väg för ljuset att lättare "försvinna" ut ur skivan för att på så sätt öka kontrasten mellan direkt reflekterat ljus och bakgrundsljus (det är den enda fyskiliska förklaringen jag har idag).

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/05/20 :  17:30:44  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Det som det snackas om bla. är 'föroreningar' i trycket på skivan. Järn, nickel och kobolt.

Läs mer här:http://www.svalander.se/furutech/rd2beskrivning.htm

Recensioner:
http://www.svalander.se/pdf/battreljud2.pdf
http://www.stereotimes.com/acc120402.shtm
http://www.6moons.com/audioreviews/furutech/rd2.html
http://www.6moons.com/audioreviews/furutech/followup.html

Tyska:http://www.svalander.se/furutech/germany_rd2_2005.pdf

Grekiska:http://www.svalander.se/furutech/greece_rd2_2005.pdf

Mvh,
M
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/05/20 :  17:56:30  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Bo:

Trådskaparen efterlyser svar från de som har upplevt vad detta handlar om.

Snabbt kommer det ett gäng "höhö, det va det dummaste jag hört" och så har vi BT-gänget på ingång och så är det precis samma gamla vanliga soppa som vanligt. Skittrist!! Förstör hela forumet. Dessa är tramsgubbarna.

Björn Ola: Bedini stabilizer, klart man har en sån i gömmorna

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2006/05/20 :  18:04:59  Show Profile Send labrat a Private Message
Hifi Consult: Du får inte glömma alla tramspellarna som kommer och påstår att det faktiskt gör hörbar skillnad utan att kunna förklara det!

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/05/20 :  18:06:38  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Finns det ingen möjlighet längre att undvika "saftiga" kommentarer i ett inlägg/topic?
Kan ni som håller på med detta inte träffas privat istället och slå hårt på varanndra tills ni inte orkar mer.
Jag känner att till slut kommer forumet bli så hårt modererat pga av detta att glädjen med det kommer att försvinna.
Så! Snälla kan vi inte försöka så gott vi kan att skärpa oss en smula?
Bara en liten vädjan från en liten deltagare av detta forumet.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/05/20 :  18:08:34  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

jag vet inte var problemet ligger Labrat. Läskunighet? Förmåga eller vilja att förstå?

Mahler skrev:

"Någon med erfarenheter av dylika skivor som kan dela med sig sina erfarenheter.. Goda som dåliga!!"


mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/05/20 :  18:08:40  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
quote:
Fick en reklamskiva från P2 (som LTS delade ut) svarvad, målad och avmagnetiserad av Josef Svalander på gignos-mässan. Norpade två skivor, där den andra var orörd. Har lyssnat på dem från och till sedan dess, och jag kan inte höra ngn skillnad.

Då är det ditt system det är fel på. Jag var på mässan och hörde solklara skillnader. Min flickvän som är totalt ointersserad av HiFi var trots det med. Även för henne var skillnaden på skivorna stor.

Ett renare krispigare ljud med framför allt tystare bakgrund blev resultatet av tweaken.

En besökare hade med sig två identiska skivor. Josef kantskar, avmagnetiserade, målade kanten och tvättade den ena i sin ultraljudstvätt . Den andra var "orörd".

Edited by - Bunkert on 2006/05/20 18:11:55
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/05/20 :  18:44:49  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Bunkert:

Jag var på demon, jag hörde ingen som hellst skillnad ens där. Så det är på mig det är fel på. Eller så har jag en ruskigt ljustät spelare, eller så har den ruskigt fin jitterkorrigering.

Fö verkar det bara vara jag som är tramsgubbe hittils.

Edit:
En annan reflektion, efter en stunds funderande; hur kan man kalla en ljudutrustning för dålig om den är okänslig för statiskt uppladdade och magnetiska skivor? Huruvida de kantskurna? Om man nu leker med tanken att jag hörde korrekt... En sådan konstruktion skulle iaf jag kalla "bra". Eller är jag helt ute och far?

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se

Edited by - Vee-Eight on 2006/05/20 18:49:45
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/05/20 :  19:10:41  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Undvik nu att sabba tråden, "tramspelledebatten" kan vi lämna därhän.
Kom med era erfarenheter UTAN att göra en massa onödiga personangrepp.

Visa RESPEKT för trådskaperens topic.

PGJ

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/05/20 :  19:17:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag hörde också skillnad på kantsvarvning när Lasse på Balance demade.
Jag tog med min älsklings-cd till honom och svarvade till den själv.
Tyvärr tog jag lite för mycket och sabbade sista låten. Efter det har jag inte vågat göra om det.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/05/20 :  19:26:06  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Tyvärr tog jag lite för mycket och sabbade sista låten.


Var det före den sista pilsnern är du förlåten.
Var det efter får du skylla dig själv

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/05/20 :  19:39:38  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Per G. Jag tycker det är viktigt att olika synpunkter och upplevelser kommer fram, utan att man ger någon av företrädarna nedsättande epitet.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/05/20 :  20:08:54  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Per G Jeppson.

Jo, det var det som var min tanke, att undvika att sabba tråden. Samt att ha respekt för trådskaparens inlägg.
Någon debatt i ämnet önskar jag alls inte fast förståelse från moderatorer som måste vara stentrötta på detta lägerbildande förväntar jag mig onekligen.

Bo:

Martin skrev
"haha... 5.1 ljudet 1 oktav djupare.. jo tjenare. Det var det värsta tramset jag har hört."

Där hittade jag namnet "tramspellar" eftersom jag så kraftigt ogillar detta klampande in i frågeställningar med taskig attityd så fort man själv tror sig veta svaret på allt under himlavalvet. Dåligt språk, dålig attityd, dålig respekt för trådskaparen.

Här finns inte två sidor att ta hänsyn till. Här finns en tråd som handlar om ett fenomen och trådskaparen vill ha:

"Någon med erfarenheter av dylika skivor som kan dela med sig sina erfarenheter.. Goda som dåliga!!"

I detta finns farao ingen rättighet att bilda två läger där den ena genast är hånfull. Det förtjänar ingen respekt, har ingen rättmätig plats i denna tråd och vare sig bör eller skall kallas att det finns två "företrädare" på plats där båda skall få utrymme.

Nån j-a ordning får det vara.

mvh

.


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/05/20 :  20:32:53  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Sladd: Dina uttalanden på forumet den senaste tiden är ganska vassa.
Det senaste i dina bravader är denna:"fast förståelse från moderatorer som måste vara stentrötta på detta lägerbildande förväntar jag mig onekligen."
Kan du förklara vad du menar?
Vilken typ av förståelse vill du ha?
Förklara gärna detta.
Jag förväntar mig ett svar! Här eller via pm,välj själv!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/05/20 :  20:34:11  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Nån j-a ordning får det vara.



Precis!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/05/20 :  20:39:26  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
HiF Consult håller med om att det finns inget skäl till att vara hånfull mot människor med annan uppfattning, däremot skall uppfattningarna "ventileras" (jag är försiktigt med terminologin efter korrektion av Pac vid tidigare tillfälle).

Jag befarar att frågeställningen i tråden liksom många andra, inte har något definitivt svar.

Bo Hansson Rauna/Opus3


Bo
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2006/05/20 :  20:44:41  Show Profile Send Bosco a Private Message
Hi Fi Consult: Min kommentar gällde uttalandet som gjordes om 5.1-ljudet. 5.1-ljudet FUNGERAR INTE om det inte från början är bit-perfekt. Det kan liksom inte bli bättre än "rätt".
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/05/20 :  20:46:58  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Pöjkar, nu återgår vi till Mahlers fråga i topicen.

Tramspellar och annat får tas i Offtopic-avdelningen.

PGJ

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/05/20 :  20:48:22  Show Profile
Hi Fi Consult: När man pratar om att en digitalt ihopmixad ljudström som packas upp först efter att den passerat in till en annan apparat tycker jag det är komiskt. På analogt ut vid 2-kanal är det såklart mycket möjligt att det kan bli skillnader. Men att det vid en digital överföring av 5.1/AC3 skulle bli skillnad på lljudet och gå en hel oktav djupare... skulle inte tro det.
Var någonstans skulle denna oktav kodas in i ljudströmmen undrar jag?

edit: Tog bort lite information som var stötande för vissa

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2006/05/20 23:02:37
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2006/05/20 :  21:15:36  Show Profile Send labrat a Private Message
(Eftersom vissa uppenbarligen tog väldigt illa upp av mitt inlägg vill jag bara avsluta tramspelle-diskussionen genom att meddela att mitt inlägg var av det ironiska slaget riktat åt Hificonsult som kallade alla som ifrågasatte avmagnetiseringen för tramspellar. Min högst personliga åsikt är att varesig de som hör skillnad eller inte hör skillnad är tramspellar! ;)
Ber så hemskt mycket om ursäkt för detta fasansfulla påhopp! (Måste detta hifi vara en lek på dödligt allvar?))

Kan då också infoga att jag själv inte har någon större erfarenhet av avmagnetisering. Har dock provat måla kanterna på några skivor och märkte absolut ingen som helst skiva.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/05/20 :  21:24:33  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Eftersom vissa uppenbarligen tog väldigt illa upp av mitt inlägg


Ja inte jag i alla fall.
Vilket inlägg menar du att någon skulle ha tagit illa vid sig av?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/05/20 :  21:30:37  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Martin:

Ok. Eftersom du anser dig ha rätt i sak(och jag har ej ifrågasatt innehållet i din invändning) så kan du alltså bete dig på vilket sätt du vill?

Bo:

Mahler frågar inte efter ett definitivt svar eller ett utlåtande från någon sorts majoritet eller enligt några vetenskapliga eller ovetenskapliga modeller. Han vill ha synpunkter från de som testat själva.

Alltså är det ej aktuellt att föra in en massa sidor, dela upp i läger, ta hänsyn till andras tyckande. ( i alla fall inte så länge de beter sig hänsynslöst i sin egen gudomliga visdom)

Labrat:

Nä, inte farao var det så farligt. Men det som kan göra en skogstokig på forumet just nu är just vartåt det glidit. Varenda tråd skall prompt innehålla två sidor och omvandlas till BT - rätt - eller - fel.... och man märker inte i allt detta hur vanligt det blivit.

reeltoreel:

"bravader"?
Vad i frågeställningen om lägerbildning förstår du inte? Du får gärna ta det på PM om du har lust. Du måste ha missat senaste tidens turbulens angående blindtest och ormoljesnack.
"Vassa"?? Jo, jag kan ta bort j-a om du tyckte det var vasst. Onödigt att svära. Du har rätt i att man gott kan ha bättre hyfs i samtalstonen till varandra. det är en del av varför jag invänder i denna tråd.

Nu skall jag titta på botox- förlåt - carola

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000