HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Artikel om datorn som transport
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/05/19 :  01:41:53  Show Profile Send Buggsson a Private Message
En artikel som handlar om för och nackdelar med olika lösningar för att använda dator som transport:

http://www.positive-feedback.com/Issue22/nugent.htm

J. Ullberg

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/05/19 :  09:44:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En streamer typ Squeezebox innehåller en buffert och borde ha förutsättningar för att få bukt med jittret. Ett trådlöst nätverk borde inte hindra väl-ljud.
Den här tekniken börjar väl användas i cd-spelare också? Meridian använder väl en cdrom som transport som fyller på en buffert i cd-spelaren.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/19 :  12:37:26  Show Profile Send CC a Private Message
Intressant! Ska läsa igenom lite nogrannare senare idag!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2006/05/19 :  16:33:28  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Mycket bra artikel. Problemet är att steget att byta från CD till dator är ganska stort.
Först skall man rippa in sin skivsamling, och det tar ganska lång tid.
Så skall man ha plats på hårddisken för dem (en hårddisk är antingen ny eller full).
Man vill förståss inte riskera att göra om rippningen pga hårddiskkrash/virus etc, så en till hårddisk (gärna extern) behövs för backup.
Man vill kunna hantera datorn och musiken från lyssningsplats, så helst vill man ha en liten helt tyst dator där. Självklart behöver man ha en riktigt bra DAC, men de är billiga i dagsläget. Om datorn står hyfsat nära förstärkaren så man man köra ett externt ljudkort med bra DAC i som man ställer vid förstärkaren, eller så kör man med förstärkarens inbyggda och drar digitalkabel från datorn.

Pengamässigt är det inte en jättegrej, även om man kan lägga 10kkr för inköp av lämplig utrustning (inklusive tyst dator). Arbetsmässigt kräver det dock ganska stor insats att ta klivet över och jag tror att detta är det som stoppar många.
Jag har långsamt börjat förbereda för övergång till dator som huvudsaklig source, men gissar att övergången kommer att ta ett helt år för min del.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/05/19 :  17:03:07  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
För mig gick det snabbt.
Jag satte mig på kontoret en regnig söndag och rippade skivor på två datorer samtidigt med hjälp av iTunes.
Det blev en del springande mellan datorerna men så fick jag lite motion på köpet.
Sedan förde jag över filerna till min lösa hårddisk. Klart på en dag.

4200 låtar har jag för närvarande i Apple Lossless-format.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2006/05/19 17:05:06
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2006/05/19 :  17:14:35  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Jag upplevde inte heller rippningen som ett så stort moment. Jag har lagt över lite drygt 600 skivor till FLAC (och även till något komprimerat ipod-format) och jag använde 3 datorer. Det tog visserligen ett par kvällar men nu ligger allt inne. Jag kör trådlöst från datorn med hjälp av en Squeezebox och sedan från den till en Benchmark DAC1 in till försteget. Fungerar i mitt tycke väldigt bra. Jag är mer nöjd med ljudet nu än vad jag var när jag använde en Primare D30.2 som källa.


SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2006/05/21 :  14:06:06  Show Profile Send aolite a Private Message
Hänger inte riktigt med i vad han skriver under punkt 1(iövrigt väldigt intressant artikel). Pits in the CD:
"When CDs are created, the master has jitter in the pits, and the manufacturing process that fabricates the duplicates creates even more jitter. This is easy to verify. If you rewrite the CD on a CDROM with a good CD writer, the duplicate will usually sound significantly better than the original."

Låter en skiva bättre när man lägger till jitter?

Edited by - aolite on 2006/05/21 14:06:43
Go to Top of Page

Prism
Member

160 Posts

Posted - 2006/05/21 :  15:33:31  Show Profile Send Prism a Private Message
Även jag har lagt över hela CD skivsamlingen på hårddisk, det tog i stort sett hela förra vinterns julledighet c:a 11.000 låtar Det som ännu inte är gjort är vinlysamlingen som jag kommer att ta ännu längre tid men man får väl ta det i omgångar...

Jag tror att det bästa sättet att skicka signalen digital till extern DAC eller förstärkare än att sätta i ett analogt ljudkort i datorn för att undvika störningar från övriga delar i datorn.

Musiken har jag idag på min server som står i ett annat rum och datorn som jag spelar på är kopplad med en nätverkskabel är helt hårddisklös då jag har minneskort istället för hårdisk. Nätdelen är helt utan fläkt så datorn är nu helt knäpptyst. Ljudet går med en optikskabel till förstärkaren.

Köpte även en extern hårddisk för back-up funktion för man vet aldrig vad som kan hända..


Edited by - Prism on 2006/05/21 15:37:35
Go to Top of Page

Prism
Member

160 Posts

Posted - 2006/05/21 :  15:49:06  Show Profile Send Prism a Private Message

Läste lite djupare i artikeln och hittade



6. Optical conversion

Toslink is the worst of the interfaces because the electrical to optical and optical to electrical conversion adds to the jitter. Toslink creates additional stages that the clock must pass through, picking up jitter due to power/ground noise and uncertainty of when the edge (logic change) transitions get detected.


Ska prova coax anslutning istället för optisk....
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/05/21 :  18:19:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Toslink är dålig. Elektrisk överföring har en betydligt större potential. Tyvärr kostar det att göra en bra elektrisk digitalutgång och många fuskar med det. Men skulle den elektriska utgången låta sämre än toslinkutgången, då bör man byta transport eller låta ex.vis Harmony Design fixa till en bättre digitalutgång. Då finns det nämligen mycket att hämta ljudmässigt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/05/22 :  00:38:51  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Är det någon som har koll på hur mkt material som finns på genomsnitts CDn? Tänkte försöka beräkna hur stora HDs jag behöver för att rippa mina CD till ALAC formatet.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/05/22 :  02:12:07  Show Profile
snitta på 450 Mb ungefär.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/05/22 :  08:17:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
80 min = 850 Mb

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/05/22 :  08:34:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Det börjar bli klart intressant med datorbaserad uppspelning. tack för tipset på artikeln. Den blir bra kvällslektyr.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/22 :  12:00:36  Show Profile Send CC a Private Message
en skiva = 850Mb... Då behöver ungefär 600Gb hd då... Plus backup... 1200Gb... Sedan växer skivsamlingen naturligtvis... Det blir nog bäst med dubbla lagringsmängden då, inklusive backup så runt 2400Gb... Ungefär tio 250Gb diskar då... Hm? De blir circus 10.000kr för diskarna... Plus en tyst dator att ha brevid stereon = Minst 10" till?

Summa sumarum: Det blir en del skivor för de pengarna...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/05/22 :  12:27:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Alla skivor är ju inte proppfyllda.
Sedan bör du koda musiken i något losslessformat för att kunna utnyttja id-taggar.
Det är nödvändigt för att hålla reda på filerna i längden. Men då tar ju filerna mindre plats också, filerna brukar hamna på c.a 70% av ursprunglig storlek.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/05/22 :  12:57:34  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Min cd-samling snittar drygt 600 MB per skiva.

Dessutom behöver du inte dimensionera för kommande skivinköp nu, eftersom hårddiskar går att köpa till allt eftersom.

800 skivor * 650 MB * 0,7 = 364 000 MB
Detta får lätt plats på en 400 000 MB-disk (i praktiken mindre än 400 GB) för 2000 kr. En extern 500 GB-disk med plats för annan backup utöver musiken kostar under 3500 kr.

Diskarna byts ut inom 2-5 år (beroende på hur rädd du är för en krasch), men då har lagringskostnaden sjunkit.

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2006/05/22 12:59:13
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/22 :  17:26:57  Show Profile Send CC a Private Message
Vart o kollade priserna på hd. Och visst har de sjunkigt rejält! Fasiken, 500Gb för knappa tretusen! Å 250Gb för under tusenlappen!
Så visst, lagringskostnaden är allt lägre än vad jag uppskattade den till. Och den kommer knappast bli högre...
Och rädsla för en krasch beöver ju inte överdrivas om man har orginalen kvar på cd-skiva! ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/05/22 :  18:27:45  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Hellre köpa ny hårddisk lite tidigare än lägga 300 arbetstimmar (= hur mycket pengar?) på att läsa in samlingen igen. Dessutom händer det ju att skivor blir repade.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/05/22 :  18:34:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En backup-hårddisk är nog klokt.
Självklart fixar man inte en backup genom att låta en kompis kopiera av alltihop eftersom det är olagligt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/22 :  19:16:49  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Absolutlimå rekommenderas backup ...diskar är så billigt idag. Jag kommer över och hjälper dig så att du kan ha din backup på annan lokalisation också (brand/stöldrisk) :-)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2006/05/22 19:19:14
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/05/23 :  00:11:47  Show Profile Send OcA a Private Message
Kör med RAID på diskarna så speglas informationen och man behöver således inte grotta med externa diskar. Bara ett tips!

Tycker ämnet är mycket intressant och jag tror att med rätt utrustning kan det bli ritktigt bra ljud med en dator som källa. Tror dock att jag håller mig till CD'n av rent logistiska och praktiska skäl för tillfället.

Men med ett riktigt proffsljudkort och stora diskar plus en i övrigt bra dator kan det vara ett alternativ. Kör iofs en jäkla massa mp3 från datorn via ett Audigy kort och det låter hyffsat ruttet jämfört med CD'n om man säger så...

Björn-Ola:

Meridian tror jag kör med en DVD-ROM, inte en CD-ROM om det nu råkar vara nån skillnad, men så är det iaf. Buffertminne har de iaf.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/23 :  00:33:12  Show Profile Send CC a Private Message
"Självklart fixar man inte en backup genom att låta en kompis kopiera av alltihop eftersom det är olagligt."

- Åh fa*! Då sket det sig, kaffekoppen, det blir ingen backupkopia för dig... ;-)


"Kör med RAID på diskarna så speglas informationen och man behöver således inte grotta med externa diskar. Bara ett tips!"

- Inte alls fel i sig, men jag skulle nog vilja ha en extern kopia utifall att, ändå... Hängslen o livrem vet du! :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/05/23 :  00:36:07  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Backupdisk enbart i samma låda är inte det smartaste. Stöld, elfel, värme, fukt, fall/stötar etc kan göra att backupen går åt samtidigt som originaldisken.

Retorisk fråga: Vad händer om du råkar radera något och din enda "backup" är RAID?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/23 :  00:56:56  Show Profile Send CC a Private Message
"Retorisk fråga: Vad händer om du råkar radera något och din enda "backup" är RAID?"

- Svär högt, och vrålar till gudarna ett tag! Sedan hoppas man att man har alla sina orginal i hyllan fortfarande! Om de nu inte råkar stå hos polarna? ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/05/23 :  11:08:21  Show Profile Send OcA a Private Message
Jag fick inte intrycket att man skulle kasta alla sina originalskivor bara för att man rippat ner dem på datorn. Går det åt h-e med en disk får man väl bita i det sura äpplet och göra om alltihopa från början...

Tar du bort något från en RAID-disk försvinner det ju från speglingen givetvis. Det säkraste och bästa är kanske att köra all musik på en server och sedan stream över trådlöst till en tyst maskin vid stereon, precis som någon ovan har gjort.

På tal om kraschade diskar så har det aldrig hänt mig i min 12-åriga datakarriär. Varken på jobbet eller hemma. Köp kvalitet från början och ha inte internet och onödiga program på maskinen så går det utmärkt. Då håller de riktigt länge. Se dessutom till att ha ordentlig ventilation, alternativt vattenkylning i maskinen så håller sig diskarna svala. Det är oftast överhettening/dålig ventilation som knäcker en disk, inte att den är gammal. Använd också program för att serva diskarna, typ Norton Disc Doctor. En dator är som en bil. Får den inte service och underhåll så rasar den.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000