HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hur länge håller helkonserv ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/04/28 :  09:15:17  Show Profile Send mace a Private Message
Tjenix!

Jag fick i min barndom lära mig att en oskadad helkonserv skall hålla i stort sett hur länge som helst. I dagens samhälle sätter man ju slutdatum på så gott som allt, så jag blir lite tveksam. Datumhysterin när det gäller en del varor tror jag iofs har mer att göra med omsättning och lagerrulljans än något annat

Botulism är ju inte att leka med, men jag syftar altså på burkar som är hela och fina både in och utvändigt = oskadade

What say ye ?

M

Detta inlägg läses bäst före 060801.

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/04/28 :  09:37:21  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
När jag låg i lumpen 85 käkade vi någon typ av burkrisotto med bästföre-datum -69 om jag inte alldeles misstar mig.

Problemet med äldre konserver (mycket äldre!) är att de är förseglade med bly som kan lösas ut i kontakt med vissa matvaror.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/04/28 :  09:46:32  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Min regel: Smakar det illa, ät det inte. Blir man sjuk så blir man. Man är iaf mätt på sjukhuset.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/04/28 :  09:50:34  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Boergars - var det inte tillagningsdatumet som var 1969?

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/04/28 :  09:51:54  Show Profile
Har faktiskt nån 60-tals konserv kvar från lumpen fortfarande... dock rekommenderar dom inte mer än 25-30 år har jag för mig. Gjorde lumpen i slutet av 90-talet

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/04/28 :  10:13:49  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Smakar det illa, ät det inte. Blir man sjuk så blir man. Man är iaf mätt på sjukhuset.


He he
Botulism smakar ju inte så mycket + knappt man hinner till sjukhus om man är i skogen och campar

quote:
dock rekommenderar dom inte mer än 25-30 år har jag för mig.


Det låter bättre

quote:
Problemet med äldre konserver (mycket äldre!) är att de är förseglade med bly som kan lösas ut i kontakt med vissa matvaror


Ja då kan man bli lite tung i huv'et da'n efter

M


mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/04/28 :  10:45:14  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Näringsvärdet sjunker något med tiden, har jag för mig, och smaken kanske än mer. Däremot är innehållet säkert ätligt.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/04/28 :  12:19:09  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Jörgen_G: Precis så menade jag...

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

grodan
Member

99 Posts

Posted - 2006/04/28 :  13:06:26  Show Profile Send grodan a Private Message
en näsa att lukta med å lite sunt förnuft brukar man komma långt med när det gäller mat :)

// Jonas
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/04/29 :  11:09:53  Show Profile Send Passerati a Private Message
Kommer ihåg när vi åt "död mans fingrar" i lumpen, allt annat än gott i resturangen "gröna busken".
men jag kommer inte ihåg är hur gamla helkonserverna var när de värmdes och förtärdes. Ingen vart dock sjukare än vanligt.

Tror inte man bör äta mat som enl datumstämpel / annat ska hålla sig i bortåt 5-10 år.

// Passerati
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000