Author |
Topic |
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2006/04/25 : 10:26:25
|
Har underhållsarbete i min lägenhet, bland annat skall de "patenera" 2 rum, vilket tydligen innebär att de kommer att måla väggarna och taken med oljefärg. Lösningsmedlet i den är typ thinner eller något liknande jobbigt. Har packat ner mina högtalare i lådan de kom i och ställt den mitt i rummet, tillsammans med stereobänk och vinylspelare och all annan elektronik/sladdar. Började dock fundera på om man kanske skulle flytta det till ett annat rum också, i alla fall högtalarna, så de inte står i samma rum de målar, med tanke på ångorna av lösningsmedlet? Om det inte spelar så stor roll får de stå kvar, men tänkte fråga om någon har en åsikt i alla fall. |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska |
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2006/04/25 : 10:46:05
|
Hej, jag tycker det verkar bra att paketera in all Hifi i kartonger för ev. stänk av färg. Däremot har jag svårt att tro att lösningsmedel i oljefärg (terpentin osv.) skulle ha en förödande verkan på så kort tid tills arbetet är färdigt. Skulle tro att papp-kartonger fungerar som filter och bildar en svag barriär, så att luften inne i kartongen är renare än den i rummet. Detta är bara något jag tror.
Jag skulle vara mer rädd om t.ex. högtalarna fick stå i soljus utan front-tyg vid normal uppställning.
Martin |
|
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2006/04/25 : 10:53:22
|
Tack, kändes kanske som om det inte var någon jättefara, men lika bra att fråga när man nu ändå börjat oroa sig... ;-) Fast övrig elektronik står bara under glashylla i hifi-racket. De skall ju täcka ändå när de målar, så det blir nog bra hoppas jag... |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2006/04/25 : 11:02:25
|
En sak att beakta är allt bygg- och slipdamm som brukar uppstå och som letar sig in överallt. Jag tror att dammet kan vara till större förtretlighet än lösningsmedlet i luften.
För övrigt är det ju numera ganska sällsynt med agressiva lösningsmedel vid målningsarbeten inomhus.
mvh/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2006/04/25 : 11:06:28
|
Om man skulle vara riktigt pedant skulle man ta plastfilm och inkapsla lådorna i plastfilm med tejp vid skarvarna -lufttätt och ganska gastätt. Då vill jag påstå att högtalarna inte luktar lösningsmedel en kort tid efter upp-packandet, dvs inget lösningsmedel har trängt in.
Nå, allt beror på om man är pedant eller ej. ;)
Martin |
|
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2006/04/25 : 11:21:03
|
Har själv ingen aning, men målaren vill inte använda den färgen dels för egen del, och dels för att vi inte kan/bör vara där på 3 dagar. Behövs visst lite starkare doningar för att måla över en väl inrökt lägenhet. Men jag har som sagt ingen aning om hur starka lösningsmedel det är i färgen, bara att det är en oljefärg. Kanske skulle ta och köpa några rullar gladpack på vägen hem också då... |
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2006/04/25 : 11:22:18
|
Flytta det till ett annat rum så slipper du mycket förtret och oro som kan uppstå, eller ett feltramp i rörstegskartongen av en morgontrött målare ;-). Så länge ska de väl inte hålla på med renoveringen? Och akta bihålorna om du ska bo i lägenheten under arbetet. |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2006/04/25 : 12:48:32
|
Det är nog bara 2 veckor kvar... *suck* Flyttade in 1 mars och fortfarande allt i lådor (har flyttat runt sakerna mellan rummen allteftersom). Tänkte ha stängd dörr till sovrummet och fönstret öppet när man sover. Hoppas att det räcker för att rädda hjärnan ;-) Men stereon har aldrig låtit bättre än när man kopplade upp den igen efter 3veckor utan musik, så inget ont som inte har något gott med sig :-D |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2006/04/25 : 12:58:07
|
Skall det slipas golv skall du definitivt flytta ur hifin ur v-rummet.. Mitt v-rums golv skulle slipas en gång.. Efteråt hittade jag slipdamm i klädkammaren!!!
Tilläggas bär att kammaren var var stängd liksom v-rums dörren under slipningen!!
Eller så ser du till att tejpa precis varje skarv på kartongerna ordentligt!! |
----------------------- Tabula Rasa! |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2006/04/25 : 13:19:58
|
Håller med om att det troligen är damm, färgstänk och eventuella klumpiga hantverkare (som stöter till saker, kliver fel osv) som är den stora faran, inte lösningsmedlet. Och detta i sig kan ju givetvis vara anledning nog att flytta grejerna till ett annat rum. |
|
|
|
Topic |
|