HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Reparera Audio Research försteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

stensth
Member

56 Posts

Posted - 2006/05/04 :  08:55:44  Show Profile Send stensth a Private Message
Vart finns dem bästa på att reparera Audio Research försteg, eller rättare sagt ett linjesteg?

Helst inom räckhåll från Falköping i Västra Götaland.
Även Oslo kan gå bra då jag jobbar där en del.

Det handlar om att volymen har gått och blivit knasig, den skrapar och kan få för sig att den ena högtalaren ska låta mer än den andra, alltså en inbyggd balance i volymen!

Vågar man chansa på att köra med elektronikspray och rengöra potten eller är den på väg på att gå till sin sista vila och det enda är att byta ut den?

Tacksam för svar.

Pac
200.000-klubben

22002 Posts

Posted - 2006/05/04 :  09:08:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Tyvärr har jag inget bra tips på reparationsverkstad. Men det låter som att den oxiderat.

Det är inte alltid som man kommer åt och kan få elektroniksprayen/oxidlösaren att tränga in i potentiometern och om det går så kan man vara ganska säker på att problemet kommer tillbaks efter ett tag.

Jag hade nog funderat på om den inte skulle bytas.

Vilket ARC försteg är det?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

stensth
Member

56 Posts

Posted - 2006/05/04 :  09:15:05  Show Profile Send stensth a Private Message
Tänkte jag skulle ringa till Hifi-Consult och prata lite med dem sen när dem öppnar idag. Dem har ju trots allt varit återförsäljare för denna pjäs för drygt 10 år sedan, dem kanske har något tips om inte annat.

Jo som sagt, det är det jag är lite osäker på också om huruvida en "rengöring" med spray kommer till att fungera. Försteget används sällan, precis som resten av min anläggning då dem finns i min övernattningslägenhet i Sverige.
Det var därför jag tänkte fråga här om det var någon som visste några som var bra på att reparera just AR.

Linjesteget det handlar om är ett Ls7.
Lite info om det finns på http://www.arcdb.ws
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/05/04 :  09:19:05  Show Profile Send ztenlund a Private Message
De har stängt idag och imorgon:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50595

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

stensth
Member

56 Posts

Posted - 2006/05/04 :  09:25:37  Show Profile Send stensth a Private Message
Typiskt, men det är ju bara att vänta tills på lördag då om det inte kommer upp några andra förslag i tråden...
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2006/05/04 :  13:25:17  Show Profile Send hjort a Private Message
Hör med Björn på Nuklex AB Tel: 018-600050, mycket trevlig och kunnig människa.
Tyvärr måste alla reparationer gå genom Audionord så att de också får tjäna lite pengar.
Go to Top of Page

stensth
Member

56 Posts

Posted - 2006/05/04 :  13:41:21  Show Profile Send stensth a Private Message
Hmm, är inte 018 Uppsala eller nåt liknande? Ligger tyvärr 40 mil åt fel riktning!=(
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2006/05/04 :  14:13:20  Show Profile Send hjort a Private Message
Jo visserligen, men jag ger ju hellre några hundralappar till posten än några tusingar till en klåpare
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2006/05/04 :  15:10:56  Show Profile Send SW a Private Message
Har haft ett liknande problem med ett AR LS7 försteg. Det var en lödning till poten som släppt. Vid närmare koll så var flera lödningar i försteget undermåliga.
Be någon lödkunning person titta igenom lödpunkterna och eventuellt löda om dom.

S
Go to Top of Page

stensth
Member

56 Posts

Posted - 2006/05/04 :  19:57:31  Show Profile Send stensth a Private Message
Fast jag ger inga hundralappar till Posten då jag vet hur paketena hanteras!=(

Då kanske man får kolla igenom lödningarna då och se om det finns några som är kalla...

Tack för tipset...
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2006/05/04 :  22:06:05  Show Profile Send lars a Private Message
Ring och kolla med Audio Nord var närmaste serviceverkstad ligger.
Har för mig att det finns en i Göteborg som kan göra service. Men det är kanske för långt bort det också.

Att det skulle vara dåliga lödningar i Audio Research förvånar mig.
Har själv en LS25. Den är producerad med väldigt hög kvalitet vilket man inte är van vid när det gäller konsumentprodukter. Lödningarna är perfekta. Det är bara flygindustrin som slår den kvaliten.

Har LS7 en vridpotentionmeter? Skrapar det när du vrider poten? I så fall tror jag att du behöver byta pot. Borde inte vara så krångligt.

Men det billigaste och enklaste är att först kolla så att det inte finns några kallödningar, och i så fall åtgärda dom. Kallödningar är ofta gråa och korniga. Åtgärden är att man värmer lödningen och tillför lite nytt lod så att lodet flyter ut ordentligt.
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2006/05/04 :  22:48:29  Show Profile Send SW a Private Message
Jag blev förvånad när jag kollade lödningarna i min LS 7. Många lödpunkter var väldigt dåligt gjorda. Det måste ha varit ett måndagsex. Så dåliga lödningar har jag inte sett i någon elektronik sedan rör-TV:ns tid.

S
Go to Top of Page

stensth
Member

56 Posts

Posted - 2006/05/05 :  10:03:15  Show Profile Send stensth a Private Message
Ja Göteborg är ju inte så långt. Där är man ju titt som tätt ändå.

http://www.arcdb.ws/LS7/ARC_LS7_top.jpg

Så ser den ut inuti, inte min på bilden då bilden är tagen från en hemsida på nätet som handlar om just AR.

Ja det skrapar när jag vrider på volymen och ibland så kan den få för sig att ge högre volym på den ena högtalaren samt även ibland stänga av ljudet när man trycker på potten inåt.
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/05/05 :  11:57:55  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Spruta aldrig in någon sårt spray eller rengöring i potentiometrar, då är de definitivt "körda".

Vilken ARC är det du har, är potten lödd i kortet eller kablerad?

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2006/05/05 :  22:20:31  Show Profile Send lars a Private Message
LS7 kostade $1500. För det priset måste dom ha sparat på något.
Verkar var på lödkvalitet och poten.

Bo
Kul att du är med på forumet.
Du skall än en gång ha jättetack för alla dina fantastiska vinylinspelningar. Samt att du fick mig att köpa en dynaco MkIII. Kul period.

På fotot stensth visade så är poten lödd på kortet. Jag är ganska säker på att du kan skruva bort botten så kommer du åt att löda om potten mot korten. Men jag misstänker att poten är kass och behöver bytas mot en bättre. Viktigt är att hitta en pot med samma resistans. Om den inte passar i lödhålen så kan man alltid fixa det med lite kabel mellan pot och kort. Enligt fotot skall det inte vara svårt att byta. Hade du bott i Göteborg hade jag kunnat hjälpt dig.
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2006/05/05 :  22:58:18  Show Profile Send hman a Private Message
Kontakta mattias Stridbeck på Harmony design. Han modifierar gamla förstärkare och kan säkert hjälpa dig. Han är stationerad i Kungsbacka vilket är söder om göteborg. Hemsidan är:
www.harmonydesign.se

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

stensth
Member

56 Posts

Posted - 2006/05/06 :  01:05:57  Show Profile Send stensth a Private Message
Tack för alla tips, men ny orginal pot är beställd från Usa idag och borde komma någon gång i slutet på nästa vecka om jag har tur...
Den var inte så dyr, ca 400-600kr.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000