HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur gör man en aktiv skärm?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/05/18 :  23:39:57  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Har ett par kablar hemma för provlyssning.

Synergistic Research Signature Ten



och Audioquest Panther



Båda kablarna har en aktiv skärm. Sign ten genom att kopplas till väggen via en transformator. Panther har ett batteri på själva kabeln.

Jag har material hemma för att göra signalkabel silverflätor.

Tänkte att det skulle vara spännande och kul att testa knåpa ihop en aktiv skärm all by my self.

Varför? =

Men hur gör jag?

Vilket material behövs, och hur kombineras dessa komponenter?

Nån som vet?

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/05/19 :  00:19:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
Såvitt jag förstått så är det bara att spänningsssätta dielektrikat (plus på ena sidan, minus på andra).
Om jag inte blandat ihop dessa kablar med några andra så är teorin att man genom att spänningsätta dielektrikat (isolationsmaterialet) polariserar det, tydligen ska ljudet bli bättre.Gissningsvis så måste man väl sätta något ledande material på bägge sidorna (folie?)

Vad som är "rätt" sätt att göra det på går inte säga eftersom det inte finns någon teknisk förklaring på hur det är tänkt att fungera.
SÅ det är bara att experimentera...
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/05/19 :  08:17:52  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Så du menar att strömmen går "runt runt" genom t.ex. skärmen på utsidan och en kabel på insidan?

i en Interconnectkabel är ju skärmen ansluten i sändarsidan. Det kan väl inte gälla här då?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/05/19 :  08:45:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nej, såvitt jag minns (efter vad jag läste i någon hifi-tidning) går det inte någon ström alls genom skärmen (förutom läckströmmen då, men det lär vara femtoampere eller nått i den stilen).
Det är en ren "fälteffekt", spänningsskillnaden genererar ett elektriskt fält som polariserar materialet.

Återigen, det är "teorin". Problemet är att fältet i det här fallet är så svagt att det är svårt att se att det skulle kunna polarisera något alls, allra minst en plastmaterial (som inte har någon naturlig "riktning"). Alltså är det svårt designa efter någna "ingenjörsmässig" principer.


Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/05/19 :  08:57:00  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Ska man kanske trycka dit nån liten kondning oxå,eller det räcker med tex enbart ett 9-volts batteri...?

Jag tänker på nätkablar,om man skulle testa göra en ölflex aktiv i skärmen.....Går det tro?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000