HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Långa högtalarkablar eller monoblock?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/05/04 :  09:19:34  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Börjar fundera lite på möblering nu när renoveringen av lägenheten börjar bli färdig. Förhoppningsvis kan jag möblera rätt och då är det inga problem, men jag tror att jag inte kommer att få plats med stereon och högtalarna på en och samma vägg. Då blir det förmodligen att flytta stereon till ett annat hörn med följden att det kommer att behövas kanske 10meter högtalarkabel.
Har funderat på att byta amplifixen mot något bättre, så är detta ett bra tillfälle att skaffa 2 monoblock istället eller skall man köpa 10meter högtalarkabel? Lite tankar och råd uppskattas. Vad är lämplig uppgradering med försteg/monoblock från Amplifixen (driva Dynaudio 1.3SE)? På tok för dyrt? Finns många som inte är så förtjusta i Bladelius elektronik har jag förstått, så måste erkänna att jag är nyfiken på något annat också.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/05/04 :  09:51:14  Show Profile Send mace a Private Message
Vi kör numera med låång signalkabel till "mono"block och korta högtalarkablar.

Funkar suveränt för oss, signalkablarna är skärmade. Slipper numera lyssna till mobilsignaler mm.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/05/04 :  10:03:51  Show Profile Send mayro a Private Message

10 m högtalarkablar
byt elektronik är mitt tips...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/04 :  10:26:30  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Hej!

I detta fallet är det nog bättre med monoblock, men det är inte alla säkert att du hör skillnad!

Hur smal vägg kommer du ha om inte stereon får plats där? Hur har du/ni tänkt möblera (går det att se en skiss)? Det känns som om möbleringen kommer ha mycket större påverkan på ljudet i ditt fall än val av elektronik/kablage..

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/05/04 :  10:38:03  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Rummet är gissningsvis 4X5meter. tidigare hade vi TVn mot långsidan, men det är fönster och balkongdörr där också, så med en benno TV-möbel, gissar ca 1.2m lång, placerad så att en högtalare får plats mot balkongdörren, så är det kanske 0.5m kvar till väggen på andra sidan gissar jag (som dessutom har ett stort fönster). Hade tänkt klämma in stereo-racket i hörnet. Inte speciellt optimalt. Alternativet är att ställa elektroniken mot en kortvägg, men det finns då ingen bra lyssningsposition, antingen för långt ifrån eller för nära högtalare. Får kolla lite noggrannare på mått och så när målarna är klara (förhoppnigsvis imorgon), men tänkte kolla av lite om 10m kabel påverkar en trevlig diskant.... Blir väl monoblock i så fall. Känndes dyrt och lite för långt med totalt 20meter kabel..... gissar att jag fick svar på det i alla fall.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/05/04 :  10:58:16  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ponera att du ämnar behålla din förstärkare.

1)
Det är full möjligt att fixa kablar som har identiska eller närapå identiska fysikaliska egenskaper som dina nuvarande, fast de blir 10 m långa per styck. Det handlar mest om resistans och induktans i samverkan med högtalarens varierande impedanskurva som ger mer eller mindre grad av frekvensgångsavvikelse. Det är de parametrar som har överlägset störst inverkan hos högtalarkablars ljudande egenskaper.

Induktansen bör vara låg för främst att diskantregistret inte ska dämpas. Emellertid ska man ha väldigt konstiga (separata (+) och (-)-ledare eller jättejättelånga) kablar för att sådant ska uppenbart märkas.


Resistansen ger i samverkan med högtalarens varierande impedans, en frekvensgångsavvikelse. Långa högtalarkablar bör därför ha låg resistans eftersom de flesta högtalare är designade att drivas med lårimpedivt kablage. Det är fullt möjligt att åstadkomma detta med tjocka högtalarkablar. En kompetent HiFi-butik bör kunna upplysa dig om lämplig resistans hos olika högtalarkablar (jämfört med vad du har, hur långa, och vilka högtalare du har).



På sikt är det ju skoj att ha separata försteg och slutsteg eftersom du då oftast kan erhålla större uteffekt. Men det är ju så att säga något för framtiden som du inte måste ta ställning till nu. På liknande sätt som beskrivits ovan, kan du använda både korta eller långa högtalarkablar även till en sådan kombination.

Själv kör jag med separata försteg och slutsteg samt LÅNGA högtalarkablar av brumskäl. Det är enklare att få till en anläggning utan inducering av jordbrum om man har korta interconnectkablar och långa högtalarkablar istället. Förr hade jag nästan alltid brumproblem, men inte sedan jag gjorde om kopplingarna till korta inteconnectkablar istället för långa. Olika jordade(ojordade uttag på olika ställen i rummet kan också skapa de jordslingor jag talar om, liksom induktion av brum mellan olika interconnectkablar, eftersom en större "slingarea" exponeras för brumfält.

Slutsats
Jag tycker inte att du måste byta förstärkare bara för att du tänker möblera om. Det räcker med att nogsamt välja ut kablar som förmodligen böra ha minst 2, 5 mm^2 eller kanske 4 mm^2 tvärsnittsarea. Det borde räcka för dina behov.



Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2006/05/04 10:58:55
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/05/04 :  11:02:33  Show Profile Send hman a Private Message
Gillar du dynaudio kan Du överväga att skaffa ett par BM6a eller BM15a, som är aktiva. Dessa kan sedan drivas av ett försteg som har balanserade utgångar, tex Harmony Designs PRE906. Jag funderar starkt på att göra detta själv, då BM15a inte låter "platt" som en vanlig studiomonitor. Tyvärr är detta dyrt, vilket innebär att det kommer dröja ett bra tag.

Har själv monoblock och är i stort sett nöjd med dessa. Stereobilden blir oftast större med monoblock. Tyvärr brukar dem inte vara billiga om du behöver hög effekt.

Många på forumet tycker att det är kul med möblering. Prova med att lägga upp bilder eller planlösning, så kanske kan optimera rummet innan Du uppgraderar.


Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/04 :  11:07:42  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Okej! Då ser jag hur det ser ut!

Jag drar samma slutsats som Knoppen. Han hade dessutom en vettigare förklaring än jag hade skrivit. jag hade nog sagt att du skulle pröva 2,5 kvadratskabel innan du köper ny elektronik ;-)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/05/04 :  11:25:29  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Hur får man upp bilder? Har planlösningen på datorn.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/05/04 :  11:28:05  Show Profile Send ohmega a Private Message
Kolla här: http://www.hififorum.nu/artiklar/knaakdownload/knaak.htm

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/05/04 :  12:52:58  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Tackar ohmega, skall se om jag kan fixa det där när jag kommer hem ikväll.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/05/04 :  13:16:52  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hman, jag vill hellre påstå att stereobilden förblis samma oavsett man använder monoblock eller stereoslutsteg. Kanalseparationen brukar vida överstiga hörgränsen för kanalseparation. Likaså bör man tänka efter att de två högtalarna står i samma rum som bägge öronen, och kanalblandningen som kommer därutav är mycket stor. LP-systemet har väl kanalseparation på omkring 20 dB (30?) om jag inte minns fel, och väldigt få tycks klaga på stereobilden/kanalseparationen där. Stereoslutsteg har kanalseparation på ofta mer än 80 - 90 dB, kanske över 100 dB, vilket ger otroligt stor marginal till överhörning (färsämring av stereobilden).

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/05/04 :  13:28:26  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Jag tolkade "ökad stereobredd" som en följd av bättre drivning, kontrol och faslinjäritet från separata slutsteg jämfört med integrerade steg. Oftast pga att försteg + slutsteg oftast är dyrare och mer påkostade osv än integrerade (fördomar jag vet).

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/05/04 :  13:42:32  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hman skrev om monoblock. Inte samma som stereoslutsteg.

De parametrar som du räknar upp kan fås precis lika bra om de två slutstegen sitter i samma låda eller sperata lådor.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/05/04 :  13:56:57  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Missade det, tänkte som jämförelse separata steg/integrerat.

Min tanke att ha monoblock var mest för att kunna ha ett stående jämte stativen vid varje högtalare faktiskt. Får kolla lite på hur vi kan möblera, titta på kabel och kanske rörförstärkare och Klass-D slutsteg. Men en 20meter kabel som ser bra ut och inte låter något kostar förmodligen upp mot en 4000 pix oterminerad..... Kan kanske få en 5-6000 för amplifixen, så vet inte hur bra för/slutsteg man får för 10 000. Nåja, får väl se vad som behövs först, kanske löser sig så man inte ens behöver byta amplifixen överhuvudtaget, om man nu skall vara glad för det vet jag inte :-D

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/05/04 :  14:27:55  Show Profile Send hman a Private Message
Knoppen: Tack för förklaringen. Skillnaden beror antagligen på att jag har mer effekt än tidigare (utan försteg/monoblock).

Dr Nope: För 10000:- skulle jag nog hålla mig till en integrerad. Ett försteg behöver inte vara så dyrt, men som alltid effekt kostar pengar.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/05/04 :  14:52:51  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Doktor Nope, ett alternativ som alltid finns är att du skaffar ett försteg som du matar en ingång på Amplifixen och därmed kan använda långa interconnectkablar om så önskas. Jag har för mig att Amplifix har en s.k. "Processor Direct"-ingång, så att den funkar som ett slutsteg utan volymkontrollen inblandad. Om inte så kan man ju alltid använda en vanlig ingång och ställa volymen i ett fast läge bara. Ingångssteg och volymkretsar påverkar sällan signalen i någon hög utsträckning ändå.

På detta vis kan du uppgradera i "lagom" takt.

Å andra sidan tror jag inte att 10+10 m högprestandakabel behöver kosta uppåt 4000 kr. Under en tusing, kanske 500 borde gå att klara sig med.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/05/04 :  15:02:00  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Det är sant knoppen, glömde det med processor direct på amplifixen. Jag är en av dem som köper kabel för att det skall kännas bra, och det känns inte bra med kabel för 20kr/meter. Vet inte varför och lite fånigt att erkänna Har dock sett kablar jag kan tänka mig för ca 200:-/meter. Utseende är primärt, funktionalitet sekundärt, eller hur var det nu?

Blir riktigt nyfiken på hur det skulle vara med ett rörsteg på kanske 10W klass A som försteg till amplifixen.... Primaluna ser ju bra ut. hmmm..... Skall nog börja bearbeta hon där hemma.

Edit: Som jag förstått saken är det just ingångssteget som påverkar signalen mest, inte slutsteget. Är det felaktig information? Kopplade in min Pioneer (Ax3 har jag för mig, inte använt den på ett år ungefär, står och samlar damm....) som försteg på amplifixen och det var rätt bra skillnad mellan dem.....

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2006/05/04 15:04:19
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2006/05/04 :  15:37:20  Show Profile Send Machine a Private Message
Varför ska du ha 10W klass A som försteg? Primaluna har rena försteg också eller missar jag nåt?

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/05/04 :  15:52:14  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Ingen speciell anledning, bara en siffra tagen direkt ur luften....

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/05/04 :  15:53:35  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Dr Nope, det du ska kolla efter när det gäller försteg är att utimpedansen inte bör vara för hög. Exempelvis är 1000 ohm för högt. Omkring 100 ohm är lagom, upp till 200 ohm är väl åkej det med.

Sedan bör det anslutna slutsteget ha hög inimpedans; gärna 10 kohm eller mer.


Dessa impedanser tillsammans med främst kabelns kapacitans skapar ett lågpassfilter. Om då utimpedansen är hög så blir det allmer känsligt vilken slags inteconnectkabel man använder. Den måste då vara antingen kort, eller om den är lång så måste den ha låg kapacitans.


Rörförsteg ha ibland ganska hög utimpedans, men det är ju enkelt att höra efter med leverantören/tillverkaren vad den tänkta apparaten har för utimpedans.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/05/04 :  20:01:36  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
Den första frågan kanske redan är avklarad men jag vill ändå stämma in i kören. Min erfarenhet är att ljudet påverkas mer av störningar i signalkablage än högtalarkablage. Signalkablage är dessutom ofta dyrare räknat per meter.

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/05/04 :  20:11:38  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
hman. Effekt behöver inte kosta skjortan. Behringer 2500 ger 2*450W och är kopia av (sägs det) QSC RMX. Enligt många på forumet är QSC excellenta. Priserna? Behringer ca 4500:-, QSC 9000:- för motsvarande effekt. Den dyrare, switchade plx ett par tusen ytterligare.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/05/04 :  22:21:33  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
SÅ, här är plamritmimg på lägenheten, om det nu fumkar. Dörren mot rum1 är sängd, hade tidigare stereon mot den väggen men hittade ingen bra plats att lyssna på, eftersom soffan står mot väggen in mot lgh och TV mot ytterväggen. Kommer nog att vara så nu o¨ckså, så högtalarna måste få plats på var sin sida om mBenno, 1.2m bred..... Ser själv inga bra sätt att möblera på.

http://bildarkiv.hififorum.nu/Dr.Nope/Lagenhet.tif

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2006/05/05 08:18:04
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/05/04 :  22:25:34  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Funkar inte??? Nåja, får väl försöka imorgon igen...

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2006/05/04 22:26:14
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/05/04 :  22:28:54  Show Profile Send marens a Private Message
Den funkar om man högerklickar och klistrar in i ett nytt fönster. Forumet kanske inte stödjer tif-formatet.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000