HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 bild kalibrering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/04/30 :  23:31:43  Show Profile Send KingX a Private Message
Är det ngn som vet ifall det finns ngn firma/butik i Sverige som gör hembesök och kalibrerar ens bild (i mitt fall en plasm) för så optimal bild som möjligt?
Har sökt lite men har inte funnit ngt av värde..


//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/30 :  23:43:51  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Vad har du för problem med den?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/05/01 :  00:48:26  Show Profile
Finns en del ställen, föreslår att du försöker på component eller minhembio istället.

Vilken grad av kallibrering hade du tänkt? Man kan ju spendare allt från nån tusing till femsiffriga belopp.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/05/01 :  12:17:13  Show Profile Send KingX a Private Message
igentligen inga större problem.. men jag vet att man kan få ut en hel del mer ur bilden om man har dem rätt inställda.. finns juh en del saker i service menyerna som kan bidra med en bättre bild.. ngt som jag dock INTE tänker pilla med då man inte vet om man förstör eller förgör *haha*

tja.. hade tänkt mig runt en 1000 lapp alltså att få ut en bättre, klarare o mer xakt bild så att säga.. 5 siffriga belopp känns inte aktuellt då vi snackar om kalibrering med dvd/plasma kombination.
om man nu ens kan få ngt sådant för den prislappen.

Visst man kan göra en hel del själv med hjälp av Digital Video Essentials osv. men är man ingen expert så kommer man ändå inte ända fram för o uppnå maximalt ur sin apparat

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\

Edited by - KingX on 2006/05/01 12:17:57
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/05/03 :  11:29:11  Show Profile Send Mahler a Private Message
Men vad var det jag sa KingX

Jag SAA ju till dig att gå på Pioneer direkt.. Då skulle du inte startat denna tråden jööö!!

Skämt åsido,

Jag tror aldrig man hittar en inställning som man blir nöjd med för all framtid.. Håller fortfarande då och då på med att "ställa in" min Sony 32" a som jag köpte 1999!!

Men det finns ju ett gäng olika "tuning" skivor och hjälpmedel att få på området.. Mitt råd är att köpa in en eller kanske låna om möjligt och gå den vägen!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2006/05/03 :  12:01:19  Show Profile Send matså a Private Message
Köp dve hos discshop så kan du kalibrera genom den (dvdskiva). Kostar ca 270 kr. Har jag för mig

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/05/03 :  12:04:05  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
The Calibrator!!
Finns i 2 versioner varav den andra kostar 400 spänn tror jag,men där e mycket bra grejor för just det ändamålet - Kalibrering!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/05/03 :  21:12:09  Show Profile Send KingX a Private Message
Har The Calibrator.. den duger dock så är juh black level inställninegn helt åt skogen på calibrator.. Bilden blir betydligt mkt sämre om man försöker ge sig ni på den...
DVE är beställt.. men man kan juh ändå inte riktigt få till det dära lilla extra =)
Var det jag tänkte på om man kunde få hjälp med.. fast det kanske kostar så mkt så det inte e ngn idé o ta hem ngn som ska ställa in åt en.

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2006/05/03 :  22:06:17  Show Profile Send weezer a Private Message
Ligger väl på en 4000 för första ingången, sen 1500/ingång utöver det. Så tv samt DVD landar på ca 5,5 k...

http://www.therock.se/bild-kalibrering.htm

Edited by - weezer on 2006/05/03 22:07:17
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000