HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vinyl = Kärlek? Ja!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/08 :  13:20:19  Show Profile Send CC a Private Message
för att göra en kort historia lång...

För några veckor sedan var jag på visit hos Wolfgang på Creative-Audio för lite skivinköp. När han demade sin senaste vinylrigg från MusicHall så fick jag nostalgikänslor och kommenterade att det hade vart kul å dragit fram mina gamla vinylskivor o botanisera där. Men jag har inte ens någon RIAA beklagade jag mig, men i framtiden så… Då plockar Wolfgang fram en låda o säger att jag kan få testa en liten rör-riaa. I mitt nostalgiska känslosvall tackar jag naturligtvis ja till ett sådant erbjudande…

Men väl hemma så kommer jag mig till sans å konstaterar att jag inte ens vet om jag har någon funktionell vinylspelare kvar? Så jag får till å rota runt i förråden och visst, där i en gammal flyttkartong står det två dammiga gamla spelare. En stycket Dual 604 men dessvärre utan nål samt en Luxman PD284 med en pickup från Denon, men tyvärr utan några kontakter på de fastmonterade kablarna... Tydligen så har jag ansett mig behöva de RCA-kontakterna till något annat projekt under de nästan 15 år som dessa spelare varit nedpackade! Hm…
Å inte kunde jag finna några kontakter liggandes heller…

Så grejerna blir ståendes i väntan på kontakter. Nu drar detta ut på tiden av någon outgrundlig orsak… Veckorna springer iväg och när Wolfgang frågar om vad jag tyckte om Riaa:n så känner jag mig lite dum för att jag inte fått fingrarna ur…

Hur som helst, imorse letade jag efter något (har glömt vad) och hittar en liten låda med rca-kontakter! Ah! Kanske jag skulle?
Fram med spelaren o rotar upp två nästan (!) likadana kontakter och efter ett tålamodigt väntande på lödkolven så kommer jag äntligen till skott!

Fram till stereon med prylarna, stäng ner allt o fram med en RCA –> XLR kabel för att koppla in Riaa:n till mitt DYI försteg. Upp med skivspelaren ovanpå försteget o in med rca-kontakterna i Riaa:n samt jordkabeln. Strömkablar ner till eluttagslisten, ska jag kolla fas? Äh skit samma, ska bara kolla så allt fungerar…

Ström på, snurrar tallriken? Jodå! Och riaa:n lyser så fint så!
Fram till skivhögen med vinyl, stoppar ner handen på måfå och får upp ”Pink Floyd - Animals”. Ner med den svarta vinylen på tallriken och ned med pickupen, fungerar det? Jo då! Det låter… Sakta höjer jag volymen, kollar basmembranens fladder och trycker in knappen ”Rumble filter” och känner mig lite lugnare…
Höjer sakta upp ljudnivån… Mmmm… Det var längesedan.

Herregud, jag har inte lyssnat på vinyl hemma på nästan 15 år!!!
Tydligen hade jag monterat pickupen anständigt sist eftersom den höll sig på spåret!
Oj va de knastrar o sprakar. Hehe. En skivtvätt skulle kanske hjälpa?
Fast den gamla Denon-pickupen har hängt med länge förståss….
Men fy fasiken vilket skönt mellanregister! Å att basen var så go på vinyl mindes jag inte? Men att mellanregistret skulle låta så pass bra hade jag verkligen inte förväntat mig! Riktigt behagligt vilsamt på något sätt. Fy f** för digitalis!!!

Asså, jag har kopplat in allt på en höft. Ingen koll på puppans inställningar. Skitkablar o inte ens kollat att spelaren står i våg. Ändå så låter de så gött!!!
Fram med mer vinyl! Va mycket musik jag har liggandes!

Så vad blir nu kontentan utav detta? Tja… Med noll ekonomi å sommaren på ingång med dess penningslukande aktiviteter så uppskattar nog inte familjen om jag svävar ut i vinylsvängen…

Men vad tror ni som hållit kollen på skivspelare det senaste seklet, är det någon idé att jobba sig med mina åldersdigna svarvar eller kan den billigaste spelaren på marknaden som inte besitter onödigt lulllull såsom direktdrift osv spela skiten ur dem? Eller räcker det med en ny pickup? Att jag behöver en egen Riaa är ju självklart Kan ju inte låna den här lilla röda Bellarin i evigheter… Tyvärr… Lite kul annars med en liten rör-riaa!

Men ett faktum kvarstår. En budget rigg måste till utav rent musikaliska orsaker! Tyngre å seriösare rigg får avvakta till dess ekonomi tillåter, men under tiden vill ja ha kul! För fy f** va gott de låter med vinyl! Hur har jag kunnat leva med digitalis så länge?

Ps. Tack för lånet o tålamodet Wolfgang!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/05/08 :  15:07:06  Show Profile Send kris69 a Private Message
Fantastisk beskrivning CC, så levande och träffande. Jag tror vi är många som begravde våra vinylriggar i garderober och flyttlådor. Själv gav jag bort min gamla Sonab med om 20-pickup. Jag har dock flera vänner som varit ihärdiga i den vinyl-motvind som så länge varit rådande. Visst går utvecklingen framåt och de e la bra de men känslan, dynamiken i mellanregistret är ju så jädra go.

Mvh
Kristian

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/08 :  17:18:32  Show Profile Send CC a Private Message
Mina gamla vinylplattor rockar skiten ur min digitalisutrustning! Hehe

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/05/08 :  20:29:12  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Goa insikter! Grattis;-) Det känns gött att man aldrig en kommit på tanken att ställa undan eller sälja vinylsvarven å byta alla LP-skivor mot CD.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/05/08 :  22:21:28  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Tror du att du kan stå ut med din Luxman, så är väl det bättre rent ekonomsikt, kanske en ny nål eller så, så kan du istället för en ny budget spelare lägga undan den utgiften till den nya "fina" svarven istället, är mitt tips. Själv har jag en Luxman 272 tror jag den heter, som får duga av precis samma anledning, jag sparar..........

J. Ullberg
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/08 :  22:36:21  Show Profile Send CC a Private Message
Mmm... Googlade lite efter Luxman:en å fann en hel del positivt om den faktiskt! Så din tanke, Buggsson, e nog inte fel...

Tips på passande (å billig) pickup te denna Luxman PD284? Min Denon DL-160 har vart med i många år nu, även om den i o för sig har fått vila de senaste femton... Fasiken, den kan hänga med ett tag till! :-)

Och jag måste åter igen påpeka över hur förvånad jag är att det låter så bra som det gör! :-o
Tänk då vad som kan komma ut ur det här med lite meckande! :-o

Kanske det blir en rejäl översyn plus en hyfsad Riaa som får bli grejen denna sommar? Sedan blir det mer långsiktigt tänk...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/05/10 :  11:47:29  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Och "loppiarna" har massor med vinyl som säljs för en spottstyver, det kan bli en rolig men ändå billig sommar!
När jag för första gången fick höra det "Perfekta, rena och klara CD.ljudet" sa jag att detta är inte bra - det låter begränsat hårt och kallt för mina öron. Efter snart 30 år när CDljudet varje år, har blivit ännu "perfektare" (kan man komparera ordet), så har fortfarande en bra analog reproduktionskedja kvaliteter som i de flesta stycken överträffar dagens CD standard.
Ändå är det många som inte vill veta eller förstå, genom att själv utsätta sig för att lyssna ingående, utan föedrar att avfärda och vara ovetande.

CC (och Wolfgang). Jag är väldigt glad för ditt inlägg (och din insats Wolgang) och hoppas att fler skall plocka fram sina gamla vinylgrejor, eller köpa begagnat, det behöver inte vara kosta en förmögenhet för att var njutbart.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/05/10 :  12:34:12  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
CD är bra ljud-Vinyl är bra musik!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/05/10 :  13:24:39  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Tack Bo, man försöker ju dra sitt strå till stacken ... Det handlar ju inte alltid om att sälja !

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/05/10 :  13:55:03  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
när CDljudet varje år, har blivit ännu "perfektare" (kan man komparera ordet),


Jag fick underkänt på "Död-dödare-dödast" i skolan
Detta trots att jag förklarade med ord som "hjärtstillestånd- köttkvarn" mm.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Mupp
Member

72 Posts

Posted - 2006/05/11 :  12:34:17  Show Profile Send Mupp a Private Message
Jag kan bara hålla med CC. Rent tekniskt är det ju överlägset på så sätt att det är helt okvantiserat och har bredare bandbredd. Ofta låter musiken också klarare på vinyl. Jag hör till den generation so är uppväxt med CD men jag köpte en vinylsvart för 3 år sen mest för att kunna lyssna på loppisskivorna. Nu har hunnit hitta ca 800 skivor på diverse loppisar. Sen får man ju av sina kompisar också. Det är bara svårt att hinna med att lyssna på allt förstås.

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/11 :  12:41:27  Show Profile Send CC a Private Message
Jag tillhör en av de där fomarna som gick på det där om "pure sound forever" å sålde av massvis med vinyl... Snacka om placebo-effekt!!!

Men som tur var kunde jag inte slitas från en packe utav mina viktigaste gamla rockplattor som jag växte upp med, å de går varma nu!!! Hehe :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/05/11 :  13:38:40  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Kul att man inte är ensammen att uppleva samma sak,
Själv sparade jag mina skivor och en "betongklump" som jag inte visste värdet på,köpte den i delar,men jag har sparat den,man vet ju inte vad framtiden kan erbjuda!

Den lämnade jag till Bo Hansson (Rauna/Opus3) förra sommaren för montering och genomgång efter ca 11år i malpåse.
Det var en mycket lyckad investering,tänk att gammla saker kan kännas som nya efter 11år på hyllan!!

Jag har inte köpt en enda ny CD skiva sedan jag skakade liv i min Continuo men jag är minst ett par ggr i månaden och köper skivor på skivhögen.

Som noteworthyaudio skrev "Continuo is probably one of the best kept secrets in the hi-fi industri",det är väll bara att konstatera att man gjorde för en gång skull något bra när man sparade alla LP skivor och en skivspelare som man inte visste värdet av!!






http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/05/12 :  16:08:41  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Kul läsning!

Sparar just nu inför en kabeluppgradering.
Har funderat på vad nästa ämne för sparande blir.
Pension? Näe, först en vinylspelare .

Har ni svarvare några tips på en vinyl som bräcker min CDspelare Meridian 507 nypris ca 20.000? Och vad kan den kosta?

Beg. blir ju oftast mer för pengarna, men är förståss riskabelt utan egen erfarenhet av vinyl...
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/05/13 :  07:49:57  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Bunkert,
du kan läsa på denna länk och bilda dig en uppfattning

http://www.tnt-audio.com/sorgenti/opus3_e.html

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/13 :  11:44:17  Show Profile Send CC a Private Message
Bunkert,
min digitalkälla består utav två olika drivverk, en Teac VRDS samt en Primare dvd. Dessa matar digitalt till en dac från Electrocompaniet. Digitalkablar o nätkablar är av god kvalite´samt uppställning noga framlyssnad. Detta låter riktigt okej. Jag har haft hemma en Bladelius S1:a som jämförelse och den har en tajtare basåtergivning samt är mer "analog" i mellanregistret än min trio.
S1:an är helt enkelt bättre. Och bättre spelare än S1:an finnes åsso...

Min hastigt uppslängda vinylrigg består utav en Luxman PD 284 från -82, en gammal pickup, Denon DL160, samt en liten fin Riaa från Bellari. Inget är genomgånget, kablar är av enklaste slag, allt bara upplopplat efter att samlat damm i drygt 15 år.

Summarum: Det knastrar. Det sprakar. Men återgivningen från mina gamla rockplattor från 80:talet spelar fullständigt skiten ur cd-utgåvorna! Fullständigt! Det finns bas! Mellanregistret skär inte sönder öronen. Ljudet är SÅ förbennat mer musikaliskt att jag bara sitter å undrar hur jag stått ut alla år!

Så min plan är att göra en lättare uppfrächning utav vinylsvarven, kolla upp pickupens kvalite´samt investera i en riaa. (Jag måste även bygga in en omkopplare i mitt DYI försteg så att jag slipper byta kablar varje gång som det ska växlas till DVD-film...)

Så gammal garderobsmat från -80:talet för några få tusingar matchar musikaliskt min cd-rigg för ungefär 20" utan några problem!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/05/13 :  12:48:41  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Oj! Nu känner jag hur det kommer... Vinylsuget

En ny spännande värld står för dörren.
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/05/13 :  22:50:03  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Välkommen till den "nygammla världen",de lyft som "gammal vinyl" tillför är inte att förakta.

Kablar,nätfilter i all ära men då är det"finlir" vi pratar om (personlig åsikt),SD foten under ett par högtalare kan ge ett lyft där dagsformen inte avgör om det låter bättre eller sämre.

Jag tycker att det är riktigt roligt att plocka fram sin gammla vinyl spelare och kunna renovera och uppgradera efter ca 11år (i stort sett bara blåsa av dammet och "köra"),när min Primare DVD 30 går sönder om 10år så är det väll bara att arkivera den i arkiv 13,dvs soptunnan!!!!

När Blue ray och allt vad det nu heter som är på gång så är DVD 30:n gammal efter 3år!!!

Av ren nyfikenhet plockade jag fram en Yamaha 1060 ur garderoben,en "ren" CD spelare,för ett par dagar sedan.
Jag hade enorma förväntningar om hur den skulle låta.
Suck den vägrade starta det var helt omöjligt att få igång den så den åkte in i garderoben igen utan att jag fått höra en enda ton.

Min Opus3 Continuo snurrar hela tiden och det kommer den att få göra fram till 2015 när lagret ska smörjas om så att den kan snurra fram till 2025,synd att jag har missat ca 11år av inkörningen!!

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Edited by - magnus1967 on 2006/05/13 23:32:23
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/14 :  00:22:57  Show Profile Send CC a Private Message
CD:n är DÖD! Länge leve VINYLEN! Hip hip, hurra!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/05/14 :  01:19:26  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Näääää! CD är inte död,den är lätt att använda och bränna av till mp3 och andra format som vinyl inte är!
Men när man sitter hemma i favorit soffa och ska lyssna på bra musik så låter vinyl bättre än CD,DVD AUIDO eller vad det kan för digital media!!!

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/14 :  03:04:01  Show Profile Send CC a Private Message
Jag ska slänga över all digital media te datorn där det hör hemma!
Sedan kan bränna bränna te bilen å allt de där som du säger, magnus1967!

Ska det lyssnas på musik så har vinylen företräde åsso i min värld!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/05/14 :  04:21:04  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Ja,vad ska man säga,världen är fri och du gör som du vill CC lycka till med det du gör,hittar på eller säger!!!

Om du blir nöjd så blir alla nöjda,GOD BUY!

Nu lämnar jag denna tråd,hejs!!


http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/14 :  13:43:06  Show Profile Send CC a Private Message


Att något så här simpelt kan orsaka så mycket musikglädje!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/14 :  20:45:56  Show Profile Send CC a Private Message
Å så en lite operation! WBT-terminaler o en nätbrunn för större frihet!

Fast, jag har ju ingen kabel med rca-kontakter liggandes? Äsch

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2006/05/14 20:47:09
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000