HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 moddning Behringer Ultracurve
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/04/29 :  00:35:48  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Har sett på flera ställen i forumet att Behringer ultracurve 2496 skall/bör/måste moddas, men har inte hittat hur. Kan någon ge en hint?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

Ryssen
100.000-klubben

8441 Posts

Posted - 2006/04/29 :  01:16:23  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Här finns lite att bita i! http://www.diyaudio.com/forums/search.php?s=&action=showresults&searchid=429852&sortby=lastpost&sortorder=descending
Det är väl dom anloga in o utgångarna som begrännsar mest,har en omoddad(änu så länge)som jag kör digitalt både in och ut p.g.a inte så bra kvalitet på kringutrustning (låter skapligt ändå) så vågar jag ej uttala mig om ljudkvaliteten på den.Jag kör den digitala utgången till en DCX2496.


Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/04/29 09:28:38
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/04/29 :  09:53:07  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag lät Harmony Design modda min 8024.
Hela analogdelen ersattes och den digitala recievern byttes ut.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/29 :  10:01:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det jag har upplevt med digitalt in/ut är att mikrodynamiken sänks samt att smådetaljer i musiken försvinner. Så det är ingen optien för mig. Kör den analogt mellan försteg o bas steg. Den ska förhoppningsvis inte behövas när rummet e färdigt. Men en moddning är kanske inte fel ändå

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8441 Posts

Posted - 2006/04/29 :  10:09:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Det jag har upplevt med digitalt in/ut är att mikrodynamiken sänks samt att smådetaljer i musiken försvinner.
Hade du nivåerna
max som går (både ut o in) utan dist då?Ska vist va viktigt så man inte tappar bitar/upplösning.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/29 :  10:18:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Har provat allt där faktiskt. Jag har även testat med dom olika in/utgångar där är o den beslöjar musiken helt klart.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8441 Posts

Posted - 2006/04/29 :  11:29:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Jag har även testat med dom olika in/utgångar där är o den beslöjar musiken helt klart.
Blir nog nån modd i framtiden...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/04/29 12:13:27
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/04/29 :  12:50:20  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Förstår jag rätt att Johan upplever digital in/utgångarna som sämre än analog dito, medan Ryssen att det är dom analoga som begränsar?
Rätt uppfattat?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/29 :  13:49:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har inte kört fullregister med analoga ingångar så där vet jag inte.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/04/29 :  13:49:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Johans upplevelser verkar märklig eftersom den analoga signalen digitaliseras för att sedan göras analog igen.
Kan det tillföras en massa jitter i digitalutgången?
I så fall bör man modda digitalutgången.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8441 Posts

Posted - 2006/04/29 :  13:53:10  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
medan Ryssen att det är dom analoga som begränsar?

Kan säga så här,att för tillfället har jag en gammal -80 tals förstärkare(Som jag hittade på skroten,funkade efter byte av e-lyt i nätagg)jag har kopplat digital från cd spelaren in på DEQ:n analogt ut till -80 talaren,digitalt från DEQ till DCX2496-analogt ut från DCX till en annan ingång på -80 talaren .Jag lyssnart med HD650 lurar,ljudet från DCX är något hårdare vassare än från DEQ,softare från
DEQ:n,dock det där med detaljerna,det vill jag ej kommentera med denna förstärkaren,Ska så småningom ta bort utsteget i DCX:en och ha bara
kondingar,direkt från dac:en.Finns någon modd där man byter ut trafon på
digitala ingången,kanske det kan hjälpa lite?Ja,ja finns mycke man kan göra..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/29 :  16:07:07  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Johans upplevelser verkar märklig eftersom den analoga signalen digitaliseras för att sedan göras analog igen.
Kan det tillföras en massa jitter i digitalutgången?
I så fall bör man modda digitalutgången.


Om jag hade testat analogt in fullrange så hade jag säkert upplevt det ännu mer störande än digitalt in. Glöm inte att jag testade digitalt in med en x-tern DAC.

Så det var från cd till 2496 sen vidare till Accuphase dacen. Om jag inte hade en enda modul på så hördes det redan då att musiken påverkades negativt. Därav mitt val att gå analogt in o sen vidare till ett separat slutsteg. Av vad jag kan höra så hör man ingen nämnvärd försämring även om den säkert finns.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/04/29 16:08:28
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8441 Posts

Posted - 2006/04/29 :  16:36:23  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Så det var från cd till 2496 sen vidare till Accuphase dacen.

Om du använder DAC:en i 2496 då?hur står den sig då?Har tänkt på hur det blir om man kopplar flera daccar i serie,DCX har ju en oxå,om det blir en försämring,elle kopplas den i DCX ur på någe vis?
Vad är det för Accuphase dånågot dyrt och highend,eller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/29 :  16:46:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det är ju digitala trolleriburkar så signalen är digital hela vägen.

Jag tycker att den interna dacen är lite tråkig o grovhuggen o den beslöjar musiken i diskanten jämfört min min egen. Fast så är det även andra cd spelare jag har testat.

Det är en Accuphase Dac-10 vilket är ett instickskort. Jag har den i mitt försteg fast inte länge till
Den kostar runt 10-12000 har jag för mig.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/04/29 16:48:01
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8441 Posts

Posted - 2006/04/29 :  16:58:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja,man läser ju på DIYforum att dac:en i DEQ och DCX ska stå sig mot andra uppemot 20-25000:- men då är säkert grejjorna runtomkring moddade.
Utgång,Ingång och nätdel mm mm.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/05/14 :  12:03:31  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
quote:
Ja,man läser ju på DIYforum att dac:en i DEQ och DCX ska stå sig mot andra uppemot 20-25000:- men då är säkert grejjorna runtomkring moddade.
Utgång,Ingång och nätdel mm mm.


Den omoddade DEQ2496 som jag provade stod sig varken mot Marantz CD17 eller Primare D30.2. Båda är CD-spelare runt 12-17000 kr.

Med DEQ upplevde jag liten men tydlig brist i upplösning, där tex en sångkör blev betydligt mer unison och det var svårt att urskilja enskilda röster jämfört med CD-spelarna. Testen gjordes då med digital-signal in och analog ut, som sedan jämfördes mot CD-spelarens analoga ut.

DEQ2496 har många funktioner och jag anser att man får väldigt mycket för pengarna. Enbart den parametriska EQn som de flesta vill åt är väl värt dessa pengar, men som sagt bättre utgångar eller högre transparans hade varit fina fisken. Den som kan modda eller få den moddad för en rimlig slant bör absolut överväga detta.

Kom ihåg att bättre baskontroll lyfter ju upplösningen totalt i hela anläggningen, så med rumsproblem kan ju den totala summan av förändringen vara en förbättrad återgivning med DEQ. Har man möjlighet till bi-amping och endast kopplar in DEQ till basen skulle jag också tro att moddning inte är lika nödvändig.

edit stavfel+tillägg

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2006/05/14 12:06:01
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000