Author |
Topic |
|
Yps
Member
180 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 23:30:10
|
Hej!
Jag undrar vad ni har för radio-antenner som ni kan rekommendera? Jag har hittils bara använt "snöret" som har följt med receivern. Jag har nu hittat en gammal klassiker, en "Pioneer SX-750" från slutet av 70-talet som jag tänkte ha som radio istället, och på den passar inte "snöret" som jag hade tidigare. Då är det ju lika bra att investera i en riktigt antenn direkt.
Mvh Magnus |
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 23:36:22
|
Hej Magnus!
Jag kollar upp det på jobbet imorgon. Påminn mig om jag glömmer det. Jag kommer förmodligen att rekommendera en TRIAX-antenn. "Proffsantennfabrikat" kan man säga, ej "audiophilfabrikat".
/Johan L
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
Yps
Member
180 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 23:42:26
|
Är det någon typ av utomhos antenn då?
Mvh Magnus |
|
|
300b
Member
70 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 08:17:46
|
Rekommenderar en Magnum Dynalab ST-2.
Mycket bra mottagning. Seriöst utförd med F-kontakter. |
|
|
goran
Starting Member
24 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 10:44:58
|
Jag har en cirkelformad utomhusantenn från CLAS Ohlson. Den kostar ca 300 kr och fungerar. Göran Eriksson |
|
|
svensson
många inlägg är det....
484 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 11:15:35
|
Denna finns på ELFA, liknar/är samma som på bilden ovan!
Antenn för FM-rundradio. Mycket effektiv även vid svåra förhållanden. Mycket tålig mot korsmodulation som kan vara besvärlig i tätbebyggda orter. ST-2 är av 1/2-vågstyp och behöver ingen särskild jord, därför kan den monteras i stort sätt var som helst inne eller ute. Uppbyggd med guldpläterad speciallindad spole och rostfritt stålspröt. L-vinkelfäste.
Frekvensområde: 88 - 108 MHz Sprötlängd: 1370 mm
Levereras med 7,5 m koaxialkabel försedd med F-kontakt i båda ändar.
|
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 14:45:35
|
Nu så!
Jag är ingen antennexpert måste jag börja med!
Det beror lite på hur långt bort som du bor vilken antenn du behöver. Det beror också på vilka program du tänker lysna på mestadels. SR:s program och ca hälften av den kommersiella radion sänds med horisontell polarisation. Därför bör man vara observant med hur man tänker använda en sprötantenn om det är det man vill ha.
Om du bör ganska nära går det mycket bra med en rundupptagande antenn t ex Triax FM-Omni (med mastfäste eller Windowbracket; fönsterfäste?). Den ser ut som en cirkel. Dipol med ett elemenet. Fungerar bäst för horisontell polarisation. Är tänkt för utomhusmontering, men fungerar förstås inne också. 50,5 cm i diameter.
Om du bor lite längre bort från sändaren/sändarna kan en antenn av Yagi-typ fyngera bättre. Kanske en med 3 element, typ TRIAX "FM3" som har 6 dB "gain". Den är stor och behöver sitta utomhus, helst på ett tak.
Om man bor mycket långt bort från sändaren heter värstingen "TRIAX FM 8S". Den har så pass mycket gain att även sändare som är meningen ska ligga utanför mottagningsområdet kan tas emot och därigenom fungera som störsändare om de ligger på samma frekvens.
Det finns också en "TRIAX FM-Indoor" som är en dipol för inomhusbruk, 15 m bred.
Om man tar en antenn med riktverkan på taket får man normalt in svaga sändare från andra håll ändå.
Triax-antennerna är mycket rejäla, mycket bättre än de som finns på t ex Clas Ohlson.
Mer information om antenner och frekvenser finns på Teracoms hemsida, http://www.teracom.se.
Hälsningar Johan Lindroos
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
|
Topic |
|