HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Flytta undan högtalare vid ommålning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/04/25 :  10:26:25  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Har underhållsarbete i min lägenhet, bland annat skall de "patenera" 2 rum, vilket tydligen innebär att de kommer att måla väggarna och taken med oljefärg. Lösningsmedlet i den är typ thinner eller något liknande jobbigt. Har packat ner mina högtalare i lådan de kom i och ställt den mitt i rummet, tillsammans med stereobänk och vinylspelare och all annan elektronik/sladdar. Började dock fundera på om man kanske skulle flytta det till ett annat rum också, i alla fall högtalarna, så de inte står i samma rum de målar, med tanke på ångorna av lösningsmedlet? Om det inte spelar så stor roll får de stå kvar, men tänkte fråga om någon har en åsikt i alla fall.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2006/04/25 :  10:46:05  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej, jag tycker det verkar bra att paketera in all Hifi i
kartonger för ev. stänk av färg. Däremot har jag svårt att
tro att lösningsmedel i oljefärg (terpentin osv.) skulle ha
en förödande verkan på så kort tid tills arbetet är färdigt.
Skulle tro att papp-kartonger fungerar som filter och bildar
en svag barriär, så att luften inne i kartongen är renare
än den i rummet. Detta är bara något jag tror.

Jag skulle vara mer rädd om t.ex. högtalarna fick stå i
soljus utan front-tyg vid normal uppställning.

Martin
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/04/25 :  10:53:22  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Tack, kändes kanske som om det inte var någon jättefara, men lika bra att fråga när man nu ändå börjat oroa sig... ;-)
Fast övrig elektronik står bara under glashylla i hifi-racket. De skall ju täcka ändå när de målar, så det blir nog bra hoppas jag...

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/04/25 :  11:02:25  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
En sak att beakta är allt bygg- och slipdamm som brukar uppstå och som letar sig in överallt. Jag tror att dammet kan vara till större förtretlighet än lösningsmedlet i luften.

För övrigt är det ju numera ganska sällsynt med agressiva lösningsmedel vid målningsarbeten inomhus.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2006/04/25 :  11:06:28  Show Profile Send MartinN a Private Message
Om man skulle vara riktigt pedant skulle man ta plastfilm
och inkapsla lådorna i plastfilm med tejp vid skarvarna
-lufttätt och ganska gastätt. Då vill jag påstå att högtalarna
inte luktar lösningsmedel en kort tid efter upp-packandet,
dvs inget lösningsmedel har trängt in.

Nå, allt beror på om man är pedant eller ej. ;)

Martin
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/04/25 :  11:21:03  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Har själv ingen aning, men målaren vill inte använda den färgen dels för egen del, och dels för att vi inte kan/bör vara där på 3 dagar. Behövs visst lite starkare doningar för att måla över en väl inrökt lägenhet. Men jag har som sagt ingen aning om hur starka lösningsmedel det är i färgen, bara att det är en oljefärg. Kanske skulle ta och köpa några rullar gladpack på vägen hem också då...

Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2006/04/25 :  11:22:18  Show Profile Send bliss a Private Message
Flytta det till ett annat rum så slipper du mycket förtret och oro som kan uppstå, eller ett feltramp i rörstegskartongen av en morgontrött målare ;-). Så länge ska de väl inte hålla på med renoveringen? Och akta bihålorna om du ska bo i lägenheten under arbetet.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/04/25 :  12:48:32  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Det är nog bara 2 veckor kvar... *suck* Flyttade in 1 mars och fortfarande allt i lådor (har flyttat runt sakerna mellan rummen allteftersom). Tänkte ha stängd dörr till sovrummet och fönstret öppet när man sover. Hoppas att det räcker för att rädda hjärnan ;-) Men stereon har aldrig låtit bättre än när man kopplade upp den igen efter 3veckor utan musik, så inget ont som inte har något gott med sig :-D

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/04/25 :  12:58:07  Show Profile Send Mahler a Private Message
Skall det slipas golv skall du definitivt flytta ur hifin ur v-rummet.. Mitt v-rums golv skulle slipas en gång.. Efteråt hittade jag slipdamm i klädkammaren!!!

Tilläggas bär att kammaren var var stängd liksom v-rums dörren under slipningen!!

Eller så ser du till att tejpa precis varje skarv på kartongerna ordentligt!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/04/25 :  13:19:58  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Håller med om att det troligen är damm, färgstänk och eventuella klumpiga hantverkare (som stöter till saker, kliver fel osv) som är den stora faran, inte lösningsmedlet. Och detta i sig kan ju givetvis vara anledning nog att flytta grejerna till ett annat rum.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000