HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Intressant C-Uppsats om antalett bitars relavans
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2006/05/09 :  09:02:59  Show Profile Send poppen a Private Message

Denna artikel är intressant !

http://epubl.ltu.se/1402-1773/2004/089/LTU-CUPP-04089-SE.pdf

Har han rätt ?

Har han fel ?

Läs och diskutera gjärna


Mvh

Poppen

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/05/09 :  09:35:26  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Det testet och rapporten ger jag tyvärr inte mycket för. Det är allt för bristfällig information i statistikdelen för att kunna dra några slutsatser, sedan tycker jag han kunde valt en bättre metod än Kruskal Wallis, dels så kräver detta test att vissa parametrar uppfylls, sedan tycker jag det låter oroväckande att det är så få värden, bara 5 i varje grupp, det kommer säkert bli en massa "ties" vilket också kommer att påverka resultatet.

Vidare så har han två DAT, och som jag förstod det kalibrerade han inte heller, listan kan bli lång tror jag.

Sedan undrar jag om någon bättre bevandrad än jag i studioutrustning kan nämna några ord om valet av utrustning, är den rimlig med tanke på det man vill undersöka?

J. Ullberg

Edited by - Buggsson on 2006/05/09 09:53:15
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/05/09 :  09:52:47  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Intressant artikel. Synd att han inte hade möjlighet att testa med lite fler testpersoner. Testets slutsatser visar ju på att man bör prova testerna före fullskaleförsöket för att undvika fallgropar!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/05/09 :  14:31:44  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Det går ju tyvärr nästan alltid att hacka en undersökning i småbitar... men... Kanske det ändå går att hitta intressant information eller frågeställningar i det som ändå gjorts?

Ändå - jag förstod inte riktigt hur urvalet av testpersoner gått till. Det stod nåt om vana lyssnare, vad är det? Vad jag är ute efter är att de som är vana vinprovare tex har större förutsättningar att upptäcka skillnader mellan årgångar, distrikt, druvor, jordmån osv osv. På samma sätt vet jag av egen erfarenhet att ett annat sinne än smaken går att träna på liknande vis - hörseln (och naturligtvis känsel osv osv). På vilken nivå låg lyssnarna? Jag kanske inte läste c-arbetet tillräckligt noga?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2006/05/09 :  16:27:36  Show Profile Send rovis a Private Message
Jag tycker den var väldigt fint utformad och upplagd. Min egen C-uppsats ligger i lä där, men jag reagerade lite på följande formulering "Samtliga inspelningar lästes sedan på ett eller annat sätt digitalt in i Pro Tools". =) Sånt där fick jag massor av skäll av min handledare för, när det smög sig in. =)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000