HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 3,5mm till RCA, vad finns det? och andra tankar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/05/04 :  17:49:18  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Jag ska använda en sådan via min Ipods line out in i min förstärkare.

Jag lyckas inte hitta så många olika, så kan ni tipsa mig med
länk och pris, maxpris är 500 inkl eventuell frakt.

de jag hittat är monster icable, qed qunex j2p.

så hjälp mig finna

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

Edited by - j0akim on 2006/05/06 13:35:56

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/05/04 :  17:53:12  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag rekommenderar att du tar den billigaste du kan hitta hos din radiohandlare.

MP3-algoritmen är betydligt mer ljudförstörande än en kort sladdstump.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/05/04 :  18:04:56  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nja, liiite bättre än det absolut billigaste får man nog ta ändå.
Jag tycker de allra billigaste sladdstumparna har en viss tendens att brumma och ha andra otrevligheter för sig.
Säg typ kabel ā 50-100:- istället för 25:-

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/05/04 :  18:18:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Audioquest har sådana kablar, såg jag på derad hemsida.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/05/04 :  19:24:32  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Elfa tar 102 + moms för 1,5 m Clicktronic

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=9371.htm

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2006/05/04 :  19:54:55  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Apples egna high-quality-super-deluxe-sladd med matchande kontakter såklart.

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/6104042/wo/HC7agAVyoNE83Y2CUhBTgy6cIJb/8.PSLID?mco=16A07F18&nplm=T4504

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/05/04 :  20:24:45  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Elfa tar 102 + moms för 1,5 m Clicktronic

Bättre då med Kjell & Co som tar 109:- med moms...
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=37967&path=

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/05/04 :  20:34:40  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
På Ebay kan man hitta smått o gott till Ipod.

MVh,
M
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/05/04 :  23:23:40  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Biltema, Jula och Clas ohlson, men då var vi ju tillbaka till billigaste sorten.

Men det är iaf vad jag använder, appareter som har 3,5mm plugg brukar väl sällan ha superprestanda ändå ????
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2006/05/05 :  02:36:45  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Adapter a la http://www.amabilidade2002.com/audio20.htm + valfri kablar?
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/05/05 :  05:40:44  Show Profile Send Poe a Private Message
Här kanske:
http://www.hificables.co.uk/ProductsList/mcs/CategoryID/2363/GroupID/706/CatName/3.5%20mm%20jack%20cables/v/6db25c07-a6d8-432c-abf8-6c5ca361ad5e

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/05/05 :  08:36:55  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
bör tilläggas att jag kör ej mp3 utan okomprimerat wav.
ska kolla upp era tips och se vad det kan ge tack för förslagen.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/05/05 :  13:51:11  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag tycker Kjell&Co ger mycket för pengarna vad gäller deras HQ- eller clicktronic-sortiment på kablar.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/05/06 :  11:38:46  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
QED brukar ju göra prisvärda kablar. jag har hittat denna på hifiklubben:


http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Kablar/Diverse_kablar/QED_Qunex_J2P_Kabel_15_meter.htm#

298:- dock 1,5m. jag behöver max 1 meter. men det lär ju inte vara omöjligt att få på beställning.
även Supra känns rätt då jag vet de har bra kvalite. ingen som har några andra förslag?

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/06 :  12:29:13  Show Profile Send CC a Private Message
DIY?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/05/06 :  12:48:10  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag kör clicktronic från min airport express, om det är bättre, sämre eller lika som någon kabel av billigaste sort vet jag inte, men det känns lite bra. Om du spelar .wav direkt från din Ipod tycker jag nog att du kan testa med en lite bättre kabel och jämföra. Clicktronic kan vara bra, vad vet jag. I rent RCA utförande, har jag gjort lite korta jämförelser med en signalcable analog two och de fungerade lite olika, alltså ljudet ändrades när man bytte kabel och ingen av de båda gjorde så att ljudet blev tokigt på något sätt. Airport express låter inte särskilt hifimässigt även om jag spelar upp .wav från datorn. Hur som helst tycker jag att det finns en kabel som jag misstänker, obs! Misstänker kan göra att även mp3 låter mer öppet och fint och det är silverresolution från signalcable, men det är en hyfsat dyr chansning och inget jag skulle våga mig på. Du har visserligen 30 dagar på dig och det enda du då förlorar är fraktkostnaden. Kostar runt tusenlappen inklusive frakt och moms.

Jag tror inte på att satsa på 500kr kablar om du inte skulle råka ha en ofantlig tur. Dessa kablar tycker jag sällan ger valuta för pengarna. Bättre då att köpa för en hundring (clicktronic) eller dubbla och köra på silveres. för där har du, i mitt tycke, en kabel som utmärker sig lite och det kan vara värt att testa. Men som sagt, jag har inte testat minivarianten. Annars verkar ju Audioquest ha gott renomé (dessa har jag inte heller hört) eller Van Den Hul eller Kimber (om de gör några dito)

Lycka till!

Retro låter fint.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/05/06 :  13:35:00  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
tack jeppe72, jag har oxå läst mycket om just silver kabeln, men 1000:- vill jag inte lägga ut på en chansing. det blir nog trots allt qed kabeln, ska gå ner till hifiklubben och fråga om de kan beställa hem en 1 metare. det vore perfekt.

Sen har jag en annan tanke, till alla som har skrivit här, nästan alla har rekomenderat riktigt billiga kablar runt hundralappen och ingen tycker det är speciellt värt att lägga mer, hur kommer det sig?

ipoden är ju trots allt en källa som likaväl kunde vara en cdspelare, och till cd spelare är det ju verkligen rätt att köpa en dyr kabel för den låter så mycket bättre än en kabel för tusenlappen?


vill inte skapa en debatt, utan veta era åsikter.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

Edited by - j0akim on 2006/05/06 13:43:35
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/05/06 :  15:34:00  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Mitt svar är att det inte är dyrt att tillverka en fullgod kabel.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/05/07 :  01:12:21  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
efter lite letande så hittade jag faktiskt en Kimber kabel till ipoden:


Kimber Mini to RCA (1m)

Connect your home unit to your amp via the Kimber 3 ft mini to RCA. This cable also works for hooking up from the back of your tape out/computer directly to the Total Airhead. A straight mini plug and a left and right RCA on the ends of Kimber PBJ cable and a Techflex jacket make this a very good cable. Ideal when you just need a little more length.

ca 550:-

ska nog inte köpa den dock. men snygg var den

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/05/07 :  02:28:52  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Kan ju meddela att vederbörande tänkt göra en 3.5mm --> rca av en SilverResolution...
Och det kom jag på precis innan jag gick in och kollade forumet nu!

Ska jag göra det,tycker ni...?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/05/07 :  10:48:39  Show Profile Send CC a Private Message
Självklart!!!

Och meddela resultatet! Med bilder!!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/05/07 :  10:59:47  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
absolut, jag har dock fått tips på ett annat forum att man kan tillverka dessa:


om det är till en ipod du ska använda dom, så är nog detta det bästa alternativet

om inte, gör kabeln, fota, och skriv en recension.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2006/05/07 :  15:08:16  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
j0akim:

Den sista du visar var ju helfestlig, var finner man mer information om den?
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/05/07 :  18:08:11  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
det är en kille på head-fi forumet som gjort den själv, han säljer oxå sådana. gå in under cable tråden så hittar du :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/05/08 :  10:07:24  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag tror att det finns en vanlig "fast" line-out i den specialkontakten som egentligen är mer lämpad att koppla till en förstärkare. Även utimpedansen torde vara bättre lämpad, d.v.s. högre; runt 100 ohm(?).

Joakim skrev:
"ipoden är ju trots allt en källa som likaväl kunde vara en cdspelare, och till cd spelare är det ju verkligen rätt att köpa en dyr kabel för den låter så mycket bättre än en kabel för tusenlappen?"

Snarare bör man hitta en kabel som inte förvanskar signalen ill nästa enhet. Det är inte svårt att hitta sådana kablar, och har vädligt sällan något med kabelns pris att göra.

Ibland kan kablar som ligger i högre prisklass vara mer av kosmetiskt snitt än tekniskt bra konstruktioner. Kika på Kimberkabel exempelvis, den har ingen skärm, utan jordledaren är bara tvinnad kring signalledaren. Det gör att transmissionen kan vara mer känslig för instrålad RF, t.ex. mobiltelefonstrålning. Likaså är det inte säkert att sådant är direkt hörbart utan kan blir mer som en ökad "hårdhet" i ljudet, eftersom det i olyckliga fall kan ge hastighetsklippning* av signalen i ultraljudsregistret, i de fall som ingångssteget i efterföljande apparat är felaktigt dimensionerat.

* Kallas även "slew rate-klippning".

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/05/09 :  00:45:04  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
joakim
quote:
Sen har jag en annan tanke, till alla som har skrivit här, nästan alla har rekomenderat riktigt billiga kablar runt hundralappen och ingen tycker det är speciellt värt att lägga mer, hur kommer det sig?

I mitt fall tänkte jag ungefär så här:
1. Som någon annan påpekade, om det ändå är mp3, så har kanske det redan förstört mer än kabeln gör. Men sen meddelade du att du kör okomprimerat, så...
2. Visst är det säkerligen stor skillnad mellan olika mp3-spelare, men jag gissar att det ändock är ett rejält steg uppåt i kvaliten på elektroniken när man jämför med en seriös CD-spelare.

Men det var ju bra att det kom några tips på mer avancerade kablar också. Om du köper en lite dyrare sort, kan du inte låna en billigaste sorten av någon och göra lite jämförelser och meddela oss sen hur dom är jämfört med varandra?
Skulle vara kul att veta, jag kanske måste omvärdera mitt eget val.
Men jag kör mp3 från datorn, och inget speciellt ljudkort, så jag kanske ska byta det först...

//Mikael
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000