Author |
Topic |
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2006/04/25 : 16:17:45
|
Hur kan det komma sig att vår katt kommer och jamar vid vår sovrums dörr och krafsar på den exakt samma tid varje morgon?? Nästan så att man kan ställa tiden efter kissen ju..
Min tjej brukar stiga upp ca kvart över 5 en vardags morgon för att åka till högskolan.. Och exakt 15-20 minuter innan står katten och krafsar på dörren.. Varje morgon!!!
Och så ligger hon vid ytterdörren och "tar emot" en när man kommer hem vid halv 5 typ!!
Jag menar vi har ju alla en biologisk klocka men kattens är lite väl slipad tycker jag!!
Lustigt alltså??
Eller?? |
----------------------- Tabula Rasa! |
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare
3570 Posts |
Posted - 2006/04/25 : 16:43:08
|
Jag har läst någonstans att djur inte har tidsuppfattning,jag har också läst att katter har en mycket väl utvecklad tidsuppfattning? Jag tror på det senare. Under en period i mitt mitt liv hade jag mycket bestämda tider,under denna tid hade vi en innekatt som alltid gick och satte sig vid dörren och väntade tio minuter innan jag kom hem från jobbet. Frugan var hemma och hade koll på detta fenomen. Om jag råkade vara borta en Lördag eller Söndag brydde sig katten inte om att vänta,klokt nog eftersom min hemkomst kunde ske vid vilken tid som helst. Varje morgon klockan 05,30 blev vi väckta av en jamande katt oavsett vilken dag det var,frukost skulle serveras just då och inte en minut senare så nog undrar man......
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2006/04/25 : 17:18:37
|
Den katt som mina föräldrar passar ibland får problem när man byter mellan sommartid och vintertid och vise versa. Då brukar han missa måltiderna med en timme ,vilket skulle motbevisa att i varje fall katter inte skulle kunna klockan. Liknande sak gällde tydligen med min mors katt som alltid väckte henne 5 minuter innan klockan ringde.Mvh Kristofer |
Edited by - whiskyman on 2006/04/25 17:21:10 |
|
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2006/04/25 : 17:59:07
|
Själv brukar jag, när jag går upp samma tid en längre period, ha en vana att vakna en minut innan klockan ringer. Kanske är det nått liknande fenomen som med katten, jamenar vi är ju också djur ?
När jag var på en "Hur gör djur?" (tror TV-programmet hette så) inspelning vill jag minnas att tuppen i programmet gal klockan sju, banne mig om det inte var sju gånger också Detta var en herrans massa år sedan. |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
Edited by - JonasY on 2006/04/25 18:00:51 |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/04/25 : 18:54:07
|
JonasY: Det låter ju lite galet.. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/04/25 : 19:12:09
|
quote: Själv brukar jag, när jag går upp samma tid en längre period, ha en vana att vakna en minut innan klockan ringer.
Det är du inte ensam om |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2006/04/26 : 02:05:03
|
quote: Själv brukar jag, när jag går upp samma tid en längre period, ha en vana att vakna en minut innan klockan ringer.
Själv brukar jag, när jag ska gå upp samma tid en längre period, ha en vana att vakna en minut efter att bussen gått. |
Militant cyklist. |
|
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2006/04/26 : 08:35:08
|
|
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2006/04/26 : 09:22:23
|
Jag hade en kompis vars katt hade en "date" med en tant varje morgon för tanten gav honom lite godis varje gång. Katten blev påtagligt stressad en dag när husse+matte var sjuka och inte alls ville gå upp och släppa ut honom. Högljutt jamande vid dörren tvingade han upp de sjuka och allt var frid och fröjd igen.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2006/04/26 : 09:31:34
|
Själv blev jag "tvingad" upp 02.30 imorse för att katten försökte gräva sig genom sovrumsdörren!! Det var en underlig tid att gräva i dörren!
Sista veckan har hon blivit underligt kärvänlig och "klängig" tycker jag!!
Ur led är katten??
Och imorse verkade det som att hon VISSTE att jag var tjurig eftersom hon förstört ännu en god natts sömn för mig.. Redan när jag kom ut ur sovrummet gick hon iväg och var inte det minsta intresserad av att komma in längre? Och då jag försökte kela lite med henne satte hon tänderna i mig som om jag vore värsta munsbiten!!
Nåja, en period bara hoppas jag!!
|
----------------------- Tabula Rasa! |
|
|
Mikaell
Member
1046 Posts |
Posted - 2006/04/26 : 10:00:52
|
Min mors katt kom och mötte henne vid bussen varje dag efter jobbet i många års tid. När man var hemma från skolan så var det så tydligt för katten gick alltid till bussenhållsplatsen 10 min innan bussen kom.
/Mikaell. |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2006/04/26 : 20:27:03
|
Mao är det läge för folk utan fasta rutiner att just skaffa sig en katt
Kanske skulle köpa en åt polarn som fyller år snart
// Passerati |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/04/26 : 20:59:36
|
Annars kan man ju slaffa den där väckarklockan som kom för ett tag sen: Den ringer en gång och sedan springer (nåja, rullar) den iväg och gömmer sig så att man inte ska kunna stänga av larmet en andra gång utan att gå upp. Dvs, samma beteende som en katt fast den går på batteri istället för Whiskas. Fördelen är väl att klockan inte löser lika mycket hår(?)
http://www.media.mit.edu/press/clocky/
Efter vad jag läst så kommer den ut på marknaden snart
|
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2006/04/26 : 21:37:02
|
Jag vaknar också ofta strax innan väckarklockan.
Katter är vanedjur och de som går utomhus har sina speciella rundor som de går... och de verkar bra på att hålla tiden. |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2006/04/27 : 18:17:46
|
quote: f95toli http://www.media.mit.edu/press/clocky/
Och då var de tvunga att designa nåt som små barn skulle kunna kalla för en bajskorv...
Lattjo ljud var det iaf på filmen när den slog i golvet
// Passerati |
|
|
|
Topic |
|