HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Regulerad gallerförspänning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/04/27 :  09:40:04  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Håller på och spånar i framtida byggen.Tjänar man något ljumässigt på att regulera den negativa gallerförspänningen (heter det så?)biasspänningen.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/04/27 :  10:31:57  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Reglerar man gallerförspänningen bör man även reglera matningsspänningen, annars varierar arbetspunkten med nätspänningsvariationerna. Huruvida man tjänar något på detta ljudmässigt vågar jag inte uttala mig om.

Jag tycker det är bättre att i så fall reglera tomgångsströmmen genom röret, t.ex. med en konstantströmgenerator i katodkretsen och med gallret refererat till jord. Detta under förutsättning att man vill köra röret i klass A.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/04/27 :  11:39:00  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Jag tycker det är bättre att i så fall reglera tomgångsströmmen genom röret, t.ex. med en konstantströmgenerator i katodkretsen och med gallret refererat till jord. Detta under förutsättning att man vill köra röret i klass A.

Ja klass A vill jag köra,Du menar att inte använda negativ spänning,
Jaha,röret är ett SV572-10 i SE,det blir ju ganska hög ström,vet ej riktigt,men mellan 100-120mA,har du någon ritning på generator som klarar det?De jag har sett står det att max 100mA.Fast det blir kanske inte så hög spånning dår förstås.Här schemat jag tittat på..

Fast då men ett C3g triodkopplat som ingångrör.Nu när jag har folk på trådenlite frågor.
1.El34:an är ju triodkopplad,men ett galler har ingen anslutning,why?
Har sett att på somliga pentoder kopplar de ett galler till katoden istället?
2.Kan man bli av med C3 på någe vis(direkt koppling)obs ej interstagetrafo.
3.Ja,CCS på 572:an-det blir väl en sådan på EL34 oxå dåkanske på C4g oxå?

Till sist:säg att jag har en trafo som lämnar 350v/400mA,men skulle behöva 450v/150mA kan jag då seriekoppla med en trafo på 100v/150mA,
eller måste dom vara identiska för seriekoppling?

Tacksam för svar på dessa frågor som jag grubblat på.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/04/27 16:21:54
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/04/27 :  18:57:45  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
>>1.El34:an är ju triodkopplad,men ett galler har ingen anslutning,why?
Har sett att på somliga pentoder kopplar de ett galler till katoden istället?

Om du tittar i schemat så är katoden märkt 1/8. Ena pinnen är bromsgallret och andra är katoden. Koppla alltså ihop dessa. Det gäller alla pentoder med separat anslutning till bromsgallret och det rekommenderas att ansluta detta galler till katod även vid triodkoppling (åtminstone effektpentoder).

>>2.Kan man bli av med C3 på någe vis(direkt koppling)obs ej interstagetrafo.

I princip kan man bli av med C3 men det blir rätt komplicerat med ett riktigt skumt nätaggregat. Även svårt att få stabilt. Jag skulle behålla C3.

>>3.Ja,CCS på 572:an-det blir väl en sådan på EL34 oxå dåkanske på C4g oxå?

Det där schemat skulle jag köra som det ser ut och inte anstränga mig med en CCS på slutröret, inte heller på drivröret. Poten i katodkretsen på drivröret ställer slutrörets bias, lite svårt att åstadkomma med CCS.

>>Till sist:säg att jag har en trafo som lämnar 350v/400mA,men skulle behöva 450v/150mA kan jag då seriekoppla med en trafo på 100v/150mA,
eller måste dom vara identiska för seriekoppling?

Det går bra att seriekoppla dem men jag tycker det är enklare att seriekoppla dem efter likriktning/glättning, då får man ju tillgång till 2 olika matningsspänningar som kan vara bra att ha.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/04/27 :  19:04:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Det där schemat skulle jag köra som det ser ut och inte anstränga mig med en CCS på slutröret, inte heller på drivröret. Poten i katodkretsen på drivröret ställer slutrörets bias, lite svårt att åstadkomma med CCS.

Tack för svaren!Men då är jag där med den negativa spänningen igen,om jag kör med en drossel på B+ räcker det som reglering eller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/04/27 19:04:59
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/04/27 :  19:46:07  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Nej det räcker inte på långa vägar.

Om du inte reglerar den negativa spänningen så följer även den med nätspänningsvariationerna så att arbetspunkten för röret håller sig någorlunda konstant ändå. Högre nätspänning -> högre anodspänning -> mer negativ bias = strömmen ändrar sig inte så mycket.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/04/27 :  19:52:18  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
strömmen ändrar sig inte så mycket.

Ok,tackar så länge.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/04/27 19:52:57
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000