HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Parafeed-konstruktioner
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/05/08 :  22:31:13  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag behöver lite idéer och tips.
Fick ett par transformatorer från Malaysia till parafeed-konstruktioner men kan just inte komma längre med em.
Transformatorerna är på 1K5:8R och var egentligen ämnade till EL504, men tvekar över rörvalet.
Andra varianter är väl parallellkopplade EL84/6V6/6L6. Kanske 12B4A, också parallellkopplade för impedansen.
Det här ska ta mig den bli ett DIY-projekt som givetvis presenteras HÄR.

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2006/05/08 :  22:46:12  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Prova 6080/6AS7. Dom skulle trivas med den impedansen.
Jag har provat det och det lät mycket bra men jag
hade för klent drivsteg så det blev inte mer än 1w.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/05/08 :  22:49:21  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Har några skisser eller ritningar; värden på anodlast, kondensatorer, arbetspunkter?
6AS7 är ju iofs i häradet av EL504.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/05/09 :  08:57:42  Show Profile Send Fuling a Private Message
EL504 är faktiskt inte så tokigt i triodkoppling.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/05/09 :  09:27:38  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Sök på 6AS7 här i forumet! -Finns en diskussion om både det och andra rör i jämförelse (bl. PL5x9)

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/05/09 :  12:10:41  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Vad in i Flygelboda är det för nytta att köra parafeed? Det kräver
ju en induktor för anodströmsmatningen,och då flyttas ju bara
utgångstransformatorns mättnadsproblem över till induktorn.
Dessutom tillkommer en kopplingskondensator. Vidare innebär det
att den sammanlagda induktansen av transformator och induktor, måste
beräknas för att erhålla korrekt anodlast.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/05/09 :  13:13:43  Show Profile Send Fuling a Private Message
En av poängerna är att själva utgångstrafon kan göras mycket bättre när den inte behöver vara försedd med luftgap, man delar så att säga upp problemen på två enheter istället för att kompromissa ihop allting i utgångstrafon.
Lite luddigt beskrivet kanske...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/05/09 :  14:10:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ska du köra med drossel som anodlast? Funderade på om man kanske kan köra med konstantströmsgenerator. En snabb fundering bara. Fast drossel är nog mer kapabelt till spänningssving.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/05/09 :  14:14:26  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jo men hur man är vänder sig..... Nu måste induktorn ha luftgap.
Så i princip flyttas bara problemet från ett ställe till ett annat.
Dessutom tilkommer en kapacitiv koppling medels en tillräckligt
stor kondensator. Jag har svårt att se någon som helst fördel med
detta kopplingsförfarande.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/05/09 :  15:59:47  Show Profile Send Fuling a Private Message
En konstantströmkälla funkar utmärkt, men man missar drosselns förmåga att svinga upp till dubbla matningsspänningen.
Dessutom är det inte helt simpelt att bygga en CCS som klarar både hög spänning och effekt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/05/09 :  17:30:42  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Vid induktorkoppling måste det tas hänsyn till rörets anodström
vid beräkning av induktorns induktans, eller impedans om man så
vill. Då denna beräkning även måste göras för utgångstranformatorn
gör det hela något komplicerat att maximera anodlasten. Glöm
ej heller sekundärbelastningen (högtalarimpedansen).

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2006/05/09 17:33:05
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/05/09 :  17:51:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Arrrrgh!!! Är det nån som vill köpa två PF-trafos, 1K5:8R, billigt

Nej för tusen, det här ska jag fixa - lite senare, vilket dock innebär att jag planerar för det här projektet hela tiden även om jag ska ha hem nya 50CA10 från HongKong och få ihop en 2A3:a....
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/05/09 :  17:57:09  Show Profile Send Fuling a Private Message
Soundbrigade: Här kommer dagens fusktips; 1,5k är en ganska låg primärimpedans, följaktligen klarar du dig med en relativt låg induktans i anoddrosseln för en viss undre gränsfrekvens.
Låg induktans = färre antal varv i drosseln = lägre kapacitans.
Det jag vill komma till är att du mycket väl kan få skapliga resultat med vanliga filterdrosslar i anodkretsen.
Ytterligare ett bonnknep på samma tema skulle kunna vara att seriekoppla två drosslar per kanal och på så sätt ytterliga minska lindningskapacitanserna.
Till rör i stil med PL504 och 6AS7 gissar jag på att man kommer långt med en induktans på 10-15H.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2006/05/09 :  18:00:31  Show Profile Send MartinX a Private Message
Trafon är ju användbar till konstruktioner som inte lämnar dc på utgången, man skulle kunna tänka sig att använda någon OTL topologi som Futterman eller cirklotron. Då skulle man kunna använda klenare rör än vanligt tex EL84 och ändå få låg utgångsimpedans med hjälp av trafon, ett ovanligt projekt.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns

Edited by - MartinX on 2006/05/09 18:16:42
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/05/09 :  18:35:11  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Futterman är ju Klass-B kopplingar, push-pull tillika, jag trodee
det var frågan om Singel-End med 2A3,6080 mm dvs ren Klass-A

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2006/05/09 18:37:55
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2006/05/09 :  18:50:46  Show Profile Send MartinX a Private Message
quote:
Futterman är ju Klass-B kopplingar, push-pull tillika, jag trodee
det var frågan om Singel-End med 2A3,6080 mm dvs ren Klass-A

Jo men det är ju mindre lämpligt med parafeed enligt somliga så jag tänkte föreslå andra lösningar, för att undgå drosselproblemen kan man ju tillgripa push-pull och få användning för trafon. För övrigt är det väl inget som hindrar att du ställer upp tomgångsströmmen i en Futterman eller cirklotron och kör klass-A om man föredrar det? Det skulle i en OTL leda till extremt låg verkningsgrad men med trafo borde det kunna bli bra.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/05/09 :  19:13:09  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
MartinX:
Jag tror inte att det låter göra sig så enkelt, men för att kunna
svara på den frågan måste en mer ingående kretsanalys utföras.
Jag menar ej att parafeed är olämpligt, däremot kan jag ej se
några fördelar med den kopplingen, den blir bara onödigt komplicerad.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2006/05/09 :  22:01:56  Show Profile Send MartinX a Private Message
Jag har faktiskt inte analyserat och tänkt över Futtermankopplingen noga själv men det det borde helt klart gå att köra i klass-A frågan är om det tillstöter problem med biasregleringen. Kan man få till autobias på ett bra sätt? Någon OTL räv här på forumet kanske vet mer.

En lockelse med parafeedkopplingen som jag själv tänkt på är möjligheten att använda en sparkopplad utgångstrafo, det är elegant att sekundärvarven också är primärvarv och bidrar till den totala primärinduktansen vilket gör att man klarar sig med färre varv totalt på kärnan och man borde få låg läckinduktans. Jag har sett Japanska scheman på parafeedförstärkare men dom använde alla transformatorer med separat sekundär, kanske för att man använde redan tillgängliga transformatorer från Tango.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/05/10 :  00:25:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jag har faktiskt inte analyserat och tänkt över Futtermankopplingen noga själv men det det borde helt klart gå att köra i klass-A frågan är om det tillstöter problem med biasregleringen. Kan man få till autobias på ett bra sätt? Någon OTL räv här på forumet kanske vet mer.
Med en parafeedtrafo skulle det ställa sig i ett annat läge eftersom man kan minska feedbacken för att få mer spänningssving än i ren OTL och då skulle tomgångsströmmen ju räcka bättre till klass A. Autobias i Futterman blir nog svårt tror jag, en komplicerande faktor är att drivningen är olika på plus- och minussidan när rören står på varandra på det viset. Tror att utgångsimpedansen skulle öka drastiskt med autobias.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/05/10 :  07:31:35  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Felet med mig själv om jag får vara lite självkritisk, är att jag
trots pensionering (mer eller mindre) tänker i kommersiella banor.
Det är många som tycker om att koppla upp och prova olika rörkopplingar. Och allting behöver ju inte låta bäst,även om man
kopplar lite tokigt ibland så går ej rören sönder, utom i extrema fall. Så mitt råd är: Koppla och ha kul!

Men apropå OTL i klass-A så glömmer jag ej Lodströms numera klassiska
förstärkare han byggde till en bekant till mig. Den bestod av ett
gäng 6080:or och blev ofantligt het. Med den drev han ett par tracktrix horn bestyckade med Lowhter PM4:or. Det var den mest transientsnabba kombination jag hört! Ibland blev det för mycket av det goda. Den förstärkaren levererade ett par ynka watt i 8 ohm,
och konsumerade hur mycket som helst. Men nu är vi där igen: Det är
de små watten som låter bäst. Jag var även med om att låna ett par
Futterman kopior (exakta kopior) av Van den Hule i Holland. Dessa
monosteg var bestyckade med 4 EL 519 och arbetande i klass-B. Men
de återlämnades utan saknad.


Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2006/05/10 07:33:45
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/05/10 :  08:26:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Kul att läsa, Erik.
Jag tog hem min Heatkit AA32 (ECL86 i PP) till en kompis i St Petersburg. Han hade köpt en Pioneer A-400 och vill jämföra.
Hans slutsats var att min 7W rörhäck faktiskt spelade skjortan av hans audiofila Pioneer.

Jag ska bygga ihop ett SE-steg med 2A3 (med 5842 på ingången) och hoppas kunna få något RIKTIGT njutbart. Vidare måste jag beställa ett par 50CA10 till ett annat SE-steg.
När jag blir rik ska jag ta hem ett par bredbandare från Ungern och bygga horn.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/05/10 :  09:02:09  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
kopplar lite tokigt ibland så går ej rören sönder, utom i extrema fall. Så mitt råd är: Koppla och ha kul!

Det låter jättebra.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/05/10 :  10:54:22  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Roligt att det fortfarande finns väljudsambitioner! Ibland börjar
man tvivla. Ett motto tycks annars vara: Är det dyyyrt så är det bra.
Så behöver det ej alls vara.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/05/10 :  14:00:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Till Erik:
Varför låter småförstärkare bättre??? En del säger att det man inte kan mäta kan heller inte höras. Finns det något mätt?? Jag personligen skulle kunna tänka mig att en förstärkare som hanterar små laddningar (ström/spänning) borde uppföra sig "artigare" än förstärkare som hanterar större.

Själv tycker jag det är roligare att balansera på gränserna nedåt (Darling/1626 - 0,75W, 12B4A - 1,5W, 2A3 - 3W, 50CA10 - 6W, 6AQ5 - 3-4W). Dessutom har oftast SE-stärkare enklare konstruktion än PP.

Emellertid - det ska banne mig byggas PF. Har ett par Tungsram EL504 (personligen mottagna i Hungerns huvudstad Hudapest)

För den (Martin X) som funderar över kompromisser - titta på Matrix-kopplingen där PP möter SE:
http://www.diyparadise.com/Darling/matrix_darling.html
http://members.aol.com/sbench101/#THE%20MATRIX
http://members.aol.com/analogengineer/7695mat.htm

Men slutligen - visst vore det kul med en EL156PP bara för att brösta sig lite.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/05/10 :  17:24:50  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
soundbrigade: Ja varför låter småförstärkare bättre? Det är en fråga
som jag ej kan till fullo besvara. Att mäta en förstärkare under
statiska förhållanden låter sig enkelt göras, men att mäta under
dynamiska förhållanden under musik det är som jag ser det väldigt
svårt, om inte rent av omöjligt.
Nu är det så om om vi förstärker eller omvandlar en signal
uppstår alltid en otrohet gentemot den tillförda signalen. Det kan vi ej bortse ifrån,i annat fall vore evighetsmaskinen uppfunnen.
Och det är väl ganska självklart att ju större skillnad det är
i förstärkningshänseende mellan ingångs resp utgångsignal ju större
förvrängning av musiken får vi. Detta trots att detta ej är mätbart.

Under alla mina år som hifi handlare uppmärksammade jag detta faktum. De fabrikat som hade ett flertal effektmodeller på sitt
program, uppvisade nästan samtliga denna egenskap. Dvs den
effektsvagaste var musikaliskt bättre. Typiska exempel på detta
var GAS förstärkarna.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2006/05/10 17:32:30
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/05/10 :  17:43:48  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Kommer att tänka på fenomenet TIM (transient-intermodulation) som "upptäcktes" av
mätinstrumenten åratal efter att våra öron registrerat otyget. Jag har läst en del
intressanta artiklar om TIM i Radio & Television från början av 1970-talet.
När transistorförstärkarna blev vanliga både inom svensson-audio och HiFi gav de på pappret
Mycket lägre distorsionssiffror än rörförstärkarna, ändå lät de ganska beklämmande.
Orsaken var inte lika uppenbar som detta med att öronen acepterar högre doser av jämna övertoner än de udda. TIM är något annat man saknade mätmetoder för. Lik förbannat var det något otäckt skrälligt med ljudet. Det faktum att transistorförstärkarna ofta gav högre
effekt hade förmodligen inget direkt samband.

Nä tacka vet jag en fin triod i single-end!

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000