| Author |
Topic  |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 18:21:32
|
| Quad har kommit med en ny cd spelare som verkar högintresant. Det är framförallt två saker osm gör den spännande. Dels har den en ny inbyggd digital volymkontroll så man kan köra den direkt i slutsteget. Och sedan är den väldigt bra prissatt i Sverige, under 11 000 kr. Är det någon som hört denna cd spelare, eller någon annan Quad spelare. ?????? Är den möjligtvis en CdFix killer? |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
Edited by - StefanB on 2002/11/10 22:26:21 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 18:25:55
|

99 CD-P CD Player Specifications Maximum Line Output Level (RCA) 2.4VRMS Maximum Line Output Level (Quad-Link) 5.3VRMS - Balanced Frequency Response 20Hz-20kHz (+0dB/-0.5dB) Total Harmonic Distortion <0.002% at 1kHz Signal to Noise Ratio >110dB, 24 bit >95dB, 16 bit Crosstalk <-100dB at 1kHz DA Converter Max. resolution 24bit Max. sampling speed 192kHz Upsampling x2 Digital Audio Inputs 3 x RCA Coax 75ohm, SPDIF 3 x Optical TosLink, SPDIF Digital Audio Outputs Optical TosLink, SPDIF Disc compatibility CD-DA Conventional Audio CD CD-R Recordable CD (finalised and unfinalised) CD-RW Rewritable CD (finalised and unfinalised) Dimensions 80mm x 321mm x 310mm Weight 7.2kg net
|
Edited by - StefanB on 2002/11/10 15:52:03 |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 18:27:42
|
| jag kanske är fel ute men jag har hört att det ska vara speciella kontakter på quaddarna eller nåt sånt jag läste på hifipunkts hemsida att dom enbart kunde köras ihop med andra quad? jag kan mycket väl ha fel men tycker mig komma ihåg det... |
 |
|
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 18:38:48
|
Jepp, har varit hemma! hos Jan Erik (han som tar in QUAD i sverige) och lyssnat på Multikanals SACD. Allt via QUAD givetvis (typ anläggningen dom hade på Arkenmässan). Lät 10 gånger bättre än på mässan, mycket trevligt... Tänkte inte på att kolla några terminaler dock... |
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
 |
|
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 18:51:01
|
| Kolla så den nya cd'n funkar med vanliga 'icke-quad' stärkare. Men jag tror den modellen har rca utgångar. men vet ej säkert. Fint skall den låta iallafall. O billig!! |
Herr_Engel:#hififorum@quakenet |
 |
|
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 18:52:01
|
svensson: Vad använder Jan Erik för kablar? 
|
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 20:13:54
|
"--The unit has 3 optical and 3 digital coax inputs for devices and also a optical output. This means you can hook a multi disc changer to it and get 24/192 upsampling ! There is also variable and fixed analog outputs so you can plug this unit straight to a amp or a preamp / processor."
http://www.audioreview.com/PRD_135963_1586crx.aspx
Amerikansk källa.
Verkar ju vara en förnuftig spelare till ett Linn Genki-killer-pris. $1190 låter dock dyrt. Måste kolla vad RC tar.
mvh Johan |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
swingpjatt
Member

338 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 07:37:01
|
| Det framgår ju på tekniska spec att den har RCA kontakter på utgången, så den bör funka med andra spelare, samt att den har egen strömförsörjning ( nätsladd) så ni som nu bor bra till ge er ut för provlyssning och kom en recension här på forumet. |
Handla nu! svepningen har inga fickor. |
 |
|
|
AndersB
Member

234 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 13:53:27
|
Bröderna Radiolagret i Göteborg har den, så i min CD-jakt får det nog bli en lyssning på den också. Konkurrensen med Cyrus CD 7 och 7Q är i och för sig stenhård. Primaren är avhängd, men senare i veckan kan det kanske bli en Quad/Cyrus-duell...
Anders |
 |
|
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 13:55:39
|
Tror du kommer att bli en lycklig quad ägare.. 
|
 |
|
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 15:24:19
|
Jag tycker den låter riktigt bra, den drar lite åt det analytiska hållet men jag vågar nog säga att den svänger fint ändå. Analytisk, men inte kall. Sen ser den ju lite räsertuff ut med sina vingar på baken!
Jag hade förmånen att vara med om uppackandet och de första timmarna med en Quad 99a och som de flesta stereoprylar lät den riktigt kasst under den första halvtimmen, sen släppte den mer och mer. Ge den ett öra och berätta hur du upplever den! |
 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2002/11/23 : 23:49:14
|
Jag har lånat hem en QUAD 99 CD-P från Radiolagret. Har den från lördagt till tisdag, döe en liten utvärdering. Tanken var att köra den direkt till slutsteget och använda den inbyggda volymen som QUAD rekomenderar. Tyvärr funkar inte fjärren jag fick med mig så då kan jag inte reglera volymen. Den får därför spela via försteget som min andra cd.
Idag har jag inte lyssnat särskillt mycket. Den får stå och spela in sig och imorgon skall jag utvärdera den. Det intyck jag fått såhär långt är att det svänger rätt bra. Spelaren betonar basen, och lyfter fram sången. detaljer hamnar lite i bakgrunden och kan vara svåra att höra. Förhoppningsvis blir detta bättre efter lite inspelning och DeMagic.
|
 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 20:07:45
|
Sådärja, då har jag testat QUAD 99 CD-P så att jag kan uttala mig lite om den. Vi kan börja med byggkvaliteten. Fjärren funkade inte upptäckte jag då jag kom hem och ja, jag har bytt batterier. Cd spelaren är lite skev så den står inte stadigt på alla fyra fötter. Jag ställde den därför på sd-fötter så att den skulle stå stadigt. (hmmm) Släden/driven är antagligen en billig philips. Den klonkar rejält då den går ut och in, inte direkt imponerande eller förtroendegivande. Annars är finischen bra på spelaren och jag tycker att den är rätt snygg.
Jag har jämfört den mot mon Denon DCD-1605AR som i sanningens namn är tweakad på många punkter och därför låter bättre än original.(tycker jag) Den har dock några år på nacken och QUAD är ny med ny 24 bitars teknik och uppsamplig.
QUAD har en lite varm klang. Den tar fram sången och basen i musiken, betonar kanske man skall säga. Det är väldigt behagligt att lyssna på musik och den är inte kräsen på materialval eller inspelningar. Det känns som en spelare man kan lyssna på i timmar utan att bli trött och man sitter säkert och stampar takten hela tiden. (Lite klyschor får ni tåla) Detaljer finns,men man får lyssna för att höra dem, de plockas inte fram så tydligt utan spelaren fokuserar på helheten med bas och sång i centrum.
Ett tag så tänkte jag att jäklar, man kanske skulle byta cd spelare ändå.
Jag kopplade dock in Denonspelaren och QUAD spelaren omvartannat och testade rätt varierad musik. En del glest akustiskt, en del blues, en del storband med blås. Manliga och kvinliga sångare, etc. Jag junde konstatera att i jämförelse så har Denon en bas som spelar tightare och går djupare, ljudbilden är större och detaljer hörs tydligare. Vad som framförallt talar till Denons fördel är att tex gitarrer låter sprödare, att blås har mer dynamik att instrumenklangen känns mer "rätt. Nackdelen med Denon kan då vara att ljudet ibland känns "hårt" eller att en del skivr låter rilla pga inspelningen.
Slusatsen av mitt lille test av QUAD 99 CD-P är att den spelar jättetrevligt och att man säkert skulle kunna leva lycklig med den. vill man ha lite mer realism och dynamik är dock Denonspelaren att föredra. Om QUAD är en CdFix killer vet jag inte eftersom jag inte hört CdFix hemma hos mig.
Slutligen bör nämnas att QUAD säkert inte är inspelad ännu. Hos mig kanske den har gått 20 timmar och på butiken knappast mer än så. Den kan ju komma igån ordentligt efter ytterligare inspelning. |
Edited by - StefanB on 2002/11/25 11:05:17 |
 |
|
| |
Topic  |
|