HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Freja mk II
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2006/05/10 :  13:16:59  Show Profile Send x2000 a Private Message
hejsan

såg på bladelius hemsida att det finns en freja mk II nu
vad är det som skiljer den ifrån mk I förutom utseendet???
Någon som vet???

http://www.bladelius.com/freja2.pdf


http://www.bladelius.com/freja.pdf

Mvh
Thomas

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/05/10 :  13:17:40  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Det sitter en annan drive i den.
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2006/05/10 :  13:22:12  Show Profile Send x2000 a Private Message
tack, då vet jag ...

Mvh
Thomas
Go to Top of Page

Svante F
Member

180 Posts

Posted - 2006/05/10 :  18:38:27  Show Profile Send Svante F a Private Message
De verkar ha lagt in funktioner på fjärren för att lättare navigera på bl.a DVD-Audio.
Det verkar vettigt. Det kanske gick på "mk1" också men det stod i alla fall inget om detta i
den gamla bruksanvisningen.

Tyckert f.ö att den ser bättre/rejälare ut med de nya måtten (högre).


oppo BDP-83 Nuforce ed. / NAD C390DD / B&W 703
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/05/10 :  18:58:16  Show Profile Send Ampalang a Private Message
quote:
Tyckert f.ö att den ser bättre/rejälare ut med de nya måtten (högre). [quote]


Det är samma låda som Thor.
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2006/05/10 :  19:01:44  Show Profile Send Bosco a Private Message
Är det inte trist att få en "Siba-fjärr" (One-for-all) när man köper en dyr designprodukt?
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/10 :  20:09:01  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jo, måste säga att jag tycker det ser riktigt trist ut....

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2006/05/10 :  21:08:53  Show Profile Send garmen a Private Message
verkligen :/

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/05/10 :  21:26:27  Show Profile Send Ampalang a Private Message


Tycker ni verkligen att ni tillför forumet något possitivt med era kommentarer?

Svar kan ges på PM till mig och så håller vi oss till topic i fortsättningen...
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/05/10 :  21:56:35  Show Profile Send Blue a Private Message
Man måste väl ändå kunna kommentera om man tycker att det är trist när dyra produkter kommer med standardplastfjärr? Sedan att Freja spelar suveränt är ju en i högsta grad förmildrande omständighet, men man behöver väl inte tysta ner eventuella nackdelar?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2006/05/10 :  22:08:54  Show Profile Send labrat a Private Message
quote:
Tycker ni verkligen att ni tillför forumet något possitivt med era kommentarer?

Ja..
Jag är här för att läsa och diskutera om hifi, men även få köpråd och liknande. Hifi-pryttlar är ofta ovanligt dyra, och sätter man ett högt pris bör man också kunna motivera det. Att ta med billiga plastfjärrisar till väldigt dyra cd-spelare tycker jag i allra högsta grad är värt att påpeka eftersom det påverkar helhetsintrycket/vad man får för pengarna. Jag vet att hififorum till stor del finansieras av olika företag, skall detta påverka vad vi får och inte får diskutera/säga (för det är så jag uppfattar det i detta och även andra fall) tycker jag det vore lämpligare att isåfall låta medlemmarna göra donationer för att hålla forumet vid liv eller lösa det ekonomiska på annat sätt.

Förlåt för OT, men jag tycker hififorum förtjänar ett bättre öde än att bli internets motsvarighet till 1984.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2006/05/10 :  22:19:22  Show Profile Send TBA a Private Message
Även jag undrar varför man inte får kommentera fjärren. Ska jag köpa en ny del i min anläggning så är jag faktiskt intresserad av vad det är för fjärr som följer med. Så det där får du gärna utveckla drbob
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/05/10 :  22:21:42  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Fjärren får ni gärna diskutera hur mkt som helst men inte i denna tåden som handlar om skillnader mellan Freja mk I och mk II.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22002 Posts

Posted - 2006/05/10 :  22:28:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Jag vet att hififorum till stor del finansieras av olika företag, skall detta påverka vad vi får och inte får diskutera/säga (för det är så jag uppfattar det i detta och även andra fall)
Usch och fy sjutton vad besviken jag blir på sådant här skitsnack.

Det drbob modererade var att man gick OT och självklart så skall vi kallas köpta. Nej, besviken är ordet...



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2006/05/10 :  22:36:56  Show Profile Send labrat a Private Message
Pac: Jag förstår att du tycker det är tråkigt. Samtidigt måste du väl förstå att jag (och andra) kan uppfatta det på det sättet? "Tycker ni verkligen att ni tillför forumet något possitivt med era kommentarer?" följt av en kräkfärdig smiley tolkar iaf inte jag som att en moderator i ren välvilja bara försöker styra diskussionen on-topic igen. Och hade någon sagt något positivt om fjärrkontrollen _tror_ jag inte heller samma kommentar hade fällts (eller om det hade gällt t ex en cd-spelare från Yamaha). Tråkigt, sant, verklighet.. Lika besviken som du blir på att jag uppfattar det så är jag över att jag skall behöva uppfatta det så (som sagt inte första gången). Hififorum förtjänar bättre för ni gör överlag ett jättebra jobb!

Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2006/05/10 22:40:19
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2006/05/10 :  22:41:17  Show Profile Send TBA a Private Message
Det är alltså samma fjärr till mk I och mk II?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22002 Posts

Posted - 2006/05/10 :  23:06:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Nej labrat, jag kan se väldigt många andra tolkningar till varför drbob kommer in som han gör än att vi skulle vara köpta. Det känns som om den tolkning du gör är ute efter att skada och såra. Du lyckas bra med sårandet iaf.

Vi som driver HiFiForum är helt vanliga HiFi-entusiaster. Vill du ha någon typ av proffs i modsstolen får du vända dig till ett annat forum.
Tråkigt; om du känner att vi inte mäter upp till dina krav, Sant; att du klickat OK på att vi enbart är HiFi-entusiaster som driver HiFiForum och därmed inte modereringsproffs, Verklighet; att du kommer med ordentliga beskyllningar som första reaktion...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2006/05/10 :  23:20:54  Show Profile Send labrat a Private Message
Pac: Jag är verkligen inte ute efter att skada eller såra (vilket jag tror du vet). Jag kritiserade bara ett fenomen jag tycker är tråkigt och i sig faktiskt skadar Hififorum. Och att vilja förändra något är inte samma sak som att vilja skada något. Ta inte kritiken personligt! Besitter man som du (och drbob) i någon form av auktoritär plats tycker jag dock att man ibland får räkna med kritik och att få vissa beslut ifrågasatta. Som jag skrev tycker jag att ni överlag gör ett väldigt bra jobb. Jag vet inte om det bara var jag som uppfattade situationen på detta sätt, men jag tror inte (och jag vet de facto att andra medlemmar i vissa tidigare fall också har fått lite samma känsla). Jag tycker det är tråkigt att du i egenskap av administratör inte kan ta till dig kritiken och bemöta den utan istället spelar på någon form av offermentalitet. Finns det ingen sanning bakom min misstanke är det väl inte mer än att drbob ursäktar sin aningens sura kommentar (för sur var den, och det var ju uppenbarligen iaf inte jag som uppfattade den som aningen udda) så är det inget mer med det...

Jag vet att jag är här helt och hållet på frivillig basis. Jag vet att ni är entusiaster (och inte "utbildade moderatorer") och att ni gör detta för att det är kul. Jag ser dock inte varför detta är i konflikt med att jag säger ifrån när något sker här som jag tycker är tråkigt/negativt. Jag frågar igen: Tycker du med handen på hjärtat att det är så konstigt att jag uppfattade situationen som sådan?

Jag ber om ursäkt om du blev ledsen. Det var inte min mening någonstanns. Och jag hoppas verkligen att du har rätt och jag har fel.

Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2006/05/10 23:26:52
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2006/05/10 :  23:40:05  Show Profile Send Gebex a Private Message
Urrkk för dessa utsvävningar som inte har något som helst att göra med vad som skiljer Mki och II.

Det är alltså en annan drive och nya funktioner på fjärren som skiljer?
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/05/11 :  00:53:04  Show Profile Send Ampalang a Private Message
quote:
Det är alltså en annan drive och nya funktioner på fjärren som skiljer?

Samma fjärr med utförligare beskrivning av funktionerna i manualen till mk II och en annan drive.

Är man inte nöjd med multifjärren som följer med kan man ju alltid köpa till Mjölner...


Foto: timbre@euphonia-audioforum.se
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/05/11 :  01:00:09  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Om man vill ha reda på fakta, så borde det väl vara lättast att vända sig till de som BÖR ha och BÖR veta.
Dvs HIFI Consult. Ett mail eller ett telefonsamtal till Sladd/Ove borde ge den infon man vill ha.

Visst, i bästa fall kan man få den infon här, men lika gärna spekulationer och syrliga kommentarer.


När det gäller fjärren, så skulle jag hellre ta "All-in-One", än Mjölner som jag tycker är för plottrig och svårhanterad. (Dock en personlig sak)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2006/05/11 :  03:30:59  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
Jag tycker att alla delar i en produkt, även fjärrkontrollen, ska motsvara priset. Av detta följer att ju dyrare en produkt är, desto mer påkostad bör också fjärren vara.

Hur rimligt som helst.

Mvh Greensleeves
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2006/05/11 :  08:29:46  Show Profile Send x2000 a Private Message
hejsan
oj, vad en enkel fråga kan ställa till det
jag har haft en freja mk I
sålde den dock då jag inte kom överens med plastfjärren
och mjölner var inget alternativ då leveranstiden skulle vara
väldigt lång, upp emot 1 år då jag frågade hificonsult...
men den lät bra iallafall

Mvh
Thomas
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/05/11 :  08:52:09  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Zalve: Jag tycker personligen att det är bra att folk frågar här, annars hade ex. vis jag inte haft en aning om att det fanns en Freja mkII, eller vad det är för skillnad. Dessutom brukar Sladd svara på frågor här med jämna mellanrum. Så det är bra att folk ställer frågor här istället för att ringa till butiken direkt och fråga, många som inte får info annars ju ;-)
Håller med om fjärren, min amplifix hade inte kännts lika bra om fjärren varit samma plast-pryl som till Denon-CDn. Så fjärrkontrollen är trots allt en del av spelaren som förhöjer känslan av produkten man köpt. Ibland blir man glad av att bara hålla i den där aluminiumklumpen :-D

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/05/11 :  09:06:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Personligen struntar jag i vilka fjärrar som medlevereras.
Jag är trött på högarna av fjärrar på soffbordet, även om dom är så gedigna att man kan slå ihjäl en häst med dom.
Jag lägger över alla funktioner på en multifjärr.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2006/05/11 :  09:51:03  Show Profile Send Bosco a Private Message
Om jag hade startat en ny tråd som bara handlade om att dissa fjärrkontrollen som jag aldrig har sett i verkligheten så hade det nog inte blivit speciellt väl mottaget. En oskyldig (?) reflektion som rör apparaten måste väl ändå accepteras? Fjärren nämndes ju dessutom i tidigare inlägg som en av förändringarna.

Det som gör forum bra är för mig att folk kommer med infallsvinklar som jag själv inte hade tänkt på. Alla kanske inte visste att man får en sån fjärrkontroll.

Nåja, det var inte min mening att gör folk upprörda. Sorry.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000