HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fattas frekvenser hemma hos mig...?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/05/30 :  14:34:10  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag har sedan ett halvår haft lyckan att flytta till hus från lägenhet vilket medfört att jag fått en helt eget musikrum att disponera. Precis vad jag alltid drömt om.

Dock är rummet relativt litet och befinner sig i ett runt burspråk vilket gjort formen på rummet lite speciellt. Jag har högtalarna i burspråket vilket gör att de inte har sido/bakre väggar i klassisk mening.

Så till mitt problem, under detta halvår har jag hunnit flytta högtalarna längs olika väggar och hamnat där jag är nu där det låter bäst "hittills". Men i återgivningen saknas lite "knuff" i övre basregistren, känns som om det är ett frekvens"hål". Däremot är det en himla knuff i basen när den letar sig ner i de riktigt djupa registrena. Låter lite som om man har stativare med en sub.

Vad göra? Med rummet? Med högtalarna? Lyssningsposition? Var börja? Som det känns nu så flyttar jag runt på måfå men kommer inte någonstans.

Min anläggningstråd

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/05/30 :  15:29:25  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Du har det vanligaste problem som vi har här på forumet. Det beror på stående vågor i ditt rum där du har förstärkningar av vissa frekvenser och utsläckning av andra (mer om varför finns i kokboken).
Två saker löser problemet:
annan placering av högtalarna
dämpning av rummet

Tyvärr finns det ingen väg runt detta hur man försöker undvika just de här två.

Börja med placering av högtalarna. Gör det systematiskt. Följ instruktionerna i kokboken. Tyvärr måste du nog testa flera olika väggar. Fintrimma med tumstock och snöre.

kuddar
spikes
kablar
ger bara minimala förändringar så där skall du inte arbeta först.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/30 :  15:43:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Två saker löser problemet:



Den tredje som Micke glömde () är att du kan flytta din lyssningsposition fram/back så påverkar det var dipar/peakar kommer.
fast du kanske inte kan flytta så mycket ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2006/05/30 :  15:48:36  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Det fjärde är att även höjden på lyssningspositionen har stor(ja stor!)betydelse något som jag själv har fått erfara.
Läs under mitt system

Bränn ut ett frekvenssvep o spela upp o spring runt som en liten fåne o lyssna(man känner sig jättenördig)i rummmet o se vad som händer med tonerna!

Lycka till!!!!

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/05/30 :  16:14:40  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Lyssningspositionen påverkar ganska mycket hur mycket av den ovan beskrivna låga basen dominerar, hamnar jag för nära bakväggen så blir det mycket av den varan, men midbasen tycks ändå inte komma fram med att flytta högtalarna eller lyssningspositionen fram och tillbaka, det är det som är lite mystiskt...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/05/30 :  17:04:43  Show Profile Send jerico a Private Message
Kan du "rita och berätta" lite så vi får lite mått osv att gå på.

Sedan om du får lite förslag så kan du ju fundera på om något av dom är genomförbart. Inget kul att fylla sitt rum med diverse bara för att det ska låta bra men det ser ut som hrmmmmmm (tar vi inte här).

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000