HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Paket för 10 000:-
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/11/09 :  23:34:52  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
En kompis har funderingar på att byta ut sin compact stereo från On off mot något lite bättre. Kan tänka sig lägga ut ung 10 tusen.
Jag har lovat att hjälpa till lite, så frågan är vad ska han köpa.

Min tanke är en Beg. Linn Classic, sett någon som kostat runt 7000:-, en spelglad liten rackare(testlyssnat en) som tar lite plats och låter faktiskt bra. Om än den har sina svagheter så kommer han inte att märka dem.

Vad får man för beg. högtalare för runt 3000:- som låter hyffsat?

Något annat förslag på CD - Stärkare + högtalare?

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/09 :  23:52:51  Show Profile Send yalpa a Private Message
Inte mycket som är värdigt att hänga på en classik...den går dock att få billigare, 6000 är ett rimligare pris. Om han kan sträcka sig lite till (för det måste han...) då finns det för 5-6000 en hel del roliga lådor, antingen stativ eller golvare.
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/10 :  00:04:05  Show Profile Send svensson a Private Message
Man får ju tyvärr inte så mycket för dom pengarna
men en Classic med Dynaudio Audience 42 ska nog fungera.
Såg att 42:an gjorde rent hus i senaste H&M dessutom...

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/11/10 :  01:33:33  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag sålde ju själv mina Audiovector C2:or för 4000:-, de var ganska bra ändå för pengarna. Om man kan få en classik och ett par sådana så vore det ju inte helt fel.

*** Luleå Hockey ***
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/11/10 :  03:43:09  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej mangew!
Jag skulle rekommendera Linn Classik till din polare om han inte vill expandera anläggningen allt för mycket. Den är lite oflexibel. Den har också sina begränsningar, särskilt förstärkardelen. Dynaudio kan vara lite elaka i impedansen. Nej, då är högtalare från Linn, Royd, JPW bättre lämpade. Dom tillhör lite samma skola vad gäller ljudideal.
Jag tror att en begad Classik kostar runt 10kkr om man vill ha dom nyare med bättre cd och med inbygd tuner. Nypris: 16kkr.
Jag vet inte var din kompis bor.
Men han bör nog söka sig till en Linnhandlare om han vill köpa beg Classik. Det finns alltid anledning att hålla sig till hemmaverkstaden. Den blir kanske dyrare men då blir också inbytesvärdet bättre. Linn sjunker ej så fort i pris (hos handlarna). Till skillnad från vissa andra märken. Och begade Linnhögtalare finns det gott om. Vad gäller fullbredds cd och förstärkare kan Cambridge eller Arcams produkter vara ett alternativ till Classiken. Ett jättelyft hursomhelst.
Mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2002/11/10 :  05:01:52  Show Profile Send niklas a Private Message
Hej!
Jag tycker inte alls att Din kompis skall köpa en Linn Classik. Det optimala måste väl vara att köpa separata delar, helst begagnat för att få ner priserna. Förutom att han antagligen får bättre ljud, finns ju möjligheten att uppgradera. Man blir väldigt låst av en Linn Classik.

Mvh Niklas

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2002/11/10 :  10:10:04  Show Profile Send n0p a Private Message
Niklas>> Även om man nog mot förmomdan skulle tröttna på classiken så tror jag inte att de är något större problem att hitta spekulanter/användningsområden. Sen som sagt, andrahandsvärdet är högt.

Men jag tror inte du kommer hitta någon av de nyare classik under 10 000:-

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2002/11/10 :  12:07:01  Show Profile Send Jonas a Private Message
Ett par begagnade AE (Acoustic Energy) 109 högtalare är en bra början. Borde gå att hitta för ca 3000:-. Sedan kan man ju hänga dem på en Classik eller något annat, varför inte nåt från Arcam eller Cambridge som nån föreslog ovan? Borde gå att hitta rätt mycket kul även om jag inte har jättekoll på prisklassen.

MVH

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

knasen
Starting Member

29 Posts

Posted - 2002/11/12 :  15:14:27  Show Profile Send knasen a Private Message
Jag har ett par Audio Pro Black Diamond till salu för 3000:-
/ Jens, icq; 128816164,mail; knasen29@passagen.se.
quote:
Originally posted by mangew

En kompis har funderingar på att byta ut sin compact stereo från On off mot något lite bättre. Kan tänka sig lägga ut ung 10 tusen.
Jag har lovat att hjälpa till lite, så frågan är vad ska han köpa.

Min tanke är en Beg. Linn Classic, sett någon som kostat runt 7000:-, en spelglad liten rackare(testlyssnat en) som tar lite plats och låter faktiskt bra. Om än den har sina svagheter så kommer han inte att märka dem.

Vad får man för beg. högtalare för runt 3000:- som låter hyffsat?

Något annat förslag på CD - Stärkare + högtalare?

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/11/12 :  15:50:08  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by brumel

Hej mangew!
Jag skulle rekommendera Linn Classik till din polare om han inte vill expandera anläggningen allt för mycket. Den är lite oflexibel. Den har också sina begränsningar, särskilt förstärkardelen. Dynaudio kan vara lite elaka i impedansen. Nej, då är högtalare från Linn, Royd, JPW bättre lämpade. Dom tillhör lite samma skola vad gäller ljudideal.
Jag tror att en begad Classik kostar runt 10kkr om man vill ha dom nyare med bättre cd och med inbygd tuner. Nypris: 16kkr.
Jag vet inte var din kompis bor.
Men han bör nog söka sig till en Linnhandlare om han vill köpa beg Classik. Det finns alltid anledning att hålla sig till hemmaverkstaden. Den blir kanske dyrare men då blir också inbytesvärdet bättre. Linn sjunker ej så fort i pris (hos handlarna). Till skillnad från vissa andra märken. Och begade Linnhögtalare finns det gott om. Vad gäller fullbredds cd och förstärkare kan Cambridge eller Arcams produkter vara ett alternativ till Classiken. Ett jättelyft hursomhelst.
Mvh Johan

Har jag missat något ,eller? Trodde att han skulle ha en fullständig stereo för 10 000:-MvhKristofer
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/11/12 :  16:13:55  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Han ska ha fullständig stereo, har ett alternativ på en Linn classik, om man hittar en för runt 7(som jag tidigare sett)

Eller så är ett alternativ som jag har funderat på sista dagarna att han får överta min egen Cambridge A500 förstärkare (jag använder den som försteg men letar själv ett sådant), och så letar man efter en Cambridge CD och kanske Hififorumets högtalare som är under utveckling kan vara nåt. Då borde man hamna runt 10 000:- och det skulle jag tro låter väl så bra som något annat.

Högtalarbiten är tror jag det svåraste, att hitta ett par bra för rätt peng. Cambridge combo, eller Linn Classik är nog båda bra för dessa pengar.

*** Luleå Hockey ***
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/12 :  16:45:12  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Det borde finnas en hel del grejer i den prisklassen på begagnatmarknaden som är ofantligt mycket bättre än en genomsnittlig OnOff-stereo, särskilt när det gäller högtalare. Mitt råd blir det gamla vanliga: köp vilket begagnat skräp som helst, det borde i alla fall inte bli sämre. Själv har jag en Classik som jag är nöjd med. Den är snygg som f-n, låter trevligt och har många bra funktioner. Vill man spela riktigt högt och/eller har tungdrivna högtalare orkar den inte riktigt med dock.

När det gäller högtalarna, vill han ha golvare eller stativare?
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/12 :  17:04:45  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:
Originally posted by Magnuz

Det borde finnas en hel del grejer i den prisklassen på begagnatmarknaden som är ofantligt mycket bättre än en genomsnittlig OnOff-stereo, särskilt när det gäller högtalare. Mitt råd blir det gamla vanliga: köp vilket begagnat skräp som helst, det borde i alla fall inte bli sämre. Själv har jag en Classik som jag är nöjd med. Den är snygg som f-n, låter trevligt och har många bra funktioner. Vill man spela riktigt högt och/eller har tungdrivna högtalare orkar den inte riktigt med dock.

När det gäller högtalarna, vill han ha golvare eller stativare?

du har inte funderat på att biampa, finns ett trevligt AV5105 på hifimagasinet, 2x100W, den borde orka driva basar så har du classiken till diskanter?
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2002/11/12 :  18:20:05  Show Profile Send Siffernisse a Private Message

[/quote]

du har inte funderat på att biampa, finns ett trevligt AV5105 på hifimagasinet, 2x100W, den borde orka driva basar så har du classiken till diskanter?
[/quote]

Humm...bästa steget på diskanten..Tack!
Annars finns ju oftast någon LK100 till salu, och de ligger kring 4000kr.
Classiken är det KLART bästa köpet i de lägra prisklasserna, och den spöar ju som sagt också dyrare prylar.

mvh/
siffernisse
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000