HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 DVD - textning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2006/05/08 :  19:43:43  Show Profile Send sisko a Private Message
En sak som jag undrar är om det finns nåt ställe man kan se vilken textning en dvd-utgåva har. Det är inte sällan det bara är fodralet som skiljer mellan utgåvorna. Om man t. ex. kollar på amazon.co.uk finns det ofta ingen info om textning. Jag antar att det är för att man helst inte ska kunna shoppa runt mellan olika länder. Nån som har ett tips?

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/08 :  19:59:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Region 1 har ju Engelska medans region 2 kan vara lite blandat

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/05/08 :  22:46:26  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Det är nog extremt sällsynt (om det någonsin förekommer, kanske på filmer med Svenska som orginalspråk?) att region 1 har Svensk text. Region 0 kan ju däremot vara svensktextad.

Så rådet blir nog enligt j_b, kolla regionmärkningen, och sedan måste du nog ändå kolla den enskilda utgåvans märkning. Desvärre är inte ens fodralens märkning helt tillförlitlig då regionala utgåvor kan ha fler textade språk än de som är angivna på asken.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2006/05/09 :  21:19:38  Show Profile Send sisko a Private Message
Jag var nog lite otydlig känner jag. Ett konkret exempel. Seinfeldboxarna som ges ut i England (dvs. Reg 2) verkar vara samma som ges ut i sverige fast med engelska omslag. När det gäller Larry Davids andra serie "Simma lugnt Larry" verkar det vara fråga om olika utgåvor i England och Sverige. Det är alltså svårt att hitta nån info om vilka språk de engelska reg. 2 utgåvorna är textade på.

jag vill naurligtvis köpa det billigaste alternativet av en likvärdig produkt men hur ska man hitta infon vilken textning de olika ländernas utgåvor har? I norden brukar ju alla nordiska språk finnas med som textalternativ på de olika utgåvorna.

Om man kollar t. ex. på amazon.co.uk står det oftast inget om vilka textalternativ som finns möjligtvis "english subtitles for the hearing impaired"

Jag hoppas att jag uttryckt mig klart och att någon har ett tips.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/05/09 :  22:01:41  Show Profile Send Ayn a Private Message
http://www.play.com brukar det stå tydligt vilken textning som gäller. Så länge du inte är ute efter något obskyrt har de det mesta, och priserna är i allmänhet bättre än hos Amazon.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2006/05/10 :  16:39:58  Show Profile Send sisko a Private Message
Tack Ayn. Det var precis vad jag behövde. Tack till er andra också för att ni tog er tid att svara.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/05/15 :  12:02:47  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Region 1 har aldrig svensk text, ibland inte ens engelsk text. Region 2 och 4 har svensk text allt som oftast.Om du beställer en region 4 från Austrailien så har den konstigt nog ofta svensk textning. Om du köper en film i England dvs region 2 som vår, så brukar den faktiskt numera ha svensk text även fastän fodralet är på engelska.

För några år sedan var inte detta fallet utan då kunde du få hoppas på åtminstone "hearing impaird" om du vill ha någon som helst text men då på engelska och med beskrivande text som nu öppnas en dörr mm.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/05/15 :  16:38:19  Show Profile Send KingX a Private Message
allt som oftast har region 1 enabrt eng. text för döva.. vilket ajg tycker är tråkigt. Vill oftast ha textning i det språk som talas för även om man kan sin engelska så missar man ändå en del ibland. och svenska översättningar är juh under all kritik ibland.. usch o fy! men det e juh int alltid det finns eng. text på svenska utgåvor heller.. så det e trist

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/05/16 :  23:01:08  Show Profile Send KingX a Private Message
kolla in sidan http://www.dvdcompare.net/

tycker den är en mkt bra sida för o jämföra skillnader mellan en films olika regions släpp vad som skiljer dom åt, vad den innehåller osv.

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/05/16 :  23:39:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
Region 2 filmer sålda i England är IBLAND textade på Svenska, men det är rätt sällan.
Det finns så gott som alltid text men sällan just svenska, av någon anledning är isländska rätt vanligt.
Så det beror helt på vilka marknader utgåvorna är ämnade för.
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2006/05/17 :  20:10:22  Show Profile Send sisko a Private Message
Suveränt tips KingX. Tack!!!!
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/05/17 :  21:31:39  Show Profile Send KingX a Private Message
var så lite så.. tog lite tid o få fram sidan bara för jag hade slarvat bort länken =)

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000