HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Önskar lite feedback ang förstärkarbyte
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kimson
Member

50 Posts

Posted - 2006/05/11 :  13:04:53  Show Profile Send kimson a Private Message
Hej på er!

Har mest läst, och försökt lära mig av alla er duktiga hifimänniskor här på forumet. Nu hoppas jag på lite hjälp.

Inom några månader tänker jag fullfölja min nyligen påbörjade uppgradering med ett förstärkarbyte. Jag har nu en Denon PMA-S10 MK II, någon som är bekant med denna? Undrar lite vad man kan begära för den, är naturligtvis i "mint condition".

Och om någon har några bra tips på en bra ersättare för ca 20-30 000 kr, kan även tänka mig en något år begagnad.
Min övriga utrustning: Dali Euphonia MS4 samt en Marantz SA-15 S1.

mvh
Kim

Min anläggning:
Dali Epicon 6 - MBL C51 - Chord 2qute - Bluesound node 2i - div kablar

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/05/11 :  13:14:52  Show Profile Send Blue a Private Message
Du skulle ju kunna testa den matchande Marantz-stärkaren, PM 15, eller vad den heter? Eller det kanske känns "under kill"? I så fall finns ju även en storebror med liknande utseende. Kan bli snyggt på hyllan om inte annat!

Din Denon-stärkare är riktigt cool i mitt tycke, men vet inte riktigt vad du kan få för den.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/05/11 :  13:16:33  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Välkommen till forumet!

Denon PMA-S10 MK II har jag haft och det är en riktigt bra (och dessutom snygg) förstärkare. Nypriset låg väl på 15-16 000:- och jag tror du kan få ut 5-6000:- för den. Testa för guds skull att sälja till Danmark på www.hifi4all.dk Jag sålde min till en dansk för 9000:- för ungefär två år sedan och vet att dom fortfarande är populära där
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2006/05/11 :  13:22:56  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Välkommen!

Köp ingenting utan att testa de nya förstärkarna från NuForce.
Att prova kostar ingenting.
http://www.audioprophile.com/products/amps/nuforce.htm

Ring eller maila Patrik på Audioprophile så hjälper han dig, schysst,hjälpsam och ödmjuk "säljare".

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

kimson
Member

50 Posts

Posted - 2006/05/11 :  13:32:58  Show Profile Send kimson a Private Message
Oj, snabba svar här, vad trevligt!

Jag har blivit rekomenderad Hegels nya integrerade H200, men inte hunnit lyssna på den än. Någon som har här?

mvh
Kim

Min anläggning:
Dali Epicon 6 - MBL C51 - Chord 2qute - Bluesound node 2i - div kablar
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/05/11 :  13:36:42  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Vad har du för syfte med din uppgradering? T.ex. är du ute efter "bättre ljud", "annat ljud", mer uteffekt?

Blir lättare att ge råd om du berättar mer om ditt syfte.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7708 Posts

Posted - 2006/05/11 :  13:43:44  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Generellt så får man väldigt mycket förstärkare för pengarna om man köper begagnat så det skulle jag göra. Samtidigt är det viktigt att som Knoppen säger veta vad vill ha så man inte bara köper nytt utan egentlig anledning. Sen kan det ju vara Ok att man bara vill byta för att det är kul men det påverkar ju medlemmars rådgivning en del.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

kimson
Member

50 Posts

Posted - 2006/05/11 :  13:47:05  Show Profile Send kimson a Private Message
Effekten är inga problem. Jag är ute efter bättre ljud, jag igentligen inte missnöjd, men tror att jag kan få ganska mycket mer ur de högtalarna samt sacd-spelaren jag nu köpt.

Kim

Min anläggning:
Dali Epicon 6 - MBL C51 - Chord 2qute - Bluesound node 2i - div kablar
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/05/11 :  13:51:30  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
...tror att jag kan få ganska mycket mer ur de högtalarna samt sacd-spelaren jag nu köpt
Testa! (Innan du säljer den gamla då.) Det är ju en väldigt bra förstärkare du har nu.

Man brukar ju säga att man inte ska försöka laga något om det inte är trasigt.
Go to Top of Page

kimson
Member

50 Posts

Posted - 2006/05/11 :  13:59:06  Show Profile Send kimson a Private Message
Naturligtvis kommer jag att provlyssna, det var lite därför jag frågar här, om ni har några tips på vad jag borde titta närmare på. Jag är medveten om att jag har en bra förstärkare.

Ledsen att jag inte kan beskriva bättre vad jag är ute efter, men det ger sig väl när jag hunnit ut och provlyssnat lite.

mvh
Kim

Min anläggning:
Dali Epicon 6 - MBL C51 - Chord 2qute - Bluesound node 2i - div kablar
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7708 Posts

Posted - 2006/05/11 :  15:06:27  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Kollade lite bilder på ditt system och då slog det mig:

Jag undrar om du inte egentligen är ute efter lite mer/bättre akustikreglering?? Minska första reflexen skulle vara en lämplig pryl jag skulle börja med att testa, t. ex. med ett draperi eller andra DIY alternativ. SEDAN kan du höra om det var akustik eller slutsteg du ville ha.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2006/05/11 :  15:12:37  Show Profile Send Daniel a Private Message
Nu skall jag vara helt partisk.

Funderar nämligen på att uppgradera från min nuvarande Balanced Audio Tecchnology VK-300x Se till en för och slutstegsvariant från BAT. Så om du vill köpa den integrerade förstärkaren som The Absolute Sound gav Integrated Amlifier of the year utmärkelsen och deras musikredaktör har som referens får du gärna kontakta mig. Förstärkaren har två rör i förstegsdelen (ryska 6H30) och transistorer i utgången. Läs mer här:

http://www.balanced.com/

klicka dig fram till vk-300x. Provlyssning kan ordnas i sthlm.


Annonser är välkomna i vårt säljes forum/Micke

Edited by - Micke Y on 2006/05/11 16:48:12
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2006/05/11 :  15:20:32  Show Profile Send Daniel a Private Message
En test finns här:

http://www.theabsolutesound.com/newsletter/138/bat.htm

min vk-300x är helt svart.
Go to Top of Page

kimson
Member

50 Posts

Posted - 2006/05/11 :  15:21:07  Show Profile Send kimson a Private Message
Akustik biten skall jag också ta tag i. Jag, och min familj, flyttar till en ny lägenhet i juli. En sån där med öppen planlösning, kan nog ställa till en del problem. Innan dess kommer jag hålla mig lugn även med eventuella förstärkarinköp.

mvh
Kim

Min anläggning:
Dali Epicon 6 - MBL C51 - Chord 2qute - Bluesound node 2i - div kablar
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7708 Posts

Posted - 2006/05/12 :  11:18:22  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Kimson

Jag tycker inte du skall hålla dig lugn tills i juli, pröva nu och vinn bra kunskap istället. Med det i bagaget så kan du påverka ditt nya boende med den i bakhuvudet (det kan krävas list att få dit vettiga akustik prylar) och planera för åtgärder i framtiden. Att hänga upp något med tejp i ett par timmar duger oftast alldeles utmärkt för att lära sig effekten av ett och annat.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/05/12 :  14:49:36  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Kimson, jag tror så här:

Denon är erkänt duktiga på att konstruera apparater. Jag har inte hört just din förstärkare, men jag känner inte till dirket misslyckade apparater som Denon har gjort. Jag tror alltså att det är svårt att hitta något som entydligt är en bättre förstärkare (mer transparent ljud), men det GÅR förstås, bara det att skillnaden inte kommer att bli direkt stor. Å andra sidan är det fullt möjligt att hitta något som låter annorlunda än din nuvarande förstärkare. Du bör därför fundera ut vad du egentligen vill ha ut at din stereoanläggning, vad själva syftet med att lyssna på musik är: om du är ute efter återgivning av den inspelade musiken på bäst möjliga vis eller ha en anläggning som "tiltar" ljudet åt ett visst håll såsom du önskar. Du kan även fundera på vad som kommer att hända på om du gör något annat med pengarna du tänker investera; exempelvis lyssningsrummets akustiska egenskaper (kostar bara en bråkdel om man gör mindre åtgärder, men ger ofta väldigt mycket tillbaka), eller om du lägger pengarna på andra ännu bättre högtalare exempelvis, eller om du vill skaffa skoj HD-DVD och tillhörande hembioförstärkare med surroundhögtalare (som även tjejer och barnen brukar uppskatta).

Akta dig för att hamna i "byteskarusellen" bara!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

kimson
Member

50 Posts

Posted - 2006/05/12 :  17:37:46  Show Profile Send kimson a Private Message
Först vill jag tacka för alla kloka råd jag fått här.

Att akustiken är en minst lika viktig faktor som själva utrustningen har jag förstått. Och där kommer jag prova mig fram, och kanske ta dit någon som mäter upp rummet samt kan föreslå bra lösningar. Vet att Ljudmakarn förmedlar sådana tjänster.

Jag tror inte att jag ramlar in i någon byteskarusell, mina förra högtalare, Dali 700, hann bli 14 år. Förstärkaren har jag haft ca 6-7 år.

Som sagt, det var inte något direkt fel på min förra anläggning. Men efter en lägenhetsförsäljning blev det pengar över, och den ljudförbättring jag fått genom den nya sacd-spelaren och framförallt de nya Dali Euphonia högtalarna är makalös. Mitt lite avsomnande musikintresse har fått sig ett explosionsartat uppvaknande.

Detta gör mig naturligtvis nyfiken på vad ett förstärkarbyte skulle kunna ge. Men om det visar sig att det bara blir en marginell förbättring, eller kanske ingen alls, så lägger jag naturligtvis pengarna på något annat.

Kim

Min anläggning:
Dali Epicon 6 - MBL C51 - Chord 2qute - Bluesound node 2i - div kablar
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000