HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Datorn, en nätmarodör...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/05/11 :  10:55:13  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message

...som förpestar vår nätström!

Finns säkert nån tråd om det annanvärtes, men är för lat för att söka rätt på den/dom.

Jag var medveten om att nätdelar och apparater kan skräpa ned strömmen i huset, men igår kväll gjorde jag en otäck upptäckt:

Satt i godan ro och kollade på HF vid 23-tiden. Till saken hör att efter en justering i datorn så har den blivit ståendes utanför sitt "skåp" och för en massa oväsen med fläktar o dyl. Och därför är det inte lika självklart att man kan dra på stereon i vardagsrummet så pass att man kan höra musiken ok genom fläktljud - utan att väcka övriga familjen.

Istället gjorde jag så att jag hämtade min lurstärk och en bärbar cd och satte mig att lyssna. Vägguttaget på andra sidan rummet användes.

Till mitt förtret upptäcktes ett knepigt, ljust brumm i lurarna? Inte jättefarligt eller så, men det var tillräckligt för att bli irriterande. "Min egenbyggda lurstärk har nåt lödfel eller annat skit!", tänkte jag... Men som det bar sig så tog skivan slut inann jag var färdigsurfad och satt således kvar och lyssnade på "brummet" bara. Tills jag var färdig, nattade datorn och reste mig för att stänga av lurarna - och just som datorn dog så POFF! försvann brummet!!??

Va fasen? Satte på datorn = Brumm tillbaka.

Inledde så en kontakt-testar-odyssé för att se vilka kontakter som jag kunde "höra" störningen i.

Först till test var naturligtvis min separat dragna ledning till anläggningen:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46464&SearchTerms=en,el,till,pappa INGET BRUMM!

I gamla kontakterna som jag hade till anläggningen: Litet brumm.

Och i hela nedervåningen. Jag fick helt enkelt gå upp på övervåningen (där det är en annan fas) för att bli av med störningen.

När datorn var avstängd var det hyggligt tyst överallt. Dock ett visst jordbrumm (80-100Hz?) i några vägguttag som jag inte kan förklara.

Och då skall man ju veta att det sitter redan en nätfilter i datorn som "tar bort" nätstörningar (för att överhuvudtaget kunna se på tv i samma hus tex.). HUA för datorer!!

Mvh,
M

SW
Member

542 Posts

Posted - 2006/05/11 :  12:06:37  Show Profile Send SW a Private Message
Har du jordat uttag till datorn? Det brukar inte var så mycket störningar runt en dator som är ansluten till jordat uttag.

Ett intressant test är att ta en bärbar transistoradio med inbyggd ferritantenn, ställa in den på AM (mellanvåg) och gå nära alla apparater och följa elledningar med den. Radion ställs in på någon frekvens där man inte har någon radiostation. Det är lättast när det är ljust ute, innan starka utländska stationer kommer in efter det mörknat. Många kommer att få en smärre chock.

S
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/05/11 :  12:16:28  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Sitter inte filter i alla datorer.

Hurvida fungerar skiljetrafo till datorn? Eller ett ordentligare nätfilter.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/05/11 :  12:23:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Tack för inspirationen.
Jag ska ta och koppla in nätfilter och en störskyddstrafo till datorn hemma och se om det gör någon skillnad.
Tyvärr har jag inte jordade uttag.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/11 :  12:23:20  Show Profile Send CC a Private Message
Hade inte datorer varit ett så absolut grymmesuveränt arbetsredskap så hade eländet åkt ut för länge sedan! Precis som tv:n gjorde en gång i tiden (är nu för tiden åter i v-rummet med sina 50 kanaler utav skit).

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/11 :  12:26:59  Show Profile Send CC a Private Message
"Jag ska ta och koppla in nätfilter och en störskyddstrafo till datorn hemma och se om det gör någon skillnad.
Tyvärr har jag inte jordade uttag."

-fungerar verkligen en störskyddstrafo riktigt utan jord? Apropå jordat uttag, testa strålningen från en vanlig crt-skärm med en Elfix när den är kopplad till ett jordat resp. icke jordat uttag! På äldre (men även nya) skärmar är skillnaden enorm!

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2006/05/11 :  14:17:47  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Om jag har datorn igång så blir diskanten i anläggningen essig. Det var speciellt tydligt med T-amp'en.

Snoogens
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2006/05/11 :  14:21:13  Show Profile Send Larsho a Private Message
Har jag datorn igång hör jag ändå inte musiken

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2006/05/11 :  15:10:25  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
fungerar verkligen en störskyddstrafo riktigt utan jord?

Bra fråga.
Nu gäller att någon hittar ett bra svar.

Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/05/11 :  15:45:05  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
Visst kan datorer (som har switchade nätaggregat) störa nätet! Det gör även lysrör och HiFi-apparater med switchade nätaggregat. Värt att tänka på när man väljer prylar. Nätfilter är att rekommendera alla dagar i veckan.

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/05/11 :  17:15:08  Show Profile Send f95toli a Private Message
Visst fungerar störskyddstrafo utan jord. Det är inte alltid man gör sig av med störningar genom att skicka dem till jord, många lösningar omvandlar helt enkelt "oönskade" frekvenser till värme.

Dock får man vara noga med vad man menar med "störskydd". Ibland menar man helt enkelt en skiljetrafo som egentligen bara är för att separera jord, dock så "filtrerar" dessa även en del högfrekventa störningar så de ger ett visst störskydd.

Sedan finns det en annan typ som använder mättad kärna, detta är "äkta" störskyddstrafos. Det finns lite att läsa om dem på denna sida (långt ned)
http://www.allaboutcircuits.com/vol_2/chpt_9/6.html

Oavsett vilket så behöver man inte jordade uttag.
Ett enkelt "trick" som också kan vara värt att prova är att linda nätkabeln till datorn runt en ferrit. Har man tur så hjälper det en del.

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2006/05/11 :  21:39:07  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Tack.
Det var precis vad jag ville höra.

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/05/11 :  22:54:31  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Har datorn kopplad i ett jordat uttag, ja. Inte testat med ferriter på kablaget till datorn än - men gör nog så snart.

Det är otäckt hur denna burk kan skicka elakheter utmed väggkablaget i halva huset? I v-rummet bytte jag för en tid sedan en låg-energilampa till en "vanlig" 40W pga att den lille jäkeln sabbade min diskantåtergivning med ett likadant "surr" som datorn tråkar min lurstärkare med.

M
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/11 :  23:24:37  Show Profile Send CC a Private Message
"en låg-energilampa" :-o

- Kan de åsso spöka? De va som f**! Å jag som vartefter byter ut strategiskt placerade glödlampor mot dylika ting!

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/05/12 :  07:43:37  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Min förra dimmer i vardagsrummet hade ett mekaniskt läte vid en viss ljusstyrka i mina högtalare..

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2006/05/12 :  08:25:18  Show Profile Send krang a Private Message
Jag har själv varit med och dimensionerat nätfilter till datoraggregat. Från producentens sida handlar det bara om att uppfylla gällande krav och standard och helst så billigt som möjligt. Kraven är visserligen ganska stränga och dyra att uppfylla men man gör ju inte mer än man behöver. Man får vara tacksam för det faktum att det finns krav på EMC och att producenter lever upp till dem. Ett datoraggregat utan nätfilter ser ganska otäckt ut. Grovt kan man säga att man använder strömkompencerande drosslar samt X och Y kondingar. Har man inte skyddsjord ellimnieras just Y-kondingen som sitter mellan Fas->jord och Noll->jord. Y-kondingen gör samma jobb som drosseln men är betydligt billigare.

Enligt standard får man dock inte överskrida en viss kapasitans på dessa då de skulle ge en ström över jord som löser ut jordfelsbrytaren om man har många liknande apparater i sitt hushåll.

Eftersom dessa som sagt är billigare än drosseln kan man räkna med att man ligger nära gränsen med y-kondingarna för att spara pengar. Jordar man då inte datorn har man dåligt skydd mot denna typ av störning.

Man kan ju alltid gör grovt överdimensionerade nätfilter utan att ha fullt begrepp om teorin bakom det. Dom flesta upplever nätfilterkonstruktion som blackmagic men har man instrumment för några miljoner till hands så förstår man precis hur det fungerar . Jag har varit på ett sånt företag en gång och testat ämnet med författaren till den här boken.

http://www.studentlitteratur.se/o.o.i.s/2474?artnr=31625-01

Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/05/12 :  09:53:11  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Så hur gör man nu då för att datorn inte skall störa, räcker det med att koppla till jordat uttag? Har läst tråden men mitt elkunnande är minimalistiskt för att uttrycka sig försiktigt. Jag tänker nämligen flytta in min dator till stereon och andvända den som transport, då blev det ju inte så kul att läsa denna tråd där det står att dator kan orsaka sådana problem.

J. Ullberg
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/05/12 :  12:04:14  Show Profile Send freann a Private Message
Nu produkt från PS Audio: http://www.psaudio.com/products/noiseharvester_overview.asp

Kolla in demonstrationsfilmen - appropå dimmer etc!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/05/12 :  13:33:54  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Fler företag borde göra såna där trevliga små filmer.

Dimmers går fet-bort! Däremot så noterar man klassikern att filtrera nätintaget med en liten konding.

M
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/05/12 :  13:42:59  Show Profile Send f95toli a Private Message
En variant är ju helt enkelt att byta nätaggregat till datorn. Nu är som sagt EMC oftast inte prioriterat när det gäller tillverkning av PSUs men det borde gåt att hitta "bättre" modeller om man letar lite.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2006/05/13 :  21:21:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Installerade ett nätfilter till datorn, men jag hör ingen skillnad.
I.o.f.s. så har jag en egen dedikerad kabel från säkringsskåpet till stereon. Då kanske det inte är lika känsligt.

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/05/13 :  22:28:56  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
B-O, om du läser mitt initiella inlägg så kan de läsa att datorn inte påverkade min separata lina heller. Ej heller den fas som går till husets övervåning. Dock alla vägguttag som satt på samma fas som datorn.

Man behöver nog ha en störning för att kunna höra när den försvinner.

Mvh,
M
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2006/05/14 :  14:11:20  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En besvikelse iallafall.
Man hoppas ju alltid att få ännu bättre ljud.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/05/14 :  20:43:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En klassisk störkälla är laddare till mobiltelefoner, den switchande typen. De är lättare än vanliga väggbulor med vanlig trafo men de stör i stället. Jag tror de levereras till en del halogenlampor och spotlightar också.

En del kablar har skärm av flätad järntråd, detta funkar som ferritringen i f95tolis exempel. Man kan ju för jämförelsens skull säga att hela kabeln är klädd av ferrit. Oväsen på nätet får då svårare att ta sig igenom och i det fallet spelar också längden på nätkabeln roll. Egentligen borde man ha sån kabel till datorn, den är inte särskilt dyr som metervara.

Hemma använder jag sådan kabel till allt plus tre separata isolertrafos till försteg/riaasteg, HTPC och aktivt filter.

Jag har hört sägas att det finns kablar för känslig utrustning där varje ledare är klädd i ferritmaterial och sedan hela kabeln är klädd i ferritmaterial också. En sådan kabel skulle vara intressant att testa.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/14 :  20:49:41  Show Profile Send CC a Private Message
E de Ferromag du tänker på?
Den kan göra underverk! :-)

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/05/14 :  21:08:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Möjligt, men de här sakerna finns säkert på metervara och kostar inte så särskilt mycket tror jag. Någon som vet mer?

Rannagarden, det hade varit kul om du testar samma sak fast med en sån nätkabel jag beskrev ovan till datorn och i så fall meddelar resultatet!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000