HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Månadskostnad lägre på villa än på bostadsrätt..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/05/13 :  18:56:09  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag antar att du inte menar en "äkta" torpargrund? Utan en husgrund som är bättre anpassad för moderna hus, men påminner ganska mycket om en torpargrund i sin grundkonstruktion.
quote:
Med en fräsh väl avluftad grund så skall det inte krävas något underhåll!

Så jag antar att du menar nyare byggen än sekelskiftet? För de kan vara brutalt über-j*vliga att få ordning på.

Du skall veta att det går ungefär lika mycket spöke i en 'torpar grund' som det gör i kabeldebatter här på HF.

Men i "qouten" har du rätt.

Räknar man bort renoveringen, så bor jag o familj i huset för en månadskostnad av ung. 4000kr. Räknar man in renovering så blir det naturligtvis högre, men det är ju en utgift som fasar ut. Som dessutom ses som en "investering".

M
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/05/13 :  19:05:50  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Torpargrund? Underhållsfri? HAHAHAHA


Vårat hus är byggt 1990 med torpargrund.
Vad eller vilket underhåll anser du man bör/skall göra?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/05/13 :  19:12:17  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det finns ju många exempel där det finns mögel/fuktproblem på just torpargrunder. Kan man göra så mycket mer än att se till att grunden ventileras på ett bra sätt?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/05/13 :  19:21:51  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Kan man göra så mycket mer än att se till att grunden ventileras på ett bra sätt?


Nej jag tror inte det.
På våran grund sitter det 52 ventiler,jo det är säkert,kom gärna hit och räkna dom
Överbeskyddad mot fukt alltså.
Vi har dock på snickares inrådan bommat till några så nu är det "bara" 32 st
Samt att marken där huset är byggt är nästan enbart sand vilket innebär en naturlig dränering och helt utan fukt.
Problemet med gammla hus är att det oftast saknar fuktspärr mellan själva grunden och botten av golvet.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2006/05/13 :  19:49:39  Show Profile Send Björn N a Private Message
Ska man bo i villa i ngt av Göteborgs bättre områden Börjar priserna på runt 4.000.000 i dagsläget, för en ganska average villa! Helt otroligt! O så tillkommer värme, vatten, fastighetsskatt, sophämtning, satellit-tv...
O så blir ju resekostnaderna högre.
Nja, jag tror det är billigare med bostadsrätt


Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/05/13 :  19:58:39  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Personligen skulle jag kunna tänka mig att betala extra för att få bo på landsbyggden.
Som tur är behöver jag inte det.
Att bo i stan tilltalar nog dom flesta men inte mig.
Jag skulle förgås om jag vore tvingad att bo i en storstad.
Jag är obönhörligen en "lantis" och trivs med det.
Priser på borätter/hus i en storstad är absurda i nuläget och jag är tacksam för att jag slipper buda om en bostad där.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/05/13 :  22:56:04  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Vårat hus är byggt 1990 med torpargrund.
Vad eller vilket underhåll anser du man bör/skall göra?
Då är det ingen 'torpargrund' i den bemärkelsen. Torpargrundar görs inte längre så de inte passar ihop med vårt moderna leverne. Torpargrundar var mycket bra på den tiden då huset värme kom från en eldstad som eldades året om. Eldstaden värmde upp skorstenens sockel som vanligtvis stod centrerat i huset och ner i husgrunden. Värmen strålade ut från skortensbasen och värmde såles upp grunden och drev ut fukten. Men så kom el-/oljevärmen och man installerade panna i sina (förhoppningsvis någorlunda) renoverade/moderniserade sekelskifteshus. Funktionen med skorstens-sockeln som fukt-urdrivare föll bort. Torpargrunden var oftast inte dränerad (bara möjligtvis 'naturligt'). Ingen fuktspärr fanns. Byggd rätt upp och ned med en stensockel direkt på gräs eller grus med gott om organiskt material. Varpå fuktskadorna får friare spelrum.

Och kom ihåg att ventilation är nog så bra. Men även om det ventilerar ut fukt - så ventilerar det även in ny. Det är inte så lätt som det verkar det där med husgrunder.
Men har du en krypgrund från 1990 så kan du lungt luta dig tillbaka i vilstolen igen.

M
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/05/25 :  17:44:53  Show Profile Send Peter S a Private Message
Flytta på landet, det är min rekommendation. Vi köpte en hel bondgård (utan land dock) för någre få 100K (Mycket få!) Då kann man gå ned i arbetstid eller kosta på sig lite transport, och sen spela hur högt man vill när man vill.
Det finns många fina stora hus på landsbygden till ytterst förmånliga priser. 1/2 million räcker långt.
Nyligen så jag en stor fin prästgård i ett litet samhälle till 1,4 mill. helrenoverad, värmeväxlare, kämpe tomt vid en å (över 6000kvm om jag minns rätt) o. mycket mera.

Flyttade från Göteborg för ett år sedan där vi spolade över 8K i månaden för en vanlig hyreslägenhet.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/05/25 :  17:50:25  Show Profile
Låter vettigt Peter S .. själv hade jag ångest varje dag jag bodde i lägenhet, pengar rakt ut ur luften man aldrig får igen. Hur dumt som helst om man har andra alternativ (alla kan ju inte få lån pga betalningsanmärkningar etc).
Vårat hus i Örebro har ökat 400.000:- i värde på 18 månader, inga fel alls, ska skriva om lånen på tisdag och sänka månadskostnaden med ungefär 1.000:- till

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000