Author |
Topic |
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2006/04/29 : 00:43:46
|
Ursäkta en novis. Hur vet jag på vilket håll jag skall sätta kontakten i nätet? Förförstärkaren fixar jag (0 V mellan jorduttaget och elementet, istället för 230 V om jag vänder kontakten), men för övriga enheter? Finns det märkning på kontakterna? Finns det en standard? Går det att mäta upp? Tacksam för all feedback. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
kris69
Member
538 Posts |
Posted - 2006/04/29 : 01:48:34
|
En del fabrikat har fasmärkning på kontakterna. Om inte skaffar du en faspenna så kan du själv märka ut det. Det kan vara särskilt bra om du byter och testar olika nätsnokar eller om du tar med dem för test hos någon annan. Faspenna fixar du på Claes Olsson, Kjell & Co eller närmaste byggvaruhus. |
" Vi borde prata mera om våra öron" |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Bunkert
Member
769 Posts |
Posted - 2006/04/29 : 02:07:22
|
Jag gjorde det. Funkar kanon! |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
|
miaber
Member
1345 Posts |
|
Bunkert
Member
769 Posts |
Posted - 2006/05/01 : 18:53:27
|
Har just fått en ny nätlist i brevlådan.
Den har den en lampa som lyser om kontakten i väggen är i fas.
När jag kopplar in den i ett ojordat uttag så lyser inte faslampan alls .
Varför? |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Bunkert
Member
769 Posts |
Posted - 2006/05/01 : 22:25:45
|
Tack för förklaringen, hela sanningen fick dock inte plats i mitt huvud.. quote: Ett jordat uttag består utav tre ledare: en "fas", en "nolla" samt en skyddsjord (den där gulsvarta). "Nollan" och skyddsjorden träffar varandra borta i ditt elskåp och därför bildar "fas" en slinga när den ansluts till skyddsjord.
Betyder detta att alla tre är anslutna till varandra?
Det borde betyda lika mycket kortslutning som i min hjärna just nu . |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2006/05/01 : 23:01:49
|
Jorden och nollan ska inte vara ansluten i din apparat.
Idén med jord är ju att om ex chassit blir strömförande bildar jorden en krets i stället för nollan ihop med fasen och säkringen löser ut.
Normalfallet är alltså att jorden bara är ansluten i ena änden så att säga.
Äsch, det här blev rörigt men du kanske fattar... |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 01:03:31
|
Ztenlund har rätt.
Om vi skiter i att vi har växelström ;-) kan man säga att fasen leder strömmen till apparaten. Nollan leder tillbaka den till elskåpet och nu fungerar apparaten. Som säkerhet har man dragit en extra ledare, jordkabeln fram till apparaten. Den är kopplad, kan man säga, till höljet på apparaten. Ifall apparaten går sönder väljer strömmen hellre att gå i jordkabeln tillbaka till elskåpet än via höljet till dig. Det är ju trevligare.... |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
Bunkert
Member
769 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 01:23:46
|
quote: Ztenlund: Jorden och nollan ska inte vara ansluten i din apparat.
quote: Kaffekoppen: Ztenlund har rätt. fasen leder strömmen till apparaten. Nollan leder tillbaka den till elskåpet
Som säkerhet har man dragit en extra ledare, jordkabeln fram till apparaten. Den är kopplad, kan man säga, till höljet på apparaten. Ifall apparaten går sönder väljer strömmen hellre att gå i jordkabeln tillbaka till elskåpet än via höljet till dig.
Hur går detta ihop???
Har just skruvat fast alla tre ledarna i IEC-kontakten.
Tänkte skruva fast dem, samt pilla in en bit av skärmen i samma hål som jorden i shukokontakten.
Är det fel? |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 01:32:38
|
quote: pilla in en bit av skärmen i samma hål som jorden i shukokontakten
Gör det bara på stick-kontaktens sida,inte iec-sidan. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 02:09:36
|
Bunkert,
Såg inte att han skrivit att nollan intes kulle vara ansluten i apparaten. Klart den måste. Varför finns det annars "2 hål i väggen" som någon reklam tjatar om. Numera är det ju "två hål i väggen och ett jordstift" :-) |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 11:18:18
|
Jag sa att det jag skrev blev rörigt... Det jag menade men som inte framgick särdeles var att den ska vara ansluten i apparaten men att den är inte del av någon krets förrän apparaten går sönder så att säga.
Jorden leder alltså normalt ingen ström utan tar bara över om chassit blir ledande och så går säkringen.
Jorden är precis som du gjort ansluten Proppskåp --> Jordstift --> Apparatsladdens jordledning --> Apparatens chassi
Blev det begripligt nu? |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Bunkert
Member
769 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 11:56:23
|
Nu tror jag jag har det |
|
|
crion
Member
503 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 13:47:20
|
Koppla så att fasen ligger i högra sidan på ett uppochnedvänt "V" (stiftens placering) på IEC kontakten. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Bunkert
Member
769 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 23:22:22
|
quote: Koppla så att fasen ligger i högra sidan på ett uppochnedvänt "V" (stiftens placering) på IEC kontakten.
Aha! Den visste jag inte . Tack |
|
|
|
Topic |
|