HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kortis i signalkabel???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stephan O
Member

94 Posts

Posted - 2002/11/08 :  12:40:32  Show Profile Send Stephan O a Private Message
Hej!
Kan cd, för- eller slutsteg skadas av en kortis i signalkabeln???
Pillade lite igår med mina signalkablar och efter en stund så försvann ljudet från ena kanalen.
Mätte upp motståndet och fann att ena kabeln mellan för- och slutsteget inte hade någon kontinuitet på ena ledaren. Öppnade upp kontakten och såg att mycket riktigt så hade ledaren gått av vid kontaktstycket.
Lödde tillbaka den och kopplade upp stereon igen.
Efter ca 10-15 s börjar ljudet "hoppa" upp och ner i styrka några gånger, för att sedan läggas sig på en "låg" nivå. Visade sig att basen försvunnit totalt.
Har en sub inkopplad i linje med högtalarna (Proac kloner som jag kör biwire). Bas/mellan-kabeln kör jag via subben till högtalarna medan jag kör diskant-kabeln direkt till högtalarna.
Subben har en inbyggt slutsteg och den skall aktivieras om signal kommer in. Just nu så vaknar den inte upp alls, precis som om den inte är någon signal eller som om signalen är mycket svag. Inte heller kommer det något nämvärt från Proac klonernas basar heller.
Däremot verkar diskanterna funka bra.
Har mätt upp signalkablarna igen efter denna incident, och det är varken avbrott på ledarna eller någon kortis mellan dem. Mao så verkar de vara helt OK.
Kan det ev blivit någon typ av skada då signalkabeln brast. Den brustna ledaren låg väldigt nära den andra ledaren då jag öppnade kontakten, ev kan de ha kommit i kontakt med varandra vid bristningstillfället.
Kabeln som brast var en Audioquest med solida ledare.
Jag har inte pillat något överhuvudtaget med högtalarkablarna eller något annat under tiden. Självklart stängde jag av alla apparater närhelst jag pillade på signalkablarna.
Någon idé om vad felet kan vara??
Mvh Stephan

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/08 :  12:51:33  Show Profile Send svensson a Private Message
Normalt borde det väl finnas skyddskretsar?
Kortslutning efter slutsteget brukar inte vara nån höjdare,
men på signalnivå där strömstyrkan trots allt är väldigt låg
ska väl risken för skador vara minimal?

Vad har du för för-slutsteg?

//TommaSpekulationer

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

Stephan O
Member

94 Posts

Posted - 2002/11/08 :  13:16:55  Show Profile Send Stephan O a Private Message
Jag har ett Rotel RSP980 hemmabio-försteg och ett Rotel R980BX slutsteg.
Jag har inte hunnit göra någon längre/djupare kontroll då detta uppstod sent igår kväll.
Fiskar efter idéer på vad det kan vara.
Mvh Stephan
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/08 :  13:26:31  Show Profile Send svensson a Private Message
Skriv till Rotel och fråga.
techsupport@rotel.com

Mvh
//Janne

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000