HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hur får man bort overhead-bläck?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/05/03 :  20:55:09  Show Profile Send ILLY a Private Message
"Måla Pingu pappa!"

Ropade min dotter på två och ett halvt, som börjar bli så stor att man kan lämna henne utan uppsyn kortare stunder. Trodde jag. Hon satt alltså vid datorn och kollade på Pingu medan jag var i ett annat rum och pratade i telefon.

När jag kom in till henne så såg jag att hon talade om vad hon gjort, och inte vad hon ville göra. Hon hade fått tag på en overhead-penna och målat på Pingu. Alltså på skärmen.

Att få bort gegget från skärmen var inga större problem med fönsterputs och fem minuters gnuggande, tur man inte har plattskärm. Värre var det med armstöden på stolen, skrivaren och tangentbordet. Framförallt skrivaren hade ju varit skönt att få ren, med tanke på att den är så gott som helt ny.

Tips på lämpliga lösningsmedel? Fönsterputs och diskmedel funkar inte. Aceton har jag ingen hemma. Vodka?

Militant cyklist.

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/05/03 :  21:09:17  Show Profile Send jerico a Private Message
Röd sprit borde funka. Passa dig för aceton då det kan lösa plasten. Prova på något dolt ställe innan så du inte sabbar den helt...

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/05/03 :  21:13:48  Show Profile Send Bubbel a Private Message
en enkel sak man kan göra är att prova med OH pennan där din dotter har ritat och om det löser upp det som sitter på skärmen så torka av snabbt. Detta lilla trix tar man till när någon har skrivet med en vanlig tuschpenna på whiteboard.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/05/03 :  21:37:28  Show Profile Send f95toli a Private Message
Isopropanol är rätt skonsamt och borde fungera, det löser normalt inte plast.
Fungerar bra även på whiteboards.
Finns att köpa på apoteket (kallas även isopropylalkohol, fråga efter det om de "inte har isopropanol").
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/05/03 :  22:22:30  Show Profile Send ILLY a Private Message
Tack för tipsen!
Bubbels knep funkade delvis. Det mesta försvann, men det som sitter på djupet syns ännu.

Isopropanol skall inhandlas imorgon.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/04 :  00:44:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
En sak med spritbaserade pennor , det vill gärna fastna på djupet. Skicka mig din adress så skickar jag upp lite "heavy" stuff

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/05/04 :  22:08:20  Show Profile Send ILLY a Private Message
Heavy stuff???

Det är inte så heavy att det fastnar i tullen mellan eoJEUDsland och Sverige, hoppas jag!

Skämt åsido, tack så mycket Johan, verkligen jättehyggligt. PM skickat.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/05/04 :  23:53:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det är ett starkare medel som inte påverkar dom flesta plaster.
Men som med andra starka medel så får man testa på nåt dolt ställe först

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000