HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Lätt betong=Radon?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2006/04/29 :  21:53:28  Show Profile Send Sesam a Private Message
Hej allihopen!
I behov av eran visdom! Tänkte köpa ett hus och i specifikationen står det Lätt betong i väggar; byggd -78. Radonrisk? Visst var man medveten om problemet med blå betong vid den dateringen?

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/04/29 :  22:57:56  Show Profile Send Roq a Private Message
Har de föregående ägarna gjort mätning? Kan du kanske göra en mätning före köpet går igenom. Då får du svaret.
Mvh
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/29 :  23:04:48  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Radonrisken är betydligt överdriven,men för säkerhet skull så gör ett test.
Har för mig att man kan få detta utfört gratis av kommunen.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2006/04/29 :  23:19:15  Show Profile Send Sesam a Private Message
Jag vet inte. Jag kollade på olika mätningsmetoder, men flertals är baserade på 3-4,5 månaders mätningstider. Jag kommer att surfa på kommunens hemsida imorgon, S-vall.

Jag kommer att besikta huset naturligtvis, via anticimex. Nu upptäckte jag rådgivande mätningar på 10 dagars. Kan man be ägaren, innan påskrift, att ställa dessa i huset?

Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2006/04/30 :  00:27:23  Show Profile Send Nicks a Private Message
Om ägaren är seriös så bör det inte vara några problem. Tvärvägrar han så ligger det nog en hund begraven...

Hihi. :)
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2006/04/30 :  09:22:02  Show Profile Send nelsson a Private Message
Lite nyttigt om blåbetong finns på SSI:s sidor http://www.ssi.se/radon/Radon_Blabetong.html.

Det verkar finnas en risk för att ett hus byggt -78 innehåller blåbetong enl. ovanstående källa

"SSI skrev 1972 till de bolag som tillverkade blåbetong och varnade för att materialet var olämpligt som byggmaterial på grund av den avgivna gammastrålningen och radonavgången. Tillverkningen av alunskifferbaserad lättbetong upphörde 1975 då byggindustrin hade blivit tillräckligt medveten om riskerna med strålningen, men ända fram till 1980 har det byggs hus av blåbetong"

Blåbetong eller inte så kan det ju visa sig betydligt billigare att mäta radonhalten innan köp än efter.

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2006/04/30 :  09:50:06  Show Profile Send Sesam a Private Message
Tack! Det var en lärorik läsning!
Jag träffar ägaren på tisdag och har lite kött om benen:-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000